رعایت حقوق آپارتمان‌نشینی ریشه در اسلام دارد
کد خبر: 1367670
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۲

رعایت حقوق آپارتمان‌نشینی ریشه در اسلام دارد

گروه اجتماعی: حجت‌الاسلام حسن دهقان‌نژاد با بیان اینکه اسلام در قبال همسایه وظایفی را برای مومنین ذکر کرده، گفت: اگر وظایف خود در قبال همسایه را به درستی انجام دهیم جامعه به آرامش دست خواهد یافت.


حجت‌الاسلام حسن دهقان‌نژاد٬ کار‌شناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن‌(ایکنا) از قزوین، در‌خصوص حقوق همسایه‌داری در اسلام اظهار کرد: رعایت همسایه‌داری در اسلام مرگ‌ها را به تأخیر انداخته و سبب افزایش روزی ‌بین مردم می‌شود.



وی با بیان اینکه آپارتمان‌‌نشینی شیوه‌ای از زندگی است که در آن خانواده‌ها با فرهنگ و آداب مختلف در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، بیان کرد: این نوع از زندگی نیازمند قواعد و قوانین خاصی در حوزه ارتباطات اجتماعی است.



دهقان‌نژاد با بیان اینکه اسلام به همسایه‌داری از بعد معنوی و ‌ارزشی اهمیت زیادی می‌دهد، عنوان کرد: رابطه با همسایه از روابط نسبی و فامیلی هم بالا‌تر بوده و اسلام در اهمیت به همسایه پا را فرا‌تر از محدوده‌ مکانی می‌نهد و رابطه با همسایه را بالا‌تر از رابطه با فامیل می‌داند.



وی با بیان اینکه حد همسایگی در اسلام از ۴۰ خانه اطراف منزل است و باید آداب همسایه‎داری همیشه رعایت شود، افزود: خوش‌رفتاری با همسایه به این معنی است که اگر حتی از همسایه‌مان رفتار خوبی ندیدیم با او به خوبی رفتار کنیم و حرمتش را نگه حفظ کنیم.



کار‌شناس مذهبی با بیان اینکه اسلام در قبال همسایه وظایفی را برای مومنین ذکر کرده است، گفت: جویاشدن حال همسایه، رعایت احترام به وی و تلاش برای رفع مشکلات در حد امکان از جمله وظایف مومنین در قبال همدیگر در همسایه‌داری است.



دهقان‌نژاد در پایان تأکید کرد: یکی از نکات مهمی که می‌توان با رعایت آن در آپارتمان از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کرد، برگزاری جلسات منظمی با اعضای ساختمان است که در آن علاوه بر اینکه شما می‌توانید همسایگان خود را بشناسید و صمیمت و ارتباط با آن‌ها را افزایش دهید از مشکلات آپارتمانی که در آن زندگی می‌کنید هم اگاه می‌شوید و در تصمیم‌گیری‌های لازم سهمی داشته باشید.

captcha