ترویج فرهنگ ایرانی ـ اسلامی؛ فرصتی در راستای استفاده بهینه از شبکه‌های اجتماعی
کد خبر: 1438103
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۹

ترویج فرهنگ ایرانی ـ اسلامی؛ فرصتی در راستای استفاده بهینه از شبکه‌های اجتماعی

گروه اجتماعی: عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) گفت: دشمنان هویت ایرانیان را نشانه‌ گرفته‌اند که بخش قابل توجهی از آن وابسته به باورهای مذهبی است، پس بنابراین تلاش برای ترویج فرهنگ ایرانی ـ اسلامی، فرصتی در راستای استفاده بهینه از شبکه‌های اجتماعی است.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، احمدرضا متین‌‍فر، عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) روز گذشته، 19 مرداد در ششمین جشنواره طرح ولایت استان قزوین که در سالن آمفی تئاتر دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: با نفوذ شبکه‌های اجتماعی بین جوانان پدیده‌ای جلو چشم جوانان قرار گرفته که آنان از چرایی و چگونگی آن کاملاً بی‌اطلاع هستند.



وی با اشاره به وظایف ذاتی رسانه در حوزه فعالیت‌های رسانه‌ای، افزود: وظیفه یک رسانه آموزش، تحلیل، سوق دادن قلب در ذهن، روح و مغز افراد به تخصصی است که رسانه به دنبال آن است.



عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) با بیان اینکه امروز شاهد رشد قارچ‌گونه ماهواره و تجهیزات الکترونیکی وابسته با آن هستیم، اضافه کرد: ضروری است از این ابزارها به‌عنوان فرصت استفاده  شود تا  به توان تعبیری عاقلانه و غیر منفعلانه از آن ارائه داد.



متین‌فر با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی همه افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهند، اظهار کرد: باید برای توجیه و توضیح و همچنین تبیین این مسئله هزینه و زمان صرف کرد چراکه درآن زمان خواهیم توانست در حوزه‌های عقلانی و عاطفی گام برداریم.



عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) با اشاره به اینکه دشمنان با استفاده از ابزار رسانه برای تأثیرگذاری بر قلب و ذهن مسلمانان برنامه‌ر‌یزی دارند و هزینه پرداخت می‌کنند، ادامه داد: سرمایه‌گذاری در این زمینه، فروپاشی درونی جامعه ایرانی با حاکمیت شهوات را در پی خواهد داشت.



وی با اشاره به فعالیت رسانه‌های اجتماعی، افزود: مدیر مطالعات یهود به این موضوع معتقد است که تمام مشکلات ما ریشه در هویت ایرانیان دارد که بخش قابل توجهی از آن وابسته به باورهای مذهبی است، پس بنابراین تلاش برای از بین بردن و حتی کمرنگ کردن مظاهر اعتقادی- اسلامی مانند حجاب در قدم نخست گام عملیاتی ما است.



حوزه جنگ نرم با غنی شدن بر مغزها ایجاد می‌شود



این مسئول گفت: تلاش در این مسیر با استفاده از ابزارهایی مانند رسانه‌‎ها به شدت بر روی مسلمانان تأثیرگذار خواهد بود که حاصل آن ناهنجاری‌های اجتماعی که زاییده تأثیرپذیری بر ذهن و قلب مسلمانان است.



وی با بیان اینکه حوزه جنگ نرم با غنی شدن بر مغزها ایجاد می‌شود، بیان کرد: با استفاده ازغنی شدن حوزه رسانه می‌توان مدل و نظریه در هر امری را ارائه داد.



عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) تأکید کرد: امروزه دشمنان با این اعتقاد که هزینه جنگ‌نرم کمتر از جنگ سخت است در حوزه رسانه‌ سرمایه‌گذاری می‌کنند و به این موضوع معتقدند که می‌توان با استفاده از سلاح رسانه قلب و روح  مسلمانان را از بین برد.



متین‌فر فضای سایبری را به معنای علم و مطالعه نظام کنترل ارتباطی- اطلاعاتی دانست و توضیح داد: امروزه استفاده از اینترنت و وایبر سبب شده تا هر فردی که در شبکه نت قرار گرفته با مدیریت و بدون هزینه با فرد دیگر به آسانی ارتباط برقرار کند.



عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) با بیان تاریخچه‌ای از اینترنت، تصریح کرد: اینترنت در ابتدا در سال 1969 با نام آرپانت توسط آژانس پروژه‌های پیشرفته امریکا شکل گرفت که بین سال‌های 1990 تا 2000 ، ایمیل، وب سایت، موتورهای جسجو، چت روم و یاهو از دستاوردهای اینترنت در این دوره شناخته می‌شود.



وی وبلاگ‌های داخلی وخارجی ، شبکه‌های دوست‌یابی، شبکه‌های اجتماعی، ویکی‌ها، سایت اشتراک‌گذاری ، گروه‌های ایمیلی را از دستاوردهای اینترنت در سال‌های 2000 تا 2009 عنوان کرد.



متین‌فر با اشاره به مفهوم رسانه‌ای، گفت: رسانه‌های اجتماعی همه جا و در هر شرایطی قابل دسترس هستند و امکان دوسویه‌‍‌گی را برای تبادل اطلاعات از نوع محتوا توسط کاربرین افراد در جوامع کوچک تا بزرگ فراهم می‌کنند.



وی واژه‌های تولید شده توسط کاربر و رسانه تولید شده توسط مصرف‌کننده را دو اصطلاح مهم رسانه‌های اجتماعی دانست و افزود: رسانه‌های گروهی به بخش‌های همکاری جویانه، وبلاگ‌ها، جوامع محتوایی، سایت شبکه اجتماعی و جهان‌سازهای مجازی طبقه‌بندی می‌شوند.



در زمینه شبکه‌های اجتماعی نیاز به هوش اجتماعی و سواد رسانه‌ای است



عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) حضور اجتماعی، اشباع رسانه‌ای، ارائه خود و خود گشودگی را از خصوصیات شبکه‌های اجتماعی دانست و اظهار کرد: دسترسی رایگان یا کم هزینه، عدم نیاز به مهارت ویژه، سرعت و پیوستگی در ارتباط، امکان تغییر مطالب پس از انتشار، گرفتن نظرات دیگران و ارائه مطالب در قالب نظر و پسندها از دیگر ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی است.



وی با اشاره به تعریف و تاریخچه شبکه‌های اجتماعی، بیان کرد: در زمینه شبکه‌های اجتماعی نیاز به هوش اجتماعی و سواد رسانه‌ای است تا افراد بتوانند سازمان را با توجه به سلیقه و منافع مشترک برای دستیابی به اهداف خاص هر عضو را به‌عنوان بازیگر در روابط کاری و علمی با تعامل و همکاری بپذیرند.



به گفته این مسئول شبکه اجتماعی این قدرت را دارد تا با قابلیت افزون، افراد گوناگون را به شبکه ارتباطی  به حلقه‌های مرتبط وصل کند.



وی با اشاره به تفاوت رسانه و شبکه‌های اجتماعی، تصریح کرد: رسانه مسئول پیام توده است در صورتی که شبکه اجتماعی مسئول تعامل با مردم به صورت جداگانه است، شبکه‌های اجتماعی ارتباطی دو نفره  است ولی هنگامی که فرد در خانه نشسته و تلویزیون را مشاهده می کند ارتباطی کاملا یک طرفه را با رسانه دارد.



عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) کاهش قدرت خانواده و دولت، ترویج سبک زندگی غربی، ترویج فساد غربی، جمع‌آوری اطلاعات گوناگون، نقص حریم خصوصی و جمع‌آوری اطلاعات بیگانگان را تهدید شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای عنوان کرد.



این مسئول در پایان تکنولوژی اطلاع‌رسانی، ترویج فرهنگ ایرانی- اسلامی، ارتباط گروهی، گسترش علم و فناوری، ارائه آموزش‌های الکترونیکی و کاهش هزینه‌های الکترونیکی را از فرصت‌هایی در راستای استفاده بهینه از شبکه‌های اجتماعی برشمرد.

captcha