رويكرد بعثه در حج تمتع توجه و تدبر حجاج در قرآن است
کد خبر: 2012168
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۷

رويكرد بعثه در حج تمتع توجه و تدبر حجاج در قرآن است

گروه اجتماعی: نماينده ولی‌فقيه و سرپرست حجاج ايرانی با تأكيد بر اهميت قرآن در برنامه‌های فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری اعلام كرد: رويكرد بعثه توجه، تدبر و ختم قرآن است و قرآن‌های ويژه‌ای برای تمامی زائران چاپ شده و قبل از سفر در اختيار آنها قرار می‌گيرد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، حجت‌‌الاسلام و المسلمين «سيدعلی قاضی‌ عسكر»، نماينده ولی‌فقيه در سازمان حج و زيارت، امروز، چهارشنبه، 21 مهرماه، طی نشستی خبری با خبرنگاران، به تشريح شرايط ويژه حج تمتع سال جاری پرداخت و با اشاره به اين كه در سال جاری سن بيش از 30 درصد حجاج بالای 65 سال است، گفت: اين مسئله فشار زيادی را بر بدنه حج وارد ساخته است كه اميدواريم با كمك بقيه اعضای كاروان مشكلی در اين زمينه به وجود نيايد.
سرپرست حجاج ايرانی با تأكيد بر جايگاه و اهميت قرائت و تدبر در قرآن كريم اعلام كرد كه رويكرد بعثه مقام معظم رهبری در حج تمتع سال جاری توجه به قرآن و تدبر و ختم قرآن است و قرآن‌های ويژه‌ای نيز برای تمامی زائران چاپ شده و قبل از سفر در اختيار آنها قرار می‌گيرد؛ همچنين جمعی از قاريان برجسته كشورمان هم به حج اعزام می‌شوند.
وی با اشاره به اجرای طرح ترددی در سال جاری اعلام كرد كه در سال‌های گذشته بيش از 2 هزار اتوبوس در اختيار ايران قرار داشت تا حجاج را به عرفات برساند، اما در سال جاری فقط 750 اتوبوس در اختيار ما است كه اگر طرح ترددی به درستی اجرا شود، به نفع حجاج خواهد بود و با كاهش ترافيك حجاج سريعتر به عرفات رسيده و با فاصله زمانی 40 دقيقه نيز به مشعر و منا خواهند رسيد.
حجت‌الاسلام قاضی ‌عسكر به شرايط حاكم بر روابط سياسی ايران و عربستان نيز اشاره و تأكيد كرد: در شرايط كنونی روابط ما با عربستان نسبت به سال‌های گذشته در سطح مطلوبی قرار ندارد و رئيس‌جمهور و وزير امور خارجه كشورمان در تلاش هستند تا با رايزنی‌ اين روابط را به سطح مطلوب برسانند و نشانه‌هايی از بهبود روابط در حال حاضر ديده می‌شود.
وی ادامه داد: هر زمان روابط سياسی بين ايران و عربستان از وضعيت خوبی برخوردار بوده است زائران ما نيز از شرايط خوبی بهره‌ برده‌اند؛ البته ايده‌ای مطرح شده است كه قضيه حج و عمره از روابط سياسی كشورها جدا دانسته شود و حتی از حج برای بهبود روابط سياسی كمك بگيريم، كه در گذشته اين مسئله با مقامات عربستان مطرح شد و آنها نيز از اين طرح استقبال كردند؛ چرا كه خدمت به زائران خانه خدا را افتخار می‌دانند.
حجت‌الاسلام قاضی‌عسكر در ادامه سخنان خود به مقوله خريد سوغات زائران اشاره كرد و گفت: آمارهای ما نشان می‌دهد كه ميزان سوغات خريداری شده توسط زائران نسبت به گذشته افزايش نداشته است و برنامه‌های فرهنگی هم برای كاهش رغبت زائران برای خريد صورت گرفته است. همچنين در نظرسنجی‌های صورت گرفته نيز مشخص شده است كه زائران به دليل چشم‌ و هم چشمی، جبران سوغات‌هايی كه ديگران برای آنها آورده‌اند، تبرك وسايل خريداری شده در مكه و مدينه و غيره اقدام به خريد می‌كنند؛ اما لازم است معنی متبرك بودن برای زائران تعريف شود و نبايد مناسك حج به بازارهای محصولات كشورهايی كه حتی به خدا اعتقاد ندارند تبديل شود.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ايكنا در مورد آموزش‌های صورت گرفته برای زائران، روحانيان و مسئولان كاروان‌ها گفت: در سال جاری 12 جلسه با استفاده از ابزارهای سمعی و بصری برای زائران ترتيب داده شد و آموزش‌های الكترونيكی هم از سه ماه گذشته برای روحانيان كاروان‌ها صورت گرفت و تاكنون نيز 88 درس آموزشی برای حجاج در اينترنت قرار گرفته است كه در صورت افزايش آن می‌توان از زائران آزمون به عمل آورد و با دسته‌بندی و رتبه بندی زائران كلاس‌های ويژه برای گروه‌های تحصيل كرده و كم سواد ايجاد كرد.
قاضی‌عسكر گفت: اين روش در مازندران با موفقيت اجرا شده است و اميدواريم اين طرح را به سراسر كشور گسترش دهيم؛ كه البته قرار دادن آموزش‌ها در اينترنت به زائران ايرانی خارج از كشور برای آموزش حج نيز كمك كرده و در تلاش هستيم با ترجمه مناسك و آموزش‌های مربوط به حج نيازهای زائران شيعه ساير كشورها را نيز تأمين كنيم.
حجت‌الاسلام قاضی‌عسكر در ادامه سخنان خود اعلام كرد: «وحدت، بيداری و مسئوليت اسلامی» شعار سال جاری حج تمتع است كه مسئله «وحدت» به دليل تأكيد مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) بر اين مقوله، همچنين به دليل اظهارات برخی از افراد كه موجی را بر ضد شيعه به راه انداخته‌اند، مطرح شده و عنوان «بيداری» به دليل اين كه اكنون توطئه‌های عظيمی بر ضد اسلام در جريان بوده و مسئله قرآن‌سوزی كه رخ داد و صلح جهانی را به خطر انداخت، نيازمند هوشياری تمامی مسلمانان در برابر فتنه‌ها هستيم؛ موضوع «مسئوليت اسلامی» نيز به دليل سيل پاكستان و صدمه ديدن 20 ميليون مسلمان از اين سيل، برای شعار امسال در نظر گرفته شد.
نماينده ولی‌فقيه در امور حج و زيارت همچنين اعلام كرد: گوشت 100 هزار گوسفندی كه در عيد قربان، قربانی خواهد شد به پاكستان ارسال می‌شود و البته حجاج می‌توانند به جای دادن وليمه‌ها و استفاده از سالن‌ها و تشريفات به مردم نيازمند و همچنين سيل‌زدگان پاكستان كمك كنند.
اين مقام مسئول با تأكيد بر وحدت گفت: هر زمان با مسئولان عربستانی بر سر موضوعات مختلف به گفت‌وگو نشسته‌ايم؛ توانسته‌ايم به نتايج مطلوب دست يابيم؛ البته در ابتدا بايد طرفين توافق كنند كه نبايد به مقدسات هم توهين كنند و بايد بر مشتركات بسيار زياد بين خودمان تأكيد كنيم. زمينه اشتراك بين ما و ساير مذاهب بسيار زياد است و حتی در مورد احترام به اهل بيت (ع) نيز ما با هم اشتراك داريم و تعداد محدودی از افراد هستند كه در اين زمينه تفكرات متفاوت دارند.
وی با تأكيد بر اين موضوع كه علمای طرفين بايد بنشينند و رو در رو صحبت و تبادل نظر كنند، گفت: نقاط انحرافی بايد بحث و حل شود و محافل علمی و دانشگاهی بايد با هم ارتباط داشته باشند، اميدواريم كه در آينده در سطح علمای بزرگ دو كشور گفت‌و‌گو صورت گيرد.
قاضی‌عسكر در بخش ديگری از سخنانش اظهار كرد: افرادی‌كه برای عمره ثبت‌نام می‌كنند در صورتی‌كه قبلاً اعزام شده باشند تا زمانی كه بقيه افراد ثبت‌نام كرده به عمره اعزام نشوند، از آنها ثبت‌نام به عمل نمی‌آيد و اين طرح برای عتبات عاليات نيز اجرا می‌شود. البته با توجه به اين كه ثبت‌‌نام‌های حج تمتع قبلاً صورت گرفته است، نمی‌توان اين طرح را برای آن اجرا كرد؛ ولی در سال‌های آينده يقيناً افرادی كه يك‌بار به حج اعزام شده باشند تا زمانی كه سايرين اعزام نشوند از آنها ثبت‌نام به عمل نخواهد آمد.
حجت‌الاسلام قاضی عسكر به انتشار 65 عنوان كتاب چاپ شده در مورد وهابيت اشاره كرد و افزود: 80 اثر جديد نيز در دست چاپ است كه البته در سال‌های گذشته نيز كارهای خوبی در اين رابطه صورت گرفته است و لوح‌های فشرده «به سوی حقيقت» در اختيار عموم قرار دارد كه شامل بيش از 700 عنوان مقاله و كتاب در مورد وهابيت و نقد‌های مربوط به آن است، كه البته تلاش می‌شود تمامی شبهاتی كه وهابيت بر ضد تشيع ارائه می‌كند، جمع‌آوری و به صورت مستدل پاسخ داده شود.
captcha