بن‌مایه جهاد دانشگاهی از حیطه فرهنگی شکل گرفته‌ است
کد خبر: 1449915
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۱
رئیس جهاد دانشگاهی خوزستان:

بن‌مایه جهاد دانشگاهی از حیطه فرهنگی شکل گرفته‌ است

گروه اجتماعی: شاکری‌نژاد در‌خصوص فعالیت جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگی گفت: خمیرمایه و اصالت این نهاد از حیطه فرهنگی شکل گرفته‌ است؛ زمانی‌که هیچ سازمان و نهادی متولی کار فرهنگی در دانشگاه‌ نبود این جهاد دانشگاهی بود که این امور را هدایت و ساماندهی می‌کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، قدرت‌الله شاکری‌نژاد، رئیس جهاد دانشگاهی خوزستان‌ در رونمایی از سامانه آموزش‌های الکترونیکی جهاد دانشگاهی خوزستان که پیش از ظهر امروز، ‌23 شهریور با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری و اعضای شورای اداری جهاد دانشگاهی خوزستان صورت گرفت، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی بر اساس دوراندیشی و ابتکار امام راحل در سال 1359 شکل گرفت. جهاد دانشگاهی یک نهاد انقلابی با ماهیت علمی، پژوهشی، فرهنگی و آموزشی است که در 32 سال عمری که از آن می‌گذرد، همواره تلاش کرده نهادی تأثیرگذار و مفید برای نظام باشد.

وی افزود: خوشبختانه همواره مقام معظم رهبری توجه‌ای ویژه به جهاد دانشگاهی داشته‌اند؛ هم انتظارات خود را از این نهاد مطرح فرموده‌اند و هم گاهی اگر انتقادی وارد بوده، صراحتاً عنوان کرده‌اند و همواره با الفاظی چون «امیدبخش»، «مؤثر»، «فرزندان جهادی من» و امثال این واژه‌ها، این نهاد را مورد تشویق و تأیید قرار داده‌اند.

رئیس جهاد دانشگاهی خوزستان عنوان کرد: مقام معظم رهبری اهل تعارف و تعریف‌های بدون مصداق نیستند و این هم باعث افتخار ماست و هم یک دغدغه است که این شرایط را حفظ و دور از چالش‌ها و هیاهوهای سیاسی، فعالیت کنیم. شعاری که همواره داریم این است که یار و همکار دولت‌ها و تابع فرمایشات مقام معظم رهبری هستیم و این را در همه دولت‌ها اثبات کرده‌ایم.

شاکری‌نژاد گفت: دلیل پیشرفتی که جهاد در دوران فعالیتش داشته این بوده که هرگز سیاست‌زده نشده و تلاش کرده همواره ماهیت و اصالت خود را حفظ کند.

وی افزود: جهاد دانشگاهی اکنون تبدیل به یک نهاد علمی تنومند شده که در همه عرصه‌ها در حال فعالیت است و تقریباً هیچ عرصه‌ای نیست که جهاد در آن فعالیتی نداشته باشد. در حیطه فنی و مهندسی؛ در زمان جنگ، زمان بازسازی و اکنون نیز که در اوج تحریم‌ها هستیم، جهاد دانشگاهی توانسته تلاش کند بخشی از تحریم‌ها را به‌نوعی کم‌رنگ کند و با ساخت قطعات، تکمیل دانش فنی و تعمیر تجهیزات در حوزه‌های مختلف صنعتی به‌خصوص حوزه نفت، برخی از دغدغه‌های نظام را کمتر کند.

رئیس جهاد دانشگاهی خوزستان گفت: جهاد در حوزه کشاورزی به‌خصوص در حیطه آبخیزداری، آب و خاک، توانسته مبدع بسیاری از طرح‌ها باشد. در حوزه علوم انسانی و روانشناسی همواره حرف برای گفتن داشته و تلاش کرده با تأسیس پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه‌ها، جهت رفع مشکلاتی که گاهاً در نسل جوان داشته‌ایم گام بردارد.

شاکری‌نژاد در ادامه به پیشرفت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه علوم پزشکی اشاره کرد و افزود: امروز کشورمان یکی از سرآمدهای دنیا در حیطه علوم پزشکی است که این به برکت تلاش‌هایی است که از سوی این نهاد و نهادهای مشابه در حال انجام است؛ نمونه این تلاش‌ها را می‌توان در پژوهشگاه رویان مشاهده کرد. این پژوهشگاه ضمن اینکه خدمات تخصصی در حوزه درمان ناباروری ارایه می‌دهد، در حوزه‌های پزشکی - تخصصی دیگر نیز در حال تلاش و فعالیت است.

رئیس جهاد دانشگاهی خوزستان همچنین با اشاره به فعالیت این نهاد در حیطه آموزش‌های کوتاه‌مدت، گفت: جهاد دانشگاهی یکی از نهادهایی است که در این حیطه بسیار تخصصی کار کرده‌است.

شاکری‌نژاد در‌خصوص فعالیت جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگی، اظهار کرد: خمیرمایه و اصالت جهاد دانشگاهی از حیطه فرهنگی شکل گرفته‌است؛ زمانی که هیچ سازمان و نهادی متولی کار فرهنگی در دانشگاه‌ها نبود این جهاد دانشگاهی بود که این امور را هدایت و ساماندهی می‌کرد.

وی با بیان اینکه بحمداله امروز نهادهای متعددی در دانشگاه‌ها کار فرهنگی انجام می‌دهند، افزود: جهاد دانشگاهی اکنون به‌دنبال انجام کارهای نوآورانه است؛ راه‌اندازی ایسنا و ایکنا به‌عنوان خبرگزاری به نوعی یک نوآوری است که هرچند در حوزه اطلاع‌رسانی فعالیت می‌کنند، ولی با دید فرهنگی ایجاد شده‌اند.

رئیس جهاد دانشگاهی خوزستان عنوان کرد: همچنین زمانی که تب اشتغال در کشور بالا بود و حوزه نرم‌افزاری اشتغال نیاز به کار و برنامه‌ریزی داشت، جهاد دانشگاهی هم در کنار دیگر نهادها، معاونتی را تحت معاونت اشتغال تأسیس کرد و کار به جدیت پیگیری شد. در این برهه زمانی نیز در حال فعال‌سازی مجدد حوزه اشتغال هستیم.

شاکری‌نژاد با اشاره به رونمایی از سامانه آموزش‌های الکترونیکی جهاد دانشگاهی خوزستان، افزود: هدف ما در جهاد دانشگاهی این است که هر فعالیتی که به نوعی در جامعه مغفول مانده‌است و متولی ندارد، بر‌عهده گیریم و به‌دنبال این نیستیم که کاری را به نام خود تمام کنیم.

وی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در حیطه آموزش‌های کوتاه‌مدت و تخصصی سابقه‌ای طولانی دارد و مجموعه کشور و استان می‌توانند از این ظرفیت و توانایی استفاده کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی خوزستان گفت: جهاد دانشگاهی رسالتی سنگین را در کشور بر‌عهده گرفته‌است و امیدواریم مجموعه استان ما را در این رسالت کمک کنند. در گوشه گوشه جهاد دانشگاهی فعالیتی در حال انجام است و یکی از حوزه‌هایی که احساس می‌کنیم خلأای در این زمینه در استان وجود دارد، حیطه آموزش های تخصصی، به خصوص برای کارمندان دولت و سازمان‌ها است.

شاکری‌نژاد گفت: استانداری خوزستان مجموعه خوبی در بحث آموزشی دارد که اگر در کنار مجموعه آموزش‌های تخصصی جهاد دانشگاهی قرار بگیرد، تحولی در استان ایجاد خواهد شد.

captcha