غفلت از تبلیغات رسانه‌ای در حوزه فعالیت‌های قرآنی
کد خبر: 3908896
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶

غفلت از تبلیغات رسانه‌ای در حوزه فعالیت‌های قرآنی

مدیرکل اوقاف قزوین گفت: همان‌طور که همه فعالیت‌ها در حوزه اجتماعی، فرهنگی کار ویترینی دارد ما نیز در حوزه قرآنی باید ویترینی طراحی کنیم که نوجوانان را جذب کند، اگر نوجوانان به ورزش گرایش پیدا می‌کنند به خاطر تبلیغات خوب رسانه‌ای و چهره‌سازی است که این امر در حوزه قرآنی مغفول مانده است.

تبلیغات رسانه‌ای و چهره‌سازی در حوزه قرآنی مغفول مانده است

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدمصطفی مجیدی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، با اشاره به شأن قرآن در جهان تصریح کرد: امروزه در دنیا صدای قرآن شنیده می‌شود که این به معنای صوت قرآن نیست بلکه معارف قرآنی دیده و شنیده می‌شود، هرچند که فعل و حرکت ما در جامعه اسلامی در شأن قرآن نیست، اما همین اتفاقات مختصر در جهان اثر گذاشته است.

وی اظهار کرد: برخی از اتفاقاتی که امروزه در جهان اسلام رخ می‌دهد برگرفته از معارف قرآنی است و به سمتی می‌رویم که معارف قرآنی در دنیا متجلی شود؛ مردم، دستگاه‌ها و متولیان قرآنی باید از هم‌افزایی و کنار هم بودن بیشتری برخوردار شوند و از موازی‌کاری و کارهای تکراری پرهیز کنند. اعتبارات حمایتی از فعالیت‌های قرآنی محدود است به همین خاطر آنچه در حوزه فعالیت‌های قرآنی به آن محتاج هستیم هم‌افزایی و کمک کردن متولیان فرهنگی و دستگاه‌های حوزه فرهنگ در ترویج فرهنگ قرآنی است.

مجیدی بیان کرد: فعالیت‌های قرآنی با نام‌های مختلف در جامعه ما شکل می‌گیرد و کارهای تکراری انجام می‌شود، زمانی که مقام معظم رهبری طرح 10میلیون حافظ قرآن کریم را مطرح کردند دستگاه‌های مختلف برنامه‌های متنوعی اعلام کردند، اما نتیجه خوبی نداشت و طرح حفظ مدنظر مقام معظم رهبری اجرایی نشد چراکه نگاه صرفاً کمی و آماری بود درحالی‌که باید نگاه محتوایی و کیفی باشد.

وی تصریح کرد: سازمان اوقاف نیز مانند مجموعه‌های دیگر در حوزه ترویج فرهنگ قرآنی ورود پیداکرده است، شاخص‌ترین فعالیت صورت گرفته در اوقاف برگزاری مسابقات قرآن است که گواهی آن رسمی، قانونی و اعتباری است. به جهت ریالی برای برگزاری مسابقات استانی و شهرستانی قرآنی اعتبار زیادی نداریم و برای برگزاری مسابقات قرآنی از استان‌های دیگر کمک گرفتیم در مقابل در حوزه روضه‌خوانی اعتبار خوبی داریم که به استان‌های دیگر کمک می‌کنیم و با این تعامل اعتبار لازم را تأمین می‌کنیم. همه دستگاه‌های اجرایی که در این حوزه فعال هستند باید برای هم‌افزایی تلاش کنند تا مسابقات باکیفیت انجام شود و محافل قرآنی خوبی برگزار شود، در سال 98 بالغ‌بر 48 محفل انس با قرآن کریم در روستاها و مراکز استان برگزار کردیم.

مجیدی با اشاره به طرح حفظ مجازی قرآن، تصریح کرد: این طرح به مدت ۴ سال آغازشده است و هم‌اکنون ۲۵۰ قرآن آموز از یک جز تا سی جز از این طرح استفاده می‌کنند به‌طوری‌که مربیان هرروز از طریق ارتباط تلفنی و فضای مجازی با قرآن آموزان در ارتباط هستند و محفوظات را چک می‌کنند. در حوزه فعالیت ترویجی نیز طرح «زندگی به رنگ خدا» بر مبنای سبک زندگی قرآنی در سطوح آموزشی، دانشگاهی و حوزوی به مدت سه سال است که برگزار می‌شود، برای اجرای این طرح ۱۹ نفر از اساتید سطح عالی حوزه علمیه را شناسایی کردیم و با برگزار دوره تخصصی 10 روزه آموزش‌های لازم را به آن‌ها ارائه دادیم. این کلاس‌ها به‌صورت حضوری برگزار می‌شد اما با شیوع کرونا تعطیل شد، در حال حاضر سبک زندگی به رنگ خدا با حضور خانم‌ها و در فضای مجازی به‌صورت رسمی و آموزشی برگزار می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: همان‌طور که همه فعالیت‌ها در حوزه اجتماعی، فرهنگی کار ویترینی دارد ما نیز در حوزه قرآنی باید ویترینی طراحی کنیم که نوجوانان را جذب کند، اگر نوجوانان به ورزش گرایش پیدا می‌کنند به خاطر تبلیغات خوب رسانه‌ای و چهره‌سازی است که این امر در حوزه قرآنی مغفول مانده است؛ در این راستا دستگاه‌های متولی فرهنگ باید بتوانند ویترین فعالیت قرآنی را جلا ببخشند و به آن رنگ و بوی خوبی بدهند.

انتهای پیام
captcha