اسلام هر مرحله از زندگی را جهت آموزش تدریجی و اصول خاصی؛ ازجمله ادب، تکریم، اخلاق، تعامل اجتماعی، فن و بسیاری موارد آموزشی دیگر در نظر دارد اما بنای تربیت از کودکی گذاشته میشود؛ کودک بر مبنای فطرت پاک آفریدهشده و آمادهٔ پذیرش هرگونه تربیت و آموزش است.
بنابراین دوران کودکی دورانی بسیار حساس است، فطریات کودک در این دوره بر اساس تربیت و آموزش انجام شده جوانه میزند و در مراحل دیگر شکوفا میشود. آموزشهای ابتدایی دینی نیز باید در این دوران و با دقت بسیار آغاز شود تا کودک به بلوغ فکری برسد، رشد شخصیت داشته باشد و بتواند امور خود را بهطور صحیح و بنا بر موازین اسلامی و انسانی کنترل کند.
در نظام آموزشی ایران توجه به ترتیب دینی و اخلاقی دانشآموزان، بهمنظور اخلاقی کردن جامعه و پرورش فضائل و نیکیها در اجتماع، ازجمله اهداف مهم آموزشوپرورش و از آن فراتر، جامعه اسلامی محسوب میشود.
از آنجا که اسلام از منابع غنی و جامع برخوردار است، هرگونه کاهلی و تساهل در امور دینی، عواقب جبرانناپذیری در تربیت و شخصیت کودکان دارد؛ لذا نظام آموزشی باید بنا بر اصول اسلامی برنامهٔ آموزشی را تنظیم نماید تا کودکان در آینده دچار سستی در ایمان، اعتقادات و فرهنگ اسلامی نشوند.
در همین راستا مجید کاظم خانلو، مدیر خوشذوق دبستان شهید همتی روستای طرویزک از توابع شهرستان تاکستان استان قزوین با استفاده از رنگها و نقاشیهای شادیآور در کلاسها، سالنها، دیوارهای حیاط، فضای شاداب و دوستداشتنی در محیط آموزشگاه به وجود آورده است که باعث شده دانشآموزان خود را از کسالت و بیحالی رها ساخته، احساس تعلق، شادابی و نشاط را تقویت کنند و آرامش و امنیت مضاعفی به آنها منتقل شود.
در این مدرسه شرایط مطلوب محیطی موجب تقویت روحیه معلمان و افزایش میل و رغبت و علاقه آنان به کار و غرور و افتخارشان به مدرسه شده و کلاسهای شادتری دارند.
در دبستان شهید همتی توجه ویژهای به کسب مهارتها و توانمندیهای و برپایی جشنهای شادی و مسابقات مختلف و نمایشگاهای دستسازهای دانشآموزی میشود تا دانشآموزان انضباط درونی، اعتماد به نفس کارگروهی را یاد بگیرند و مدرسه نیز به مکانی با معنا و در کل مدرسه به محل زندگی دانشآموزان تبدیل شده است.