نگاهی بر فعاليت‌های دانشكده «علوم حديث»
کد خبر: 1664778
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۶

نگاهی بر فعاليت‌های دانشكده «علوم حديث»

دانشكده «علوم حديث»، يكى از مؤسسات آموزش عالى غيردولتی ـ غيرانتفاعى است كه از سال 1378 با مجوز رسمى شوراى عالى انقلاب فرهنگى، فعـاليت آموزشى خود را آغاز كرده است. اين دانشـكده كه در جوار حرم مطهر حضرت عبدالعظيم(ع) در شهررى واقع شده، يكى از مراكز وابسته به مؤسسه علمى ـ فرهنگى دارالحديث است.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، با توجه به نقش اساسی احاديث پيشوايان معصوم در شناخت معارف اصيل اسلامی و دستورالعمل‌های نجات‌بخش و سعادت‌آفرين اين دين آسمانی، دانشكده علوم حديث با اصل قرار دادن آموزش علوم حديث، اهداف بلندی را پی‌گيری می‌كند كه از آن جمله می‌توان به تربيت و تامين دبيران و مربيان متخصص در علوم حديث و معارف دينی، به منظور رفع نياز مراكز آموزشی، تربيت و تامين محققان و كارشناسان مطالعات و تحقيقات اسلامی در شاخه‌های مربوط به علوم حديث؛ تربيت مبلغان معارف اسلامی برای داخل و خارج كشور و تامين نيازمندی‌های رايزنی‌ها و خانه‌های فرهنگ جمهوری اسلامی ايران و جذب داوطلبان مطالعات و تحقيقات علوم حديث از كشورهای ديگر و پاسخ‌گويی به نيازهای مراكز اسلامی خارج از كشور اشاره كرد.
همچنين از ديگر اهداف می‌توان از فراهم آوردن امكانات برای ارتقای سطح علمی ـ فرهنگی، كارشناسان سازمان‌های دولتی و نهادهای اسلامی در زمينه مسائل مختلف اسلامی، شناخت استعدادها و فراهم آوردن امكانات برای ادامه تحصيل افراد مستعد در دوره‌های بالاتر، جهت تربيت محدث، مبلغ، محقق و اسلام‌شناس اشاره كرد.
در سال 1374 با تلاش‌هايی كه انجام گرفت، برنامه‌های درسی مقطع كارشناسی دانشكده و سرفصل‌های دروس مورد نياز آن و همچنين منابع اصلی و فرعی درس‌ها، در شورای عالی برنامه‌ريزی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری به تصويب رسيد. بر اساس اظهار نظر كارشناسان درسی آموزش عالی، اين برنامه از برنامه‌های جامع و دقيق آموزش عالی به شمار می‌ر‌ود.
پس از طراحی و تاسيس اين رشته در نظام آموزش عالی كشور، اولين دوره از دانشجويان دانشكده از طريق آزمون سراسری دانشگاه‌ها وارد مقطع كارشناسی دانشكده شدند و با تلاش‌های فراوان مسؤلان، اساتيد و دانشجويان اين دانشكده هرساله فارغ‌التحصيلان اين مقطع، با موفقيت چشم‌گيری در آزمون كارشناسی ارشد دانشگاه‌ها می‌درخشند و اكثر رتبه‌های برتر رشته علوم قرآن و حديث سراسر كشور را به خود اختصاص می‌دهند.

تعداد واحدهای درسی مقطع كارشناسی علوم حديث، 135 واحد به شرح و زير است:
1. دروس عمومی، 12 واحد (شامل: فارسی، زبان خارجی، تربيت بدنی، تعليم و تربيت اسلامی، انقلاب اسلامی و ريشه‌های آن)،2. دروس پايه، 70 واحد (شامل: اخلاق، تاريخ اسلام، سيره پيشوايان دينی، زبان تخصّصی، كلام و عقايد اسلامی، تفسير مقدماتی، صرف و نحو كاربردی، قرائت و درك مفاهيم حديثی و تفسيری و فقهی، قرائت و تجويد قرآن، علوم بلاغی، قرائت مطبوعات، مكالمه عربی و ...) و3. دروس تخصّصی، 53 واحد (شامل: كتابت و تدوين حديث، شناخت محدّثان و جوامع حديثی متقدّم و متأخر، آشنايی با علم رجال، فقه الحديث و ...)

دانشكده علوم حديث از سال 1382 مجوز جذب دانشجو در مقطع كارشناسی ارشد را دريافت كرد. بدين منظور، با تشكيل كميته‌های تخصصی، عناوين و سرفصل دروس مقطع كارشناسی ارشد رشته علوم حديث، با گرايش‌های گوناگون طراحی شد و به تصويب وزارت علوم، تحقيقات و فناوری رسيد.
بر اساس آيين‌نامه‌های آموزشی مصوب و مورد تأييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوری، تحصيل در مقطع كارشناسی ارشد ناپيوسته رشته علوم حديث، برابر با چهار نيم‌سال تحصيلی است. دروس اين مقطع، در 28 واحد درسی و 4 واحد پايان‌نامه تنظيم شده است.
در حال حاضر، دانشجويان مقطع كارشناسی ارشد دانشكده در سه گرايش تفسير اثری ، كلام و عقايد و نهج البلاغه پذيرش شده‌اند.
از دروس رشته علوم حديث با گرايش تفسير اثری، می‌توان به روش‌شناسی تفسير اثری، آسيب‌شناسی روايات تفسيری، مبانی فهم حديث، تفسير موضوعی و ... اشاره كرد.
برخی از عناوين دروس رشته علوم حديث با گرايش كلام و عقايد اسلامی، عبارتند از: حوزه‌ها و مكاتب حديثی، كتاب‌شناسی احاديث اعتقادی، علم كلام، علم و معرفت در قرآن و حديث، مبانی احتجاج و گفت وگو در قرآن و حديث، توحيد در قرآن و حديث و ... در رشته علوم حديث با گرايش نهج‌البلاغه نيز دروسی چون : نقد متن و بررسی شبهات درباره نهج‌البلاغه، مباحث اعتقادی در نهج‌البلاغه، اخلاق و تربيت در نهج‌البلاغه و امثال آن ارائه می‌شود.
كار طراحی و كسب مجوزهای لازم برای گرايش‌های ديگردر مقطع كارشناسی ارشد و مقطع دكتری علوم حديث در حال پی‌گيری و اقدام است.

ساختمان دانشكده با زير بنای بيست هزار متر مربع در جوار حرم مطهر حضرت عبدالعظيم ـ عليه السلام ـ در شهر ری احداث شده و فضاهای آموزشی، پژوهشی، اداری و رفاهی مورد نياز در آن پيش بينی شده است.
از ديگر مزايای دانشكده می‌توان به برنامه‌های متنوع فرهنگی و پژوهشی اشاره كرد كه با توجه به لزوم رشد همه‌جانبه دانشجويان، در كنار فعاليت‌های آموزشی آنها پيش‌بينی شده است.

1ـ مقطع كارشناسی:
دانشكده علوم حديث در مقطع كارشنلسی به شيوه «خاص» دانشجو جذب می‌كند. به اين صورت كه داوطلبان علاقه‌مند به تحصيل در اين دانشكده بايد به هنگام شركت در آزمون سراسری با توجه به رشته تحصيلی خود، كد مربوطه را در قسمت مراكزی كه به شيوه خاص دانشجو می پذيرند، قيد كنند. اسامی كسانی كه امتياز علمی لازم را به دست آورند، تا چند برابر ظرفيت پذيرش، از سوی سازمان سنجش آموزش كشور به دانشكده اعلام شده و پس از شركت اين افراد در مصاحبه عمومی كه توسط دانشكده برگزار می‌شود، كسانی كه حائز بالاترين امتيازات شوند، انتخاب و در اين دانشكده مشغول به تحصيل می‌شوند.
2ـ مقطع كارشناسی ارشد:
دانشكده علوم حديث در مقطع كارشناسی ارشد به شيوه «نيمه متمركز» دانشجو می پذيرد. علاقمندان به تحصيل در يكی از گرايش‌های مقطع كارشناسی ارشد اين دانشكده لازم است ابتدا در آزمون كارشناسی‌ارشد رشته علوم قرآن و حديث شركت كنند و پس از اعلام رتبه،‌ در صورتی كه مجاز به انتخاب دانشگاه باشند می‌توانند با انتخاب كد مربوط، هريك از گرايش‌های‌مقطع كارشناسی ارشد اين دانشكده را انتخاب كنند. اسامی‌كسانی كه امتياز لازم را بدست آورده باشند تا چند برابر ظرفيت از سوی سازمان سنجش آموزش كشور به دانشكده اعلام خواهد شد و پس از شركت اين افراد در مصاحبه ی علمی كه توسط دانشكده برگزار می‌شود، كسانی كه حائز بالاترين امتيازات شوند، انتخاب و در اين دانشكده مشغول به تحصيل می‌شوند.
3- دانشكده مجازی و آموزش‌های الكترونيكی:
دانشكده علوم حديث، در كنار موفقيت‌های درخشانی كه در بخش آموزش حضوری به دست آورده است، اين توفيق را داشته كه به عنوان يكی از مراكز پيشتاز دانشگاهی در زمينه آموزش الكترونيكی، دروس خود را از طريق شبكه اينترنت در اختيار عموم علاقه‌مندان در سراسر جهان قرار دهد.
در اين دانشكده مجازی كه اولين نمونه در نوع خود است ، دروس اين رشته دانشگاهی به صورت چند رسانه‌ای و تعاملی ارائه می‌شود. شيوه آموزشی و امكانالت جانبی در نظر گرفته شده برای اين دانشكده اينترنتی به گونه‌ای طراحی شده است كه بازده و كيفيت آموزشی در حد مطلوبی حفظ شود.
در حال حاضر دانشجويان دوره‌های آموزش الكترونيكی در حال تحصيل هستند.
نشانی دانشكده علوم حديث: تهران، شهر ری، جنب حرم مطهر حضرت عبدالعظيم عليه السلام
صندوق پستی: 477-18735، تلفن: 6 - 524 52 559 (021) (0098) دورنگار: 385 52 559 (021) (0098)********************************************************************
منبع: وب‌سايت آستان مقدس حضرت عبدالعظيم عليه السلام
captcha