راهکارهای شش‌گانه مشارکت مردم در تحقق جهش تولید
کد خبر: 4207293
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۴

راهکارهای شش‌گانه مشارکت مردم در تحقق جهش تولید

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد با اشاره به شعار سال، جهش تولید با مشارکت مردم را جهت‌گیری کلی نظام و کشور دانست و به ارائه راهکارهای شش‌گانه مشارکت مردم در راستای جهش تولید پرداخت.

محمدرضا دهقانی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزدبه گزارش ایکنا به نقل از روابط‌عمومی دانشگاه آزاداسلامی یزد، محمدرضا دهقانی اشکذری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد با اشاره به شعار سال، جهش تولید با مشارکت مردم را جهت‌گیری کلی نظام و کشور دانست و گفت: همه ارگان‌ها و دستگاه‌ها موظف هستند به شعار‌ها پایبند باشند و تلاش‌ها و برنامه‌های خود را در راستای این شعار تنظیم، تدوین و اجرا کنند.

دهقانی اشکذری ادامه داد: شعارها از سال ۸۷ که نامگذاری سال نوآوری و شکوفایی بود تا سال ۱۴۰۳ که برگرفته از عصاره کل این شعارهاست، همواره بخش مهمی از آن اقتصادی و تولیدی بوده است. تمایز امسال با سال قبل مردمی‌سازی در جهش تولید بود، که یادآور جریان‌هایی است که با مردم به ثمر رسیده و محقق شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد تبیین درست مشارکت مردم را حاصل فهم درست اندیشمندان و متفکران کشور دانست و اظهار کرد: مشارکت مردم ابعاد گوناگونی از مالی، فنی، مهارتی و مراحل زنجیره تولید دارد که با توجه در ترکیب شعار و عمق آن، برداشت درست و فهم دقیق حاصل خواهد شد.

دهقانی اشکذری با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر رفع موانع و فعال کردن همه ظرفیت‌های مردم در جهش تولید افزود: ورود مردم مستلزم آگاهی‌بخشی از طریق ائمه جمعه، امام جماعت، اساتید، حوزویان و همه افراد مؤثر در رسانه در راستای تقویت بینش کار است و همه نسل‌های جامعه و همه جنسیت‌ها به سمت جریان مردمی‌‌سازی تولید با لحاظ کردن نقش خودشان ورود کرده و فرهنگسازی کنند در غیر این صورت شعار مردمی‌سازی که شالوده آن کار است محقق نخواهد شد.

وی نمونه تاریخی ورود مردم را در دفاع مقدس اول انقلاب و مبارزه با کرونا در عصر حاضر  دانست و گفت: وقتی مردم در حوزه تولید ماسک ورود پیدا کردند نه تنها واردات ماسک متوقف شد بلکه به سمت صادرات رفتیم. اگر همین مدل تولید ماسک در زمان کرونا را تبیین و بسط دهیم طبیعتاً مدل مطلوب به دست خواهد آمد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد کار دانشگاه‌ها، اندیشکده‌ها و پژوهشگران را در تبدیل شعارها به برنامه‌های اجرایی مهم و اثرگذار دانست و اظهار کرد: متفکران باید از دانش روز و تجربه‌های علمی دنیا استفاده کرده و از درون شعارها، اهداف، بسته‌های کاری و پروژه‌های عملیاتی را تعریف کنند وگرنه اهداف بلندمدت و چشم‌انداز کشور در مسیر چند ساله به برنامه‌های اجرایی تبدیل نمی‌شود و دستاورد خاصی نخواهیم داشت.

دهقانی اشکذری نکات کلیدی در تحقق شعار سال را تشریح و اظهار کرد: مواد اولیه، اولین الزامات تولید است که در صنایع مختلف متفاوت است و متناسب با نوع تولید تغییر می‌کند و مردم می‌توانند در تدارک آن مشارکت داشته باشند.

وی تجهیزات و فناوری را دومین فاکتور مهم در تولید برشمرد و گفت: دانشگاهیان و شرکت‌های دانش بنیان باید در این بخش مهم و فنی ایفای نقش کنند و سعی شود فناوری را به روز آوری و به وضع مطلوب برسانند. نخبگان و دانشگاهیان از مردمی هستند که تخصص مورد نیاز را دارند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد سومین بستر حیاتی برای تولید را نیروی کار معرفی کرد و افزود: انسان ماهر، متخصص، متعهد، خلاق، کارآمد و اثربخش یکی از بخش‌هایی است که باید در آن سرمایه گذاری کرد. سعی شود در زنجیره سنی منابع انسانی از قشر فعالی که از سنین دانشجویی شروع تا سن میانسال و حتی کهنسالی است، نقش و حتی جنسیت آن‌ها مد نظر قرار گیرد.

دهقانی اشکذری ادامه داد: در دنیا یک نفر کار می‌کند و ۱.۷ نفر مصرف می‌کند، بدین معنا وقتی یک نفر کار می‌کند کمتر از یک نفر در کنار آن مصرف‌کننده است، این در حالیست که در کشور ما ۲.۰۳ مصرف کننده است و این نسبت باید اصلاح شده و افراد را به سمت تولیدکنندگی هدایت کرد. تحقق آن عینیت یافتن فرهنگ ایرانی اسلامی است. قرار نیست در فرهنگ ایرانی اسلامی مدل کشورهای غربی و تنها توسعه اقتصادی، فنی و تکنولوژی را الگو قرار داده و نقش خانواده و زن نادیده گرفته شود.

وی افزود: یک بانوی مسلمان با حفظ بنیان خانواده با کسب و کارهای خانگی حتی در منزل نقش خود را در تولید و مشارکت ایفا خواهد کرد. با تلاش و کوشش در ارائه مدل‌های متناسب با کشور خودمان می‌توان همه اقشار و جنسیت‌ها را در زنجیره کار دخیل کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد با بیان اینکه در فرهنگ ایرانی اسلامی کار کودکان مورد تأیید نیست، همان طور که کار زنان به شکلی که در فرهنگ غربی مردود است بیان کرد: تعریف مدل‌ها بر اساس ویژگی‌های جسمی، احساسی و روانشناختی زن و حتی مردان بزرگسالی که بر اساس فرهنگ ایرانی اسلامی آسیب نبینند، نیاز داریم تا بتوان فرهنگ تولید را به همه اقشار مردم ترویج کرد و همه آحاد مردم در صحنه وارد شده و به نسبت خودشان نیازهای کشور را برطرف کنند.

وی با اشاره به تأمین مالی تولید اضافه کرد: هم اکنون صنایع ما به بانک‌ها وابستگی زیادی دارند و با مشکلات زیادی مواجه هستند. تأمین مالی و جمع‌سپاری از راهکارهایی است که در بعضی از تعاونی‌ها و یا شرکت‌های سهامی به کار می‌رود و سرمایه نقدی خُرد مردم وارد تولید شده، در صورت استمرار و تشویق، زمینه بورس بازی و دلالی با سود هنگفت با سود تولید عقلایی جایگزین می‌شود و ناترازی بالا به تراز منطقی تبدیل شده، پیداست با دادن تضمین‌ها و اعتبارهای لازم به مردم سرمایه‌ آنان به شکل معقول و سنجیده وارد این عرصه خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، پنجمین عامل را بازار محصولات دانست و بیان کرد: برای جلوگیری از زیان انباشتگی محصولات باید راهکاری برای بازار محصولات پیدا کنیم تا زیان انباشتگی نداشته باشیم. دنبال کردن جدی شعارهای سال قبل مبنی بر الگوی مصرف ایرانی به وسیله مردم و باور عمومی مبنی بر اینکه ارتقا روح و کیفیت کالای ایرانی زمانی است که با استقبال مردم همراه باشد، بنابراین حضور مردم و اعتماد به جنس و کالای ایرانی افزایش اشتغال، کم‌شدن بیکاری، جهش تولید و رونق اقتصادی را در بر خواهد داشت.

دهقانی اشکذری بازار خارجی را معطوف تلاش دولت دانست و تبیین کرد: پتانسیل خوبی در همسایگی ما با جمعیت ۶۰۰ میلیونی وجود دارد و روابط دوستانه باید همراه با روابط اقتصادی باشد. قراردادن اقتصاد به عنوان اولویت اول دولتمردان در سیاست‌ها، سفرها و برنامه‌های خارجی رونق این بازار را همراه دارد.

وی ادامه داد: شرکت‌های میانی که حلقه بین شرکت‌های تولید کننده با این بازارهاست، تخصصی بوده که نقش دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد در پرورش نیروی متخصص در امر بازرگانی و توانایی فروش محصولات در خارج کشور بیش از پیش پررنگ و برجسته می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد یزد با معرفی انواع کسب و کار خُرد، کوچک، متوسط و بزرگ، ششمین و آخرین بستر حیاتی کمک کار مردم در تولید را کسب و کار خُرد و کوچک معرفی کرد و افزود: نقش مردم در اشتغال خُرد و کوچک حائز اهمیت است. کسب و کارهای روستایی و بعضاً شهری که از نظر اندازه اشتغال بزرگ نیستند و حوزه فناوری و نیروی کار زیادی ندارند مردم بهتر می‌توانند با یک زنجیره آسان و ارزش افزوده در تحقق جهش تولید نقش داشته باشند.

دهقانی اشکذری افزود: تولید ما عموماً در بخش کشاورزی، معدن، خدمات و ICT و فناوری نوین است. در صنایع بزرگ مردم نمی‌توانند به سرعت ایفای نقش کنند، ترسیم نقشه راه در بخش‌های مختلف سازگار با آن‌ها پیامدهای خوبی به همراه دارد.

وی نقش دولت در سیاستگذاری را مهم برشمرد و گفت: دولت سال‌های قبل اصل ۴۴ را شروع کرده و نیاز به بازنگری در فعالیت‌های خود دارد. برون‌سپاری و واگذاری مسئولیت در امر تجارت و تولید به مردم باید با جدیت دنبال شود و مشارکت را در موارد خاص از مردم مطالبه کند. مهم است که دولت هم به عنوان مشتری بزرگ مردم در خرید محصولات و هم در حوزه واگذاری تولید به مردم با ایفای نقش خوب خود رقم زننده اتفاقات مطلوب در آینده باشد.

دهقانی اشکذری دانشگاه را مهم برشمرد و اعلام کرد: با اتفاقات خوبی که در دانشگاه آزاد اسلامی یزد در این چند سال اخیر رخ داده، در همه عرصه‌ها؛ تولید مواد اولیه، تولید محصول، ارائه تجهیزات و فناوری، نیروی کار ماهر و کارآمد، تأمین مالی، نوآوری روش‌ها و فرآیندها، جمع سپاری و بازار محصولات در استان پیشتاز بوده است.

رئیس دانشگاه آزاد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی را دانشگاهی از مردم برای مردم دانست و آن را یک  الگوی موفق در آموزش عالی برشمرد و گفت: در حال حاضر نقش این مؤسسه در حوزه کارآفرینی و فناوری پررنگ و در حال اجراست. امیدواریم امسال به وظیفه شرعی قانونی و اخلاقی خود در تحقق شعار سال عمل کنیم.

انتهای پیام
captcha