امضای تفاهم‌نامه ميان پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و مؤسسه دارالحكمه كانادا
کد خبر: 1299548
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۴

امضای تفاهم‌نامه ميان پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و مؤسسه دارالحكمه كانادا

توافقنامه همكاری و تعامل سازمانی به منظور همكاری در تبادل و تعامل فعاليت‌ها ميان دو نهاد پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و موسسه فرهنگی دارالحكمه كانادا به امضا رسيد.



به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن (ايكنا)، به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، تفاهم‌نامه همكاری ميان اين پژوهشگاه و مؤسسه فرهنگی دارالحكمه كانادا در جلسه‌ای با حضور نمايندگان طرفين در محل پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منعقد شد.


بنا بر اين گزارش، اين توافقنامه كه به امضای يحيی طالبيان به نمايندگی از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و عليرضا ابوالفضلی نماينده مؤسسه فرهنگی دارالحكمه كانادا در تهران رسيده است، همكاری‌ها ميان طرفين را با بهره‌گيری متقابل طرفين از منابع اطلاعاتی، ظرفيت‌ها و فرصت‌های پژوهشی، مطالعاتی، فرهنگی و تخصصی را افزايش خواهد داد.


طبق اين تفاهم‌نامه، طرفين در طراحی و اجرای طرح‌های پژوهشی راهبردی، كاربردی، افكارسنجی و نيازسنجی مورد نياز طرفين همكاری و مشاركت خواهند داشت. برگزاری نشست‌ها و همايش‌های علمی مشترك و دوره‌ها و كارگاه‌های آموزشی مشترك در موضوعات مورد علاقه طرفين بند ديگر اين تفاهم‌نامه همكاری است.


مؤسسه فرهنگی دارالحكمه كانادا در سال 1385 شمسی تحت عنوان «لحوار الثقافات و الاديان الدرسات العلياء» كه به معنی مركز آموزش عالی و گفتگوی تمدن‌ها و اديان است به رياست سيدزين‌العابدين شهرستانی فرزند ارشد مرحوم آيت‌الله سيدعبدالرضا شهرستانی (از علماء‌ كربلا)، در شهر مونتريال با هدف ترويج فرهنگ غنی اهل بيت(ع) تأسيس شده و تا به امروز، عليرغم فشارها و مخالفت‌های سلفی‌ها و وهابی‌های متعصب نسبت به جلوگيری از اين هدف، مشغول به فعاليت است.


مؤسسه فرهنگی دارالحكمه در قالب گفت‌وگوی اديان و تمدن‌ها با هدف اشاعه فرهنگ اهل بيتی(ع) دارای زير مجموعه‌هايی است كه از جمله آن مركز آموزش عالی الكترونيكی موسوم به همان نام است كه در رشته شيعه‌شناسی، معارف اسلامی، حقوق، علوم حديث، مديريت، تاريخ، سياحت و الحج و الزياره و طب سنتی و آی‌تی و... در گرايش‌های مختلف و مقاطع كارشناسی‌ارشد و دكتری فعاليت می‌‌كند و با چندين دانشگاه و مؤسسه داخل ايران از جمله دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد، دانشگاه مفيد، دانشگاه قم، جامعه‌المصطفی(ص)، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، علوم حديث، دانشگاه امام صادق(ع)، مجمع جهانی اهل بيت(ع)، مؤسسه عالی امام خمينی(ره) و ... و چندين دانشگاه خارجی در كشورهای لبنان، مغرب، عراق و غيره تعامل علمی و دانشجويی دارد.


از جمله فعاليت‌های اين مؤسسه چاپ و نشر مجله علمی ـ فرهنگی «حكمت» برای نخبگان و فرهيختگان در عرصه علمی و نيز فرهنگی و همچنين مجله «شادی» برای قشر كودك و نوجوان است كه به صورت چهار زبانه منتشر می‌شود.


لازم به ذكر است كه اين دانشگاه در بيش از 20 كشور دارای نمايندگی فعال است و اعضای هيئت علمی كه به صورت رسمی حضوری و يا غيرحضوری و افتخاری با اين مركز همكاری دارند از مراجع عظام تقليد و شخصيت‌های شهير و اساتيد دانشگاه‌های معتبر دنيا و رؤسای جمهور و وزراء و نمايندگان و اعضای پارلمان‌ها، سفرا و دانشمندان و رهبران اديان مختلف از جمله مسيحی و يهوديان ضد صهيونيسم از كشورهای مختلف هستند. از زيرمجموعه‌های ديگر مؤسسه «حوزه آنلاين» است كه به صورت مجازی و رايگان آموزش دروس حوزوی می‌دهد و از سراسر دنيا داوطلب ثبت‌نام دارد.


از افتخارات اين مجموعه اين است حدود 23 تن از اعضاء جنبش غيرمتعهد‌ها عضو هيئت علمی اين مركز هستند. همچنين قابل ذكر است كه تصدی نمايندگی ايران با دكتر عليرضا ابوالفضلی دارای دكترای حقوق بين‌الملل و طب سنتی و دانشجوی فوق دكتری مديريت راهبردی است.

captcha