نخستين نشست «بهره گيری از حديث در علوم پزشكی» برگزار شد
کد خبر: 1778556
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۳

نخستين نشست «بهره گيری از حديث در علوم پزشكی» برگزار شد

گروه انديشه و علم: اولين نشست علمی« بهره گيری ازحديث در علوم پزشكی» با هدف تبيين آموزه های پزشكی در احاديث روز پنج شنبه 24 ارديبهشت ماه در تالار شيخ طوسی دانشكده علوم حديث شهر ری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، شعبه مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث، حجت الاسلام و المسلمين حسينی، رييس مركز آموزش الكترونيكی دانشكده علوم حديث ، اين نشست را از بركات شكل گيری همكاری دانشكده علوم حديث با دانشگاه علوم پزشكی تهران عنوان كرد و گفت: يكی از برنامه های محوری دانشكده مجازی علوم حديث، گسترش و كاربردی كردن معارف نورانی اهل بيت عليهم السلام در زمينه های مختلف است.
وی با بيان اينكه تحصيل كنندگان در دانشكده مجازی علوم حديث از اقشار مختلف جامعه هستند تصريح كرد: ويژگی بخش آموزش های الكترونيكی دانشكده علوم حديث، وجود تعداد قابل توجهی از پژوهش گران و علاقه مندان رشته های مختلف علمی است. حضور گسترده دانشجويان رشته علوم پزشكی و وجود اين ظرفيت بالا، اين امكان را برای تحقيقات ميان رشته ايی در ميان علوم اسلامی و علوم ديگر فراهم كرد تا علوم حديث فراگير شود.
در ادامه اين نشست دكتر محمد مهدی اصفهانی، سرپرست مركزتحقيقات علوم قرآن، حديث و طب دانشگاه علوم پزشكی تهران با بيان ويژگيها، محتوا و مفهوم طب اسلامی گفت:سرچشمه دانش پزشكی محصول و نتيجه دو آفريده حكمت پروردگار، كتاب تكوين و كتاب تشريع است.
«اصفهانی» افزود: خداوند دو جهت مشخص عقل و وحی را برای هدايت انسان معرفی كرده است و فطرت بشر زمينه ساز آگاهی هاست.
وی يا بيان قوانين و احكام و آموزش های طب اسلامی گفت: ما رهنمودهای متعددی در دين اسلام داريم كه از دانش روز پيشرفته تر است. اجتهاد مستمری كه در فرهنگ امامی ما است، رهنمودهای تازه ای را به اين مجموعه معرفی می كند. در اسلام، آموزه های اسلامی به انسان تاكيد شده است تا علم فراگيرد و آنچه مناسب فراگيری انسان است آخرين دستاوردهای بشر خواهد بود كه با ساختار و مبانی عقيدتی، قوانين، احكام و آموزش های اسلامی شكل می گيرد.
«اصفهانی» افزود: منظور غرب از طب اسلامی كتاب رازی است و حتی ريشه طب يونانی نيز در طب اسلامی است. تاريخ پزشكی ما، تمدنی 4500 ساله را بازگو می كند و آثار باقيمانده از علم پزشكی در طول تاريخ(شهر سوخته) بيانگر اين واقعيت اسث.
مولف كتاب آيين تندرستی گفت: دانشمندان دوره تمدن اسلامی با بهره گيری از تمام طب سنتی چكيده ای از طب را ارايه داده اند و ما اكنون سرمايه عظيمی از طب اسلامی در اختيار داريم.
وی افزود: بسياری از آموزه های اسلامی در قالب روايات مطرح شده است و ما اكنون طب پيشرويی در اختيار داريم كه با پيشرفته ترين اطلاعات پزشكی در اختيار بشر قرار می گيرد و سلامت جسم و روان را حمايت می كند.
«اصفهانی» با بيان نقش اسلام در شكوفايی دانش پزشكی گفت: نقش اسلام در رشد و شكوفايی دانش پزشكی به دو شكل مستقيم و غير مستقيم نمايان است. در هم شكستن نظام طبقاتی و عمومی شدن آموزش و تاكيد بر علم آموزی، اسبابی برای تحقق اين علم خدادای است.
وی گفت: طبابت ريشه در آموزش های وحی و معجزات انبيا دارد و تامين سلامت يك ارزش دينی و خواسته اساسی در ادعيه محسوب می شود. می توان گفت علم پزشكی و بهداشت مقدمه لازم برای تحقق واجب الهی است.
دكتر اصفهانی با اشاره به رهنمودهای ويژه و انديشه های نوآور در طب اسلامی، گفت: نگاه همه سو نگر به انسان و مسايل او نيازمند بازنگری در آموزه های اسلامی برای تدوين منشور آموزش و خدمات پزشكی است.
وی افزود: دكتر «كيت مور» صاحب كتاب مرجع جنين شناسی كه در دانشگاه های ما تدريس می شود در ويرايش سوم كتاب خود با دقت در آموزه های اسلامی به اين درك رسيد كه تحقيقات او در قرآن مطرح شده و كتاب خويش را با عبارت طب اسلامی منتشر كرد و مسلمان شد.
در ادامه دكتر«فاطمه رخشانی» مدير كل دفتر آموزش سلامت وزارت بهداشت با اشاره به ارتقای سلامت عمومی با بهره گيری از امكانات بالقوه مساجد و تشكيلات مذهبی مردم نهاد گفت: آموزش سلامت به طلاب علوم دينی در سراسر كشور موجب افزايش دانش ، نگرش و مهارت های سلامت در ميان آنان شده است تا زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی سالم تری داشته باشند و آنان را به الگوی عملی و مروج سالم زيستن برای تمام افراد جامعه مبدل می سازد.
وی گفت: با توجه به نقش حوزه های علميه در عرصه های مختلف دينی ، دفاعی، فرهنگی و سازندگی ترويج مفاهيم سلامت در قالب برنامه های مشترك تلاشی در جهت تربيت مربيان طلبه و ارتقای سطح سلامت جامعه محسوب می شود.
در ادامه اين نشست دكتر «سيد احمد واعظی» استاد دانشگاه علوم پزشكی و عضو انستيتو روان پزشكی ايران، با بيان آيات قران كريم به وجود انسان به عنوان بهترين تركيب خلقت اشاره كرد و گفت: با توجه به نيازهای انسان می توان به قران كريم استناد كرد و نياز های مختلف انسان را برطرف نمود.
وی گفت: با تحقيق در آراء متفكران اسلامی همچون ابوبكر رازی، فارابی، ابن سينا، غزالی، ملاصدرا و شهيد مطهری درباره روانشناسی، به روانشناسی توحيدی خواهيم رسيد كه همان روانشناسی فطری است كه خداوند به انسان عطا كرده است.
در ادمه اين نشست دكتر «وجگانی» رئيس انجمن ايمونولوژی ايران با اشاره به تاريخ علم ايمنی شناسی اظهار داشت: دكتر تاجبخش در كتاب «تاريخ پزشكی و دامپزشكی ايران» نقش دانشمندان مسلمان را در سيستم ايمنی بيان كرده است. وی گفت: محمدبن زكريای رازی عامل بيماری آبله را در قرن 10 بيان می كند و اولين كسی است كه ايمنی اكتسابی را مطرح می كند. وی اولين دانشمندی است كه عامل بيماری ابله را يك نوع مخمر عنوان می كند اما غربی ها در اين مورد بی انصافی كرده و اين موضوع را مطرح نكردند.
وی گفت: نكته حائز اهميت جنبش علمی در جهان اسلام است كه ظرف 10 سال گذشته شاهد تحرك كشورهای اسلامی در توليد علم هستيم.
دكتر«ناطق پور» استاد دانشكده علوم پزشكی تهران با اشاره به عوامل معنوی موثر در سلامت، و عوامل سلامت از ديدگاه الهی، گفت: در متون دينی بحث احكام به نوعی با سلامت فرد، خانواده و جامعه در ارتباط است.
وی با اشاره به اعتقادات مذهبی بيماران قبل از عمل جراحی گفت: طبق آمارهای موجود عوامل و باورهای دينی و مذهبی در سلامت افراد تاثير دارد.
وی افزود: يكی از ابعاد موثر در سلامت جسمی و روحی بحث مسائل معنوی است همانطور كه امام محمد باقر (ع) فرمودند: دعا تو را از درد نجات می دهد.
گفتنی است، اين نشست از طريق نرم‌افزار كلاس‌های مجازی دانشكده علوم حديث به صورت زنده پخش شد.
captcha