«شیک»؛ بهترین و جامع‌ترین توصیف از عملیات «وعده صادق» + فیلم
کد خبر: 4211741
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۴
عباس خامه‌یار در وبینار «وعده صادق؛ اقتدار ایرانی و تنبیه متجاوز»:

«شیک»؛ بهترین و جامع‌ترین توصیف از عملیات «وعده صادق» + فیلم

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب در وبینار بین‌المللی «وعده صادق؛ اقتدار ایرانی و تنبیه متجاوز» گفت: در عملیات وعده صادق از روش‌های منحصر به فرد استفاده شده و این عملیات از چنان دقت، شجاعت، حجم، پیچیدگی، تکنولوژی برتر، حکمت، درایت و خبرگی برخوردار بود که آن را به یک عملیات «شیک» تبدیل کرد.

عباس خامه‌یار

وبینار بین‌المللی «وعده صادق؛ اقتدار ایرانی و تنبیه متجاوز»، یکشنبه دوم اردیبهشت ماه، به میزبانی ایکنا و به شکل حضوری برگزار شد.

عباس خامه‌یار، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب و کارشناس برجسته مسائل منطقه، در این وبینار به پرسش‌هایی پیرامون تأثیر عملیات وعده صادق بر نمایش اقتدار ایرانی و تنبیه متجاوز پاسخ داد.

متن کامل این گفت‌وگو به شرح ذیل است:

ایکنا: تحلیل جنابعالی از عملیات وعده صادق و شاخص‌های اقتدار ایرانی در این عملیات چیست؟

عنوان وعده صادق یک پیشینه تاریخی دارد و آن هم عنوان «الوعد الصادق» مقاومت اسلامی در ابتدای جنگ 33 روزه سال 2006 بود و این عنوان برای آن عملیات انتخاب شد. در این عملیات تعدادی از سربازان رژیم صهیونیستی توسط مقاومت اسلامی لبنان به اسارت گرفته شدند تا بعدها بتوانند مبادله‌ای را انجام دهند و افرادی مانند شهید سمیر قنطار را آزاد کنند. مقاومت اسلامی لبنان با وعده صادق خود این کار را انجام داد و لذا باید به پیشینه تاریخی عملیات اخیر سپاه علیه رژیم صهیونیستی توجه ویژه شود.

صهیونیست‌ها در طی هفت دهه گذشته همیشه جنگ‌ها را خارج از مرزها مدیریت می‌کردند ولی برای بار اول بود که با عملیات وعده صادق جنگ در درون سرزمین‌های اشغالی انجام شد. عنوان این عملیات با این پیشینه تاریخی دارای بار معرفتی و بار مهمی است و به نظر من دشمن پیام عملیات وعده صادق را به خوبی دریافت کرده است.

نکته دوم) این نکته از دو بخش تشکیل شده که ابعاد بخش اول را باید از زبان دیگران بیان کنیم. مولانا می‌گوید:

خوش‌تر آن باشدکه سردلبران       

گفته آید در حدیث دیگران

لذا ارزیابی و نگاه و برداشت غیرایرانی‌ها نسبت به این عملیات نشان‌دهنده عمق اقتدار ملی و اقتدار ایرانی است. من در فضای مجازی و رسانه‌ای غوطه‌ور هستم و آنچه می‌گویم را با تمام وجود حس می‌کنم. عملیات وعده صادق از منظر نويسندگان، فرهيختگان، تحلیلگران و استراتژیست‌های خارجی و ... دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است و آنچه که درباره ایران در این مدت گفته شده بی‌سابقه بوده و غوغا به پا کرده است. 

من در سخنرانی‌هایی که بعد از عملیات هفتم اکتبر داشته‌ام عرض کرده بودم نیازی به خسته کردن خودمان نیست؛ همین کافی است که گفته‌ها و اظهارات دشمن را به فارسی برگردانیم و منعکس کنیم. در هشتم اکتبر یعنی یک روز پس از عملیات طوفان الأقصی، نتانیاهو مدعی می‌شود که این جنگ دوم استقلال ماست – جنگ 1948 جنگ اشغالگری رژیم صهیونیستی بود که فلسطینی‌ها از آن به عنوان روز نکبت یاد می‌کنند همین عنوان کافی است تا ما ابعاد جنگ را تا آخر بخوانیم؛ یعنی این عملیات اسرائیل را به 76 سال قبل یا همان جنگ اول استقلال بازگرداند؛ این خیلی مهم است.

عباس خامه‌یار

نتانیاهو در رابطه با عملیات وعده صادق می‌گوید ما باید از همه ابزارهایمان استفاده کنیم برای اینکه این یک جنگ وجودی و برای بقاست. همچنین نکته مهم این است که در این عملیات از روش‌های منحصر به فرد استفاده شد و از چنان دقت، شجاعت، حجم، پیچیدگی، تکنولوژی برتر، حکمت، درایت و خبرگی برخوردار بود که آن را به یک عملیات «شیک» تبدیل کرده و واژه شیک برای اولین بار در ادبیات جنگی به کار برد شد. این عملیات واقعاً شیک و تمیز بود.  

هرکدام از این واژگان فوق مفهوم و خصوصیات منحصر به خود را دارند. تاکنون چنین عملیاتی با این حجم و با این قدرت انجام نشده است. ابزارهای جنگی با اختلاف سرعت زیاد‌ و طی مسافت‌ها در یک زمان مشخص به هم می‌رسند، هماهنگ و همسان می‌شوند و سپس عمل می‌کنند و از  دام سیستم‌های امنیتی و دفاعی دشمن می‌گریزند. راجع‌ به شجاعت ایرانی‌ها در این عملیات مقاله‌هایی نوشته شده است. در این گیتی کسی جرئت نکرده در طی این 76 سال به اسرائیل حمله کند. در یکی از مقالاتی که خواندم تأکید شده بود که برای اولین بار یک مرجعیت دینی در جهان اسلام این شجاعت را داشت که اسرائیل را مورد هدف قرار دهد.

دلیل شیک بودن این عملیات بدین خاطر است که از همان ابتدا هشدار می‌دهد و از یک هفته قبل باز هشدار می‌دهد یا مذاکره می‌کند و چون نتیجه‌ای در پی ندارد و محکومیت ایجاد نمی‌شود، ۷۲ ساعت قبل از عملیات به همسایگان به خصوص عرب‌ها، ترک‌ها و روس‌ها و غربی‌ها و در نهایت ناتو اطلاع‌رسانی می‌شود که می‌خواهیم عملیات انجام دهیم چون فضایی که قرار است از آن حمله صورت گیرد فضای پرمسافری است و ابعاد انسانی آن را هم مدنظر قرار دادیم و لذا هشدارهای امنیتی لازم قبل از عملیات صادر می‌شود تا همسایگان اقدامات امنیتی لازم را انجام دهند و بعد هم مذاکره با بزرگترین قدرت‌های نظامی و سیاسی مذاکره می‌شود و به تهدیدهای جدی و مکرر آنان  توجهی هم نمی‌شود. لذا به همین عملیات اخیر ما گفتند اگر این حداقلی شماست پس حداکثری‌تان چیست؟ همه این اقدامات نشان از شجاعت، اعتماد به نفس فوق‌العاده و اطمینان شدید به نتایج عملیات و نشان از قدرت و اقتدار ایرانی دارد.

نکته بعدی اینکه برخلاف تبلیغات و سخنان همه مخالفان که گفته بودند ایران قادر به پاسخگویی نیست ولی پاسخ داده شد. مطمئناً صهیونیست‌ها اگر می‌دانستند جمهوری اسلامی ایران پاسخ خواهد داد به کنسولگری حمله نمی‌کردند ولی فکر می‌کردند صبر استراتژیک ایران پایدار است و چنین کاری را مستقیم انجام نمی‌دهد و غیرمستقیم اقدام می‌کند اما این عملیات با اقتدار از سرزمین ایران، با تکنولوژی ایرانی و به دست دلاورمردان ایرانی انجام گرفت و این نشان اقتدار است.

موضوع بعدی مربوط به مدیریت جنگ و عملیات است؛ مدیریت عملیات در این جنگ بسیار شیک بود چون در در دام نتانیاهو نیفتادیم و از گسترش دامنه جنگ به منزله گزینه مورد دلخواه نتانیاهو پرهیز شد. ایران به حدی خوب این عملیات را مدیریت کرد که هم ضربه‌اش را وارد ساخت و هم در دام نتانیاهو نیفتاد. ایران در این عملیات با 23 قدرت که مستقیم و غیرمستقیم به حمایت از صهیونیست‌ها وارد شدند، درگیر شد. 

ایکنا: درباره تأثیر عملیات وعده صادق بر اعاده حق مشروع جمهوری اسلامی ایران و تأثیری که بر وحدت داخلی گذاشته است بگویید؟

هنر و دانش جنگ در این نکته نهفته است که فرمانده هوشمند جنگ کسی است که اهدافش را بدون جنگ و با دیپلماسی و میدان و با مانور و جنگ روانی و تبلیغاتی محقق کند و ایران قوی این کار را در همه مراحل انجام داد. جمهوری اسلامی ایران اقتدار و زورآزمایی و قدرت‌نمایی تمام‌عیار خود را به رخ همه کشاند. این اقتدار ایرانی بود که هوشمندانه و قدرتمندانه، «صبر استراتژیک» را به «بازدارندگی فعال» تبدیل کرد و شگفتی آفرید.

آنها استراتژی زدن سر افعی را مدت‌ها تبلیغ می‌کردند و فکر می‌کردند که با زدن سر افعی که آن را تهران می‌دانستند، می‌توانند بقیه اجزای افعی را از بین ببرند. این اقتدار هوشمندانه ایران نقشه راه و آینده بحران را با شیوه‌های نوینی رقم زد. ایرانی‌ها با اقتدار ثابت کردند که آسمان بلاد شام و بلاد رافدین صرفاً زیر هیمنه و انحصار آمریکا و ناتو نیست و در دریا هم چنین است، آسمان در اختیار همه می‌تواند باشد و از جمله ایران مقتدر، ایران قوی و با اقتدار، آسمان را در اختیار گرفت.

ایران مقتدر بدون کمک خواستن از کشوری، با 23  کشور مستقیم و غیرمستقیم رویارو شد و جنگید و پیروزی راهبردی را به دست آورد و این نشان از اقتدار عظیم ایران دارد و با اقتدار و حمله به راهبرد دشمن، او را ذلیل و خوار کرد.

عباس خامه‌یار

با عملیات وعده صادق آژیر خطر در ۷۲۰ نقطه اراضی اشغالی به صدا درآمد، ۱۳۸ جنگنده اسرائیلی وارد میدان شدند و ده‌ها جنگنده آمریکایی  و فرانسوی به کمک صهیونیست‌ها آمدند و همچنین سامانه‌ها و سوخت‌رسان‌ها و رادارهای دوستان و همسایگان در خدمت ارتش رژیم صهیونیستی بودند. طوری که ژروزالم پست نوشت: «اگر دخالت آمریکایی‌ها و هم‌پیمانان غربی و کمک کشورهای عربی همجوار نبود فاجعه‌ای برای اسرائیل به وجود می‌آمد.» به لحاظ نظامی هشت ساعت ارتش صهیونیستی و حامیانش فعال بودند ولی عملیات ایران فقط نیم ساعت به طول انجامید.

به طور کلی جمهوری اسلامی ایران اقتدار خود را همزمان در زمینه‌های سیاسی، نظامی، اطلاعاتی، امنیتی و مدیریت هماهنگ به اثبات رساند و قواعد جنگ با دشمن را بر اساس آموزه‌های دینی و با دقت تمام و در حد اعلای استانداردها رعایت کرد.

همه شهروندان اسرائیل، اشغالگر و عضو ارتش هستند ولی ایران مقتدر ما کوچک‌ترین حمله و آسیبی را به شهروندان نرساند، بیمارستان‌ها و مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز عبادی و نیایش را مورد آسیب قرار نداد و همه در  امان بودند و شاید یکی از ابعاد شیک بودن چنین عملیاتی همین است.

اقتدار ایران از منظر دیگران این است که با یک مانور واقعی و حقیقی و زنده و شیک پیام‌های خود را به کشورهای منطقه، همسایگان، دوستان و دشمنان و غرب، ابلاغ کرد. این مانور در آینده، تأثیرات شگرف و مهمی در روابط همه‌جانبه منطقه‌ای و بین‌المللی در بر خواهد داشت. ایران، بار دیگر جایگاه خودش را مقتدرانه در نظام بین‌الملل آینده و به عنوان قدرتمندترین بازیگر بلامنازع منطقه به اثبات رساند و همچنین مقتدرانه قواعد بازدارندگی جدیدی را پایه‌ریزی کرد و نشان داد که از این به بعد اماکن دیپلماتیک و تعرض به شخصیت‌های خود خطوط قرمز هستند.

به لحاظ اقتصادی این عملیات کمترین هزینه را داشت و طبق آمارها ایران بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون دلار هزینه کرد ولی پروازهای هشت ساعته دشمن یک میلیارد و 300 ملیون دلار هزینه در بر داشت.

ایران به زیبایی و  با بهره گیری از ابزار دیپلماتیک، مهارت فوق العاده‌ای از خود نشان داد، هم مهلت دادن به شورای امنیت و غرب و مذاکرات صریح و شفافی که بعد با کشورهای مختلف داشت در این راستا قابل تحلیل هستند. همچنین جنگ روانی گسترده‌ را به گونه‎‌ای تحمیل کرد که دشمنان ابتدا با تهدید، بعد با زبان ملایم و بعد با تشویق و در نهایت ملتمسانه و با پذیرش حداقل‌های حمله به این حمله تن دهند. ایران مقتدر توانست روحیه‌ و  اقتدار و عزم ملت‌ها و فلسطینی‌ها را با این عملیات افزایش دهد.

در پایان می‌خواهم در خصوص بعد تنبیهی عملیات وعده صادق سخن بگویم. اشتباه محاسباتی دشمن این بود که یقین داشت حمله به کنسولگری بی‌پاسخ خواهد بود. هدف اصلی مقام معظم رهبری در صحبت اول مربوط به بحث تنبیه بود که این نکته مهمی است و این اتفاق توسط دلاورمردان ما رخ داد. با وجود اینکه هدف مشخص ترسیمی از سوی مقام معظم رهبری و این تنبیه دست نظامیان ما را بسته بود و سقف اهداف را محدود کرد و اهداف صرفاً تنبیهی بود ولی باز هم با به کارگیری 20 درصد توان نظامی درس خوبی به صهیونیست‌ها دادیم.

در پایان به‌عنوان یک شهروند ایرانی که کشور خود را سر افراز و سربلند و باعزت و با کرامت در جهان می‌بیند، از همه دلاورمردانی که این حماسه و شگفتی را آفریدند و وحدت ملی را به ایران مقتدر باز گرداند، خدا قوت و دست مریزاد عرض می‌کنم.

انتهای پیام
captcha