ویژگی‌های امام حسن مجتبی(ع) برای نسل امروز راهگشا است
کد خبر: 4207121
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۰

ویژگی‌های امام حسن مجتبی(ع) برای نسل امروز راهگشا است

معاون علمی حوز‌ه‌های علمیه خراسان جنوبی گفت: امام حسن مجتبی(ع) ویژگی‌های بسیاری دارند و برای امروز نیز راهگشا است و طبق آنچه که روایات منعکس کرده و تاریخ نیز شهادت داده است حضرت دارای ویژگی برجسته بودند که برای امروز نیز قابل استفاده است.

حجت‌الاسلام مجتبی شیدایی، معاون علمی حوزه های علمیه خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام مجتبی شیدایی، معاون علمی حوزه‌های علمیه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: یکی از شیوه‌های مهم تربیتی ارائه الگو است و اگر می‌خواهیم بر فردی تاثیر بگذاریم باید آن الگو را به او معرفی کنند و این الگو باعث می‌شود تاثیر پذیری اتفاق بیافتد و آن صفاتی که لازم است در وجود فرد ایجاد شود.

وی بیان کرد: خداوند متعال از طریق معصومین(ع) و انبیا الهی الگوپذیری را انجام داده و با حضور و وجود انسان‌های نورانی و مبارک زمینه الگو گرفتن فراهم و زمینه ایجاد شدن را ایجاد کرده است.

حجت‌الاسلام شیدایی با بیان اینکه امام حسن مجتبی(ع) ویژگی‌های بسیاری دارند و برای امروز نیز راهگشا است، اظهار کرد: طبق آنان چه که روایات منعکس کرده و تاریخ نیز شهادت داده است حضرت دارای ویژگی برجسته بودند که برای امروز نیز قابل استفاده است.

معاون علمی حوزه‌های علمیه استان گفت: در روایتی نقل شده پیامبر (ص) فرمودند: (اگر عقلانیت را قرار باشد مجسم کنیم در فردی او امام حسن مجتبی(ع) خواهد بود) عقلانیت در ساحت اجتماع، مسائل سیاسی و تحلیل مسائل دینی می‌توان یافت و خود عقلانیت نیز پشت صحنه انباشتی از علم که همراه با عصمت است وجود دارد. حضرت در اوج عقلانیت هستند لذا اگر زندگی حضرت را تحلیل کرد باید بدانیم که فردی که در اوج عقلانیت و مجسمه عقلانیت است چنین موضع گیری کرده است.

معاون علمی حوزه‌های علمیه استان بیان کرد: امام حسن مجتبی(ع) دارای قدرت نظامی متنابه و یک فرمانده قدرتمند با قدرت بیان و اقناع بالایی بودند که به تعبیر امروز کاریزماتیک نام داشتند چرا که در آن زمان در جنگ جمل همراه کردن مردم و تشویق آن‌ها برای مبارزه کار دشواری بود به همین دلیل حضرت دارای قدرت اقناع بودند که با بیان خود و استدلال مطرح شده مخاطب خود را قانع می‌کردند.

وی اظهار کرد: امام حسن مجتبی(ع) محبوبیت زیادی در جامعه داشتند به دلیل اینکه در صحنه‌های اجتماعی حضور پیدا کرده و مردم عراق بعد از شهادت امیر المومنین(ع) تردیدی به دل راه نداده که سعادت و مصلحت خود را در بیعت با امام حسن(ع) دیدند.

حجت‌الاسلام شیدایی با بیان اینکه یکی دیگر از ویژگی امام حسن مجتبی(ع) توانمندی مدیریت اقتصادی بوده است، گفت: جامعه امروز انسان‌های عالمی هستند ولی مدیر خوبی نیستند و برعکس آن لذا پیام امام برای نسل امروز این است که باید مراقبت کنیم تربیت چند بعدی را و اگر اتفاق نیافتد مشکلات نیز کمتر نخواهد شد لذا در جنبه‌های دینی باید مدیریت مسائل اقتصادی، نظامی، حکومتی، اجتماعی و علمی اهمیت داشته باشد و در کنار یکدیگر دید.

انتهای پیام
captcha