حوزه‌های مردمی اصلی‌ترين جايگاه قرآن در كشور هستند
کد خبر: 2042438
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۷

حوزه‌های مردمی اصلی‌ترين جايگاه قرآن در كشور هستند

گروه فعاليت‌های قرآنی: رئيس سازمان دارالقرآن كريم كشور حوزه‌ها و ظرفيت های مختلف مردم را اصلی‌ترين جايگاه قرآن در كشور دانست.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه مازندران نمايندگی ساری، «مهدی قره شيخلو» رئيس سازمان دارالقرآن كريم كشور در دومين همايش مجامع عمومی و فوق‌العاده اتحاديه مؤسسات قرآنی كشور كه ديروز 13 آذرماه با همكاری اداره كل تبليغات اسلامی مازندران در ساری آغار شد،با اشاره به اينكه يك‌سالی است كه از عمر اتحاديه قرآنی می گذرد، گفت: الحمدالله در طول اين يك‌سال علی رغم محدوديت ها و كمبودها می توان با بررسی تلاش های صورت گرفته از سوی مسئولين و افراد فعال در اتحاديه نمره قبولی به آنان داد.
وی با اشاره به اينكه از همه عزيزانی كه در اتحاديه های استانی علی رغم وجود كمبودها و مشكلات توانستند اتحاديه‌ها و مؤسسات قرآنی را در كشور جا بيندازند تشكر می‌كنم، ادامه داد: بنده امسال با حضور در 10 استان كشور از نزديك شاهد بودم كه اتحاديه و مؤسسات قرآنی جای خودشان را در جامعه باز كردند.
رئيس سازمان دارالقرآن كريم كشور با بيان اينكه امروز آن شناخت اوليه مسئولين استان‌ها نسبت به اين اتحاديه‌ها پيدا شده است، اظهاركرد: با فعاليت ها و حركت‌های قرآنی مردمی صورت گرفته در كشور ان شاء الله در چند سال آينده حرف اول در حوزه فعاليت های قرآنی كشور را مجموعه‌های و مؤسسات مردمی قرآنی خواهند زد.
وی با اشاره به اينكه استقبال بسيار خوبی از سوی بسياری از مسئولين استانی به ويژه در استان های اصفهان و هرمزگان از اتحاديه و موسسات قرآنی شده است، افزود: با تلاش های فراوانی كه در مجموعه سازمان دارالقرآن كريم كشور شده سعی خواهد شد تا اتحاديه قرآنی كشور حلقه واسط و رابط بين سازمان دارالقرآن و استان‌ها باشد.
رئيس سازمان دارالقرآن كشور با اشاره به تهيه فضای مستقل برای اتحاديه قرآنی كشور، عنوان كرد: اين مشكل در تهران حل شده است و سعی خواهيم كرد تا پايان سال با مساعدت استان ها مشكل مكان 30 اتحاديه قرآنی فعال در اين استان حل كنيم.
وی افزود: در حوزه فعاليت‌های قرآنی كشور به ويژه در بحث نرم افزاری و برنامه‌ای بايد رويكرد جديدی ايجاد شود.
قره شيخلو با بيان اينكه نبايد فقط قرآن را با روخوانی، روانخوانی، تجويد، صوت و لحن گره بزنيم، بيان كرد: مگر چند درصد از مردم ما توانايی و حوصله قاری قرآن و حافظ قرآن شدن را دارند، ما اگر بخواهيم قرآن و تعاليم قرآن را در جامعه‌مان نهادينه كنيم بايد تحت تأثير تعاليم قرآن برنامه های عملياتی را در جامعه اجرا كنيم.
وی با اشاره به اينكه اگر تمام امكانات دولت بسيج هم شود هيچ وقت نمی تواند نياز مؤسسات را در كشور برآورده كند، ادامه داد: در كنار دريافت امكانات از دولت تنها را برطرف شدن نياز موسسات قرآنی مشاركت و كمك مردم است و مردم هم وقتی بر روی اين موضوع سرمايه گذاری می‌كنند كه احساس كنند با اين سرمايه‌گذاری چيزی عايدشان می شود.
رئيس سازمان دارالقرآن كشور با اشاره به اينكه حضور فرزندان خانواده های مختلف در موسسات قرآنی بهترين فرصت برای جلب نظر و حمايت اين خانواده ها از موسسات قرآنی است، اذعان كرد: اگر بعد از مدتی تغييرات خوبی در رفتار، اخلاق و منش فرزندان ايجاد شودبه طور حتم خانواده ها به خودی خود به فكر سرمايه گذاری در اين موسسات خواهند افتاد ولی اگر موسسات فقط وقت اين بچه‌ها را پر كرده و با برگزاری كلاس رو خوانی و روانخوانی موفقيت نسبی را كسب كنند، نمی‌تواند حمايت خانواده ها را به سوی خود جذب كنند.
وی با اشاره به اينكه افراد فعال در موسسات و اتحاديه های قرآنی بايد در مباحث نرم افزاری مطالعه و فكر كرده و با طراحی و ايده پردازی سطح كار را در حوزه قرآن ارتقا دهند، ادامه داد: خيلی از دانشجويان می خواهند در زمينه مفاهيم قرآنی آموزش ببينند ولی متأسفانه اين مسئله كمتر مورد توجه قرار گرفته است و بيشتر به مباحثی چون آموزش روخوانی، روانخوانی، تجويد، صوت ولحن پرداخته می‌شود.
قره شيخلو با اشاره به ايتن كه ما بايد سطح آموزش‌ها را بالا برده و نگاهمان اين باشد كه واقعاً اگر كسی به مجموعه قرآنی مراجعه كرد بتوانيم اين شخص را تحت تأثير تعاليم قرآن قرار دهيم، تصريح كرد: اگر بتوانيم فردی را قرآنی كنيم اين فرد تبديل به خانواده قرآنی شده و اين خانواده قرآنی تبديل به يك شهر و كشور قرآنی می‌شود.
قره شيخ لو تصريح كرد: در واقع رويكرد سازمان را به سمت تربيت قرآنی است و اگر كلاس روخوانی هم برگزار شود با گرايش تربيت قرآنی است و اگر قاری‌ای تربيت كنيم كه آخر كار بخواهد نرخش را مدام بالا پايين كند هيچ ارزشی ندارد.
وی خاطر نشان كرد: اكنون روزگاری است كه اگر ما نتوانيم پيام قرآن را خوب به مردم ابلاغ كنيم ممكن است فردای قيامت مسئول باشيم كه اين همه وقت و امكانات را هزينه كرديد ولی خروجی مناسبی نداشتيد و ما بايد به اين نكته اساسی و زير بنايی بيشتر سرمايه گذاری كنيم.
اين مسئول قرآنی كشور با بيان اينكه طی يكسال گذشته مجوزهای وزارت ارشاد در ثبت استان‌ها مورد پذيرش واقع نمی شد اظهار كرد: اخيراً تفاهم نامه‌ای را حجت الاسلام «خاموشی» رئيس سازمان تبليغات اسلامی با «حسينی» وزير فرهنگ و ارشاد در هشتم آذر ماه 89 امضاء كردند كه هر دو دستگاه به صدور مجوز ادامه دهند.
وی ادامه داد: بنده در اين 10 ماه خواستم به دوستان بگوييم كه ما اهل تعامل هستيم و می خواهيم همه دستگاه‌های قرآنی و ظرفيت‌های قرآنی كنار هم قرار بگيريند.
وی تصريح كرد: به نظر می رسد رئيس سازمان تبليغات حسن نيت خودش را نشان داد و به هر حال ما صدور مجوز از سوی ارشاد را پذيرفتيم و قدم بعدی مسئله بودجه‌ها و حمايت ها است و اگر قرار است كار قرآنی به صورت مشترك انجام شود بودجه های حمايتی نيز به طور عادلانه تقسيم شود.
قره شيخ لو افزود: قدم اول را سازمان تبليغات برداشت از اين پس بايد منتظر باشيم كه وزارت فرهنگ و ارشاد به چه نحوی عمل می كند.
وی اظهار اميد واری كرد: انشاءالله در كمتر از يك دو ماه آينده بشود يك سامان و يك نظامی را در حوزه موسسات قرآنی تعريف بكنيم و همه اين مؤسسات چه آنهايی كه از سازمان تبليغات و چه آنهايی كه از وزارت فرهنگ و ارشاد مجوز دارند در يك قالب صحيح عادلانه بتوانند ا ز همه امكاناتی كه در كشور است به نحو مطلوب و عادلانه و مساوی بهره گيری كنند.
رئيس سازمان دارالقرآن كشور خاطر نشان كرد: نكته بعدی درباره ادغام اتحاديه موسسات و تشكل های قرآنی است و از روز اولی كه اين بحث پيش آمد به انجم شعاع عرض كردم كه نظر من نظری مثبت است كه اين دو اتحاديه با رعايت شرايط و ضوابط ادغام شوند.
وی ادامه داد: در اين ادغام بايد اصول كار رعايت شود و در چند وقت اخير اين مذاكرات خوب پيش رفته است كه جزئياتش را آقای انجم شعاع توضيح خواهند داد و تاكنون مذاكراتی كه تا انجام شده مورد تأييد ماست و در اينده نزديك تكليف اين مسئله هم روشن می‌شود.
قره شيخ لو افزود: ما در مجموعه اتحاديه‌ها فارغ از اينكه چه افرادی می‌خواهند بيايند نگاهمان اين بود كه يك ساختار خوبی را طراحی بكنيم كه اين ساختار از سطح استانها از موسسات شروع می‌شود بعد اتحاديه استانی و بعد كشوری.
وی تصريح كرد: اكنون «انجم شعاع» مسئول اتحاديه است دور بعد انتخابات يك شخص ديگری می‌آيد افراد خيلی اينجا مهم نيستند بحث اين است كه ما ساختار را خوب طراحی بكنيم تا كار را بتوانيم خوب پيش ببريم و آيندگان وقتی خواستند قضاوت بكنند طراحی كار را تحسين كنند.
رئيس سازمان دارالقرآن كشور اظهار كرد: بحث ديگر تعاملات مجموعه اتحاديه با دستگاه‌های دولتی است ما سياستمان در سازمان دارالقرآن سياست توزيع پول نيست آنچه مد نظر ماست اين است كه ما بتوانيم برای عزيزانمان در مؤسسات و اتحاديه‌ها كا ر و برنامه توليد بكنيم كه جنبه درآمدی داشته باشد و همه مشكلات مالی حل شود به خاطر همين هر تقاضايی به سازمان در بعد مسائل اجرايی را به اتحاديه كشوری ارجاع می دهيم.
وی ادامه داد: اگر خدای ناكرده در بين ما قرآنی‌ها بوی تشتت تفرقه خود خواهی و منيت‌ها پيش جايگاه قرآن از ديدگاه مردم شكيسته می شود.
قره شيخ لو تأكيد كرد: مطمئن باشيد در كمتر از چهار پنج سال آينده بار اصلی قران و اصلی‌ترين جايگاه قرآن در كشور به همين حوزه‌های مردمی برمی‌گردد و دستگاه‌های دولتی و حاكميتی مجبور می شوند همرديف و در راستای مطالبات اين مؤسسات برنامه‌‌هايشان را تنظيم و حركت كنند.
وی اظهار كرد: ما برای سال 90 از اكنون برنامه‌ريزی‌ را شروع كرديم كه در بخش حمايتی حتماً بتوانيم بودجه حمايتی را در بخش موسسات چند برابر افزايش دهيم هرجند اين افزايش منجر به تعطيلی بعضی از برنامه‌ها هم باشد.
وی با اشاره به اينكه اين مؤسسات در سالهای اول نياز به كمك مالی دارند افزود: افق خيلی روشن است و مؤسسات می‌توانند با وحدت و همدلی مشكلات را حل كنند و ما در سازمان به اندازه وسع برخود وظيفه می دانيم حمايت ‌های لازم را انجام بدهيم.
captcha