اساس انقلاب مشروطه عدالت اجتماعی بود
کد خبر: 2383690
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۹

اساس انقلاب مشروطه عدالت اجتماعی بود

گروه سیاسی و اجتماعی: يك كار‌شناس مذهبی در قزوين با اشاره به اينكه اساس انقلاب مشروطه عدالت اجتماعی بود، گفت: در دوران مشروطه روحانيت و مردم به دنبال عدالت بودند.

حجت الاسلام حسن دهقان‌نژاد، از كار‌شناسان مذهبی قزوين در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه قزوين اظهار كرد: علت بنيانگذاری حكومت مشروطه در دوران قاجار، تيزهوشی روحانيانی بود كه پی به اداره كشور به دست اجانب شده و درصدد برقراری عدالت اجتماعی از طريق ايجاد يك حكومت غيراستبدادی برآمده بودند.
دهقان‌نژاد افزود: شيخ فضل الله نوری، ثقه الاسلام تبريزی و ديگر علما از سردمداران نهضت مشروطه بودند كه برپايی مشروطه‌ای را دنبال می‌كردند تا به واسطه آن عدالت اجتماعی را فراگير كنند.
وی با تاكيد براينكه در جريان ايجاد اين حكومت آيت الله بهبهانی و شيخ فضل الله نوری حركت‌های اسلامی را پيگيری می‌كردند، ادامه داد: در جريان شكل گيری اين حكومت شعار مردم عدالت خواهی بود و ايجاد عدالتخانه هدفی اصلی بود كه در مكاتبات آنان به چشم می‌خورد.
اين كار‌شناس، همصدا شدن علما و مردم را در مسير مبارزه عليه استبداد پادشاهان از جمله علت‌های شكل گيری حركت مشروطه در قزوين، اصفهان و تهران ذكر كرد.
دهقان‌نژاد با اشاره به اينكه روحانيت در دوره قاجار در اوج نفوذ معنوی و قدرت سياسی بودند، گفت: يكی از عواملی كه سبب قدرت گيری روحانيت در دوره قاجار شد، اتحاد شيعی و وحدت ميان مردم بود.
وی با بيان اينكه در اين دوران قداست و هويت روحانيت، هويت دينی مردم را مشخص می‌كرد، خاطرنشان كرد: در اين دوران روحانيان در كنار همپای مردم، عليه استبداد داخلی و خارجی قيام كرده و مشكلات مردم را بر طرف می‌كردند و همين امر سبب ايجاد پيوندی محكم ميان مردم و روحانيت شد.
اين كار‌شناس مذهبی با اشاره به نقش علمای نجف در شكل گيری حكومت مشروطه تصريح كرد: مراجع نجف نقش عمده‌ای در محدود كردن شاه ايفا می‌كردند، از طريق واسطه‌ها و مكاتبات انجام گرفته در بطن ماجرا قرار می‌گرفتند و سردمداران را به ايجاد حكومت مشروطه تشويق و آن‌ها را پشتيبانی می‌كردند.
دهقان‌نژاد در خصوص علل عدم موفقيت حكومت مشروطه عنوان كرد: انحرافاتی كه شيخ فضل الله نوری در حكومت مشروطه تهران ديد، منجر به رأی وی مبنی بر مشروعه نبودن آن حكومت شد اما در اين ميان واسطه‌هايی كه اخبار را به نحو اشتباه به علمای نجف می‌رساندند، اين تصور را در اذهان آنان شكل دادند كه شيخ فضل الله مخالف برگزاری اصل حكومت مشروطه است.
وی ادامه داد: اين اتفاقات در شرايطی رخ داد كه نسبت ديانت و سياست علمای مشروطه مساوی بود و اين علمای بزرگ در دوران مشروطه به دنبال تشكيل مجلس و اجرای قانون مصوب بر اساس انديشه‌های دينی و مذهبی بودند.
دهقان‌نژاد اذعان كرد: پس از تصويب قانون اساسی و تاسيس مجلس شورای اسلامی، بعد‌ها نام اين مجلس به مجلس شورای ملی تغيير يافت اما وجود قوانين مخالف شرع، مخالفت علما با مجلس و در نتيجه عدم موفقيت حكومت مشروطه را در پی داشت.
captcha