اتفاق اصفهان یک عملیات ایذایی و فاقد ارزش نظامی بود
کد خبر: 4211815
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۳
ناصر کنعانی در نشست خبری:

اتفاق اصفهان یک عملیات ایذایی و فاقد ارزش نظامی بود

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره حوادث اخیر در اصفهان گفت: اتفاقی که در اصفهان رخ داد یک اقدام ایذایی و ناچیز بوده و ارزش نظامی ندارد. رژیم صهیونیستی مسئولیت این اتفاق را برعهده نگرفته ولی به طور کلی عملیات ایذایی اخیر در اصفهان خسارتی در پی نداشته است.

ناصر کنعانی

به گزارش خبرنگار ایکنا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، صبح امروز، سوم اردیبهشت در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره اقدام اخیر آمریکا در تشدید تحریم‌ها علیه کشورمان اظهار کرد: ایالات متحده آمریکا به تحریم ایران عادت کرده و این موضوع اقدام جدیدی نیست ولی باید مدنظر داشت سیاست‌های تحریمی غرب علیه کشورمان شکست خورده و دیگر پاسخ نمی‌دهد و تحریم‌کننده هیچ نفعی از این سیاست نخواهد برد. به آمریکا‌یی‌ها توصیه می‌کنم از اشتباهات گذشته خود درس بگیرند و دیگر دست به سیاست‌های اشتباه نزنند.

وی به آینده برجام هم اشاره و تأکید کرد: مسیر گفت‌وگوها و مذاکرات برای احیای برجام همچنان باز است و مسدود نشده و طرف‌ها می‌توانند به نتیجه مطلوب دست پیدا کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از این نشست با اشاره به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری کشورمان در دمشق گفت: واضح است این حمله مفاد منشور ملل را نقض کرده و به نوعی نقض حاکمیت و تمامیت ارضی یک کشور عضو سازمان ملل به حساب می‌آید. وزارت امور خارجه براساس مسئولیتی که برعهده دارد اقدام به پیگیری این موضوع در سطح بین‌المللی کرد و در همین راستا کمتر از 24 ساعت بیانیه‌ای تنظیم و توسط روسیه در شورای امنیت سازمان ملل مطرح و به بحث گذاشته شد.

کنعانی ادامه داد: با وجود اینکه کشورمان به طور حرفه‌ای عمل کرد ولی متأسفانه سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه مانع به تصویب رسیدن بیانیه‌ای در محکومیت اقدام رژیم صهیونیستی شدند و اجازه ندادند شورای امنیت به وظایف ذاتی و اصلی خود عمل کند. با این وجود دستگاه دیپلماسی کشور از تلاش‌ها دست برنداشت و به صورت فشرده و شبانه‌روزی و برگزاری جلسات فشرده و توجیهی با سفرای کشورهای دیگر در ایران درصدد محکوم کردن اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی برآمد و این اقدام اثرات مثبتی به دنبال داشته و به نوعی یک اقدام قانونی و مشروع به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک دولت متعهد، به مسئولیت‌های خود در نظام بین‌الملل عمل کرده است، گفت: براساس تلاش‌های دیپلماتیک خودمان اثبات کردیم متجاوز باید تنبیه شود و در راستای سازوکارهای بین‌المللی این موضوع انجام شد. اقدام نظامی که ما انجام دادیم در جهت ایجاد بازدارندگی بود و به همین دلیل دو مقر نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را که از آنجا علیه مقر دیپلماتیک ما اقدام شد را مورد هدف قرار دادیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حوادث اخیر در اصفهان گفت: اتفاقی که در اصفهان رخ داد یک اقدام ایذایی و ناچیز بوده و ارزش نظامی ندارد. رژیم صهیونیستی مسئولیت این اتفاق را برعهده نگرفته ولی به طور کلی عملیات ایذایی اخیر در اصفهان خسارتی در پی نداشته است. بارها گفته‌ایم و این بار هم تأکید می‌کنیم که جمهوری اسلامی ایران در حفظ امنیت ملی و امنیت مرزهای خود شوخی ندارد و مقتدر عمل می‌کند. 

کنعانی ادامه داد: ائتلاف‌های وهمی که توسط رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه شکل گرفته‌اند کمکی به صلح و امنیت منطقه نخواهند کرد و از همه مهمتر اینکه در طی هفت ماه اخیر تمام دنیا متوجه شد چه کسی کانون محور شرارت در منطقه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه عملیات وعده صادق مورد حمایت اکثر کشورها قرار گرفت، اظهار کرد: در این بین برخی کشورها مواضع دوگانه در پیش گرفته‌اند یعنی در هفت گذشته از جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه حمایت کرده‌اند و امروز هم ما را به خویشتن‌داری دعوت می‌کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه این نشست به دیدار اخیر وزیر امور خارجه کشورمان با همتای اردنی خود اشاره و تأکید کرد: به هر حال اردن یکی از کشورهای مهم و تأثیرگذار در منطقه محسوب می‌شود و مواضع مشترکی با جمهوری اسلامی ایران در رابطه با جنایت رژیم صهیونیستی در غزه دارد. به همین منظور مذاکرات متعددی میان آقای امیرعبداللهیان و همتای اردنی خود چه به صورت تلفنی و حضوری انجام شده و هر دو طرف برای توقف جنگ در غزه تبادل نظر کرده‌اند. لازم به ذکر است وزیر امور خارجه اردن اقدام ایران علیه رژیم صهیونیستی را مشروع دانسته است.

کنعانی درباره اخباری مبنی بر احضار سفیر سوئیس به سپاه گفت: مقامات ذی‌ربط چنین اخباری را تکذیب کرده‌اند. سوئیس مهمترین مجرای تبادل پیام‌های دیپلماتیک میان ایران و آمریکاست. دستگاه دیپلماسی کشور با سفیر سوئیس ارتباط دارد و ما حرفه‌ای عمل کرده‌ایم.

وی با اشاره به حادثه کنسولگری ایران در پاریس اظهار کرد: فردی که چنین کاری را انجام داده قبلاً هم علیه کنسولگری ایران در پاریس دست به اقدام فردی زده بود و این بار هم یک اقدام فردی دیگری انجام داد. این فرد دچار اختلالات روانی است و از دولت فرانسه انتظار داریم با تشکیل پرونده قضایی برای این فرد خاطی، فضای امن را برای اماکن دیپلماتیک ایران فراهم آورد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اقدامات صورت‌گرفته در حوزه حج عمره گفت: تلاش‌های بسیاری در این خصوص انجام شده و شاهد به ثمر رسیدن این تلاش‌های مشترک هستیم و فرآیند اعزام عمره‌گذاران ایرانی آغاز شده است. همچنین این موضوع از موضوعات مهم و اصلی در جریان از سرگیری روابط ایران و عربستان سعودی محسوب می‌شود.

انتهای پیام
captcha