هنجارها و مناسبات فضای مجازی برای دانش‌آموزان مشخص شود
کد خبر: 1448494
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۳
متواضع:

هنجارها و مناسبات فضای مجازی برای دانش‌آموزان مشخص شود

گروه فضای مجازی: مدیر دپارتمان آموزش‌های الکترونیکی مجتمع فنی تهران گفت: وزارت آموزش و پرورش دانش‌آموزان را با مناسبات فضای مجازی، هنجارها و ناهنجاری‌ها آشنا کند. اگر نتوانیم به تولید محتوا بپردازیم قطعا مسیر را برای ما انتخاب خواهند کرد.

مرتضی متواضع، مدیر دپارتمان آموزش‌های الکترونیکی مجتمع فنی تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به آموزش‌های مهارتی سبک زندگی در فضای مجازی، اظهار کرد: شیوه‌ها و مهارت‌های زندگی ارتباط تنگاتنگی با سبک زندگی دارد. همچنین جای خالی آموزش‌های مهارت‌های زندگی مبتنی بر آموزه‌های دینی، بافت فرهنگی، سوابق و تاریخ را در نظام آموزش رسمی‌ ما به شدت احساس می‌شود و متأسفانه از دوره دبستان تا دانشگاه این موضوع مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

وی افزود: با توجه به اینکه جریان حجیم و ثقیل اطلاعات از سراسر دنیا به کشورمان سرازیر شده است، نتوانسته‌ایم تعریف نوینی از سبک زندگی ارائه کنیم؛ بنابراین جای نگرانی است که چگونه می‌توانیم در دنیایی که جریان آزاد اطلاعاتی است، بتوانیم فرزندمان را کنترل کنیم.

ضرورت فرهنگسازی برای تولید محتوا

مدیر دپارتمان آموزش‌های الکترونیکی مجتمع فنی تهران تصریح کرد: در چنین شرایطی باید به فرهنگسازی و سپس به تولید محتوا بپردازیم تا در نهایت اطلاعات درستی به زبان فارسی در فضای مجازی بارگذاری کنیم. اگر همه این اتفاقات رخ دهد، قطعا فرزندان می‌توانند حق انتخاب داشته باشند و در فضای پیچیده اطلاعاتی سبک درستی را انتخاب کنند.

وی بیان کرد: نظام و دستگاه‌های حاکمیتی بایستی بستر ایجاد یک سبک زندگی صحیح را ایجاد کنند. همچنین جریان اطلاعات باید سهل‌تر باشد. البته اهمیت تولید محتوا و حرکت به سمت جریان تولید محتوا برای دولتمردان درک شود. 

تولید اطلاعات صحیح به زبان فارسی تبدیل به یک هنجار شود

متواضع اظهار کرد: اهمیت تولید اطلاعات به زبان فارسی در فضای مجازی باید دوچندان شود یعنی تولید اطلاعات صحیح به زبان فارسی در بطن جامعه به یک هنجار تبدیل شود و کسی که بیشترین اطلاعات را تولید کند، به عنوان یک خدمت شناسایی شود.

وی افزود: برای تولید محتوا در وهله اول باید دولت گام بردارد و سپس این موضوع وارد بطن فرآیندهای اقتصادی و تبادلات اجتماعی شود. مسیر تولید محتوا به زبان فارسی در فضای مجازی تنها راهی است که می‌توانیم اطلاعات درستی را به کاربران دهیم تا آنها در نهایت بتوانند بهترین سبک زندگی را انتخاب کنند.

مدیر دپارتمان آموزش‌های الکترونیکی مجتمع فنی تهران تصریح کرد: برای فرزندان هیچ کس دلسوزتر از خود والدین نیست و خانواده‌ها باید به فکر فرزندان و آینده آنها باشند تا دچار آسیب‌های فضای مجازی نشوند.

وزارت آموزش و پرورش در این مسیر گام بردارد

وی یادآور شد: راحت‌ترین راه حل این است که وزارت آموزش و پرورش در این مسیر گام بردارد و دانش‌آموزان را با مناسبات فضای مجازی، هنجارها و ناهنجاری‌ها آشنا کند. اگر نتوانیم به تولید محتوا بپردازیم قطعا آنها مسیر را برای ما انتخاب خواهند کرد.

متواضع اظهار کرد: ما هیچ شانسی نداریم تا راه فرزندان را برای ورود به فضای مجازی ببندیم و تنها می‌توانیم به تولید محتوا بپردازیم و هنجارهای دینی و ملی‌مان را توسعه دهیم.

وی افزود: زمانی که تولید محتوا می‌کنیم باید به جاذبه‌های بیشتر فکر کنیم یعنی هر اندازه محتوا به لحاظ بصری و چندرسانه‌ای جذاب‌تر و غنی‌تر باشد، قطعا می‌توانیم در این زمینه موفق عمل کنیم.

captcha