آموزش الكترونيكی قرآنی نيازمند حضور استادان شاخص در علوم دينی است
کد خبر: 1548876
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۱:۲۴
آموزش الكترونيكی قرآنی در فضای مجازی / 7

آموزش الكترونيكی قرآنی نيازمند حضور استادان شاخص در علوم دينی است

گروه وبلاگ: مدير عامل مؤسسه «صدای بهار» تأكيد كرد كه در آموزش‌های الكترونيكی دينی و قرآنی بايد از اساتيدی استفاده شود كه در حوزه علوم قرآنی شاخص بوده و اتقان علمی دارند.

شركت «صدای بهار» تاكنون نرم‌افزارهايی از جمله ارتباط شيعی، مسنجر ايرانی(TEENS)، پرسش و پاسج زنده و ... را توليد كرده‌است. مدرسه فقاهت نيز از جمله نرم‌افزارهای اين مؤسسه است كه برای آموزش الكترونيكی دروس حوزوی ارائه شده‌است.
جواد جوادی، مدير عامل موسسه صدای بهار در گفت‌وگو با خبرنگار گروه وبلاگ خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) گفت: در حال حاضر آموزش دينی و توليد علم دينی در حوزه‌های علميه به مقدار زيادی وجود دارد. ما برای اينكه كار جديدی كرده باشيم، بايد اين علوم را به نوعی در اختيار مردم قرار دهيم. يكی از راه‌های موجود، در اختيار قرار دادن دين از راه‌های اينترنتی است.
جوادی ارزان‌ترين راه را برای انتقال محتوای دينی، اينترنت معرفی كرد و گفت: برای گسترش مفاهيم دينی و آموزش آن، لزومی ندارد ما از كلاس درس و آموزش به صورت كلاسيك استفاده كنيم. اين راه می‌تواند در واقع استفاده از ابزارهای موجود نشر الكترونيك باشد.
وی ايجاد مدرسه فقاهت را يكی از همين راه‌ها عنوان كرد و افزود: مدرسه فقاهت مصداقی از ارتباط عالمان با عالمان دينی است. اين عالمان به‌وسيله اينترنت می‌توانند به طرح مسائل مختلف پرداخته و شبهاتی را كه در اين حوزه وجود دارد رفع كنند كه البته اين بيشتر مختص افراد محقق و وارد به علوم دينی است.
مدير مدرسه فقاهت ادامه داد: البته اين انتقال و ارتباط اينترنتی ويژگی مهمی كه دارد به صورت زنده(live) است، كه ضعف پرسش و پاسخ غيرهم‌زمان را نيز مرتفع می‌كند. گويی فرد از هر كجای دنيا كه باشد در كلاس درس حاضر بوده و از تدريس استفاده‌ می‌كند.
همچنين وی از ويژگی‌های ديگر آموزش الكترونيكی دينی مواردی مانند؛ امكان ايجاد تنوع در دروسی كه در زمان كوتاه فرد می‌تواند بهره ببرد، را نام برده و ادامه داد: در حال حاضر در مدرسه فقاهت ما تعداد چهار درس ارائه می‌دهيم كه اين چهار می‌تواند گسترش پيدا كند و برای مردمی كه از لحاظ دانش دينی در سطح عادی‌تری قرار دارند نيز قابل استفاده شود.
جوادی در مورد انواع تدريس موجود دو نوع تدريس كلاسيك و عادی را نام برد و تصريح كرد: ‌در روش عادی درس به صورت دانشگاهی و آكادميك نبوده و اگر فردی از مقدمات مفاهيم دينی و قرآنی مطلع باشد می‌تواند از مطالبی كه در فضای مجازی وجود دارد، استفاده كند. فردی هم كه مبتدی باشد، امكان انتخاب موارد جذاب‌تر را دارد. مثل درس تفسير آيت‌الله جوادی آملی كه برای افراد عادی هم ‌ قابل‌درك است.
وی در مورد مزايايی كه اين نوع از آموزش مخصوصاً حوزه علوم قرآنی دارد، خاطر نشان كرد: قائل نبودن محدوديت مكانی و زمانی و همچنين ثبت و ضبط اين توليد دينی كه در هر زمان به عنوان يك منبع تأئيد شده قابل ارائه و دسترسی است،‌ را می‌توانيم نام ببريم.
اين كارشناس اينترنتی نياز نداشتن به توليد محتوا را از اعتقادات حرفه‌ای خود اعلام كرد و ادامه داد: استفاده ما از محتواهای قرآنی و دينی موجود در قم، مشهد،‌ اصفهان و خيلی از حوزه‌های علميه داخل و خارج از كشور، علاوه بر موارد مزيتی كه پيش از اين بيان كردم، ميزان اعتبار آن را نيز بايد در نظر بگيريم چون ما از درس اساتيد شاخص و مطرح استفاده می‌كنيم و ديگر مشكل صحت و اعتبار آموزش‌هايی را كه در اينترنت مطرح خواهيم كرد را نداريم.





captcha