نهضت امام خمينی‌(ره) از فرانسه جهانی شد
کد خبر: 2425486
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۴

نهضت امام خمينی‌(ره) از فرانسه جهانی شد

گروه سياسی: يك كار‌شناس مذهبی در قزوين گفت: هجرت امام خمينی‌(ره) به فرانسه بيشترين تأثير را در نهضت ايشان داشت و آن را جهانی كرد.

حجت الاسلام حسن دهقان‌نژاد، از كار‌شناسان مذهبی در قزوين امروز پنج‌شنبه، 13 مهر‌ماه به مناسبت سالروز هجرت امام خمينی‌(ره) از عراق به پاريس در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ايران‌(ايكنا) شعبه قزوين، اظهار كرد: در دوران اقامت بنيانگذار انقلاب اسلامی ايران در عراق، رژيم اين كشور ماندن ايشان را به ضرر خود می‌ديد؛ چر‌اكه ارتباط مردم اين كشور و نيز ايرانيان و زائران حرم حضرت امير مؤمنان‌(ع) با امام خمينی برای اين دو رژيم نگران‌كننده بود.
دهقان‌نژاد افزود: به همين جهت رژيم عراق از طريق فشار‌هايی كه با همكاری رژيم شاهنشاهی ايران بر امام وارد می‌كرد ايشان را وادار به هجرت به كشوری ديگر كرد و امام نيز هجرت را بر ماندن در عراق براساس شرايط دولت عراق شامل انجام كارهای صرفا علمی و امتناع از فعاليت‌های سياسی ترجيح داد.
وی ادامه داد: هنگامی‌كه امام راحل تصميم گرفت به كشور كويت مهاجرت كند، رژيم اين كشور به جهت تعهداتی كه نسبت به رژيم ايران داشت از ورود ايشان ممانعت به‌‌عمل آورد و امام نيز پاريس را به‌عنوان مقصد خود انتخاب كرد.
اين كار‌شناس در خصوص علت انتخاب كشور فرانسه از سوی امام راحل خاطرنشان كرد: فرانسه همواره خود را مهد تمدن، آزادی و دموكراسی می‌داند و همين موضوع سبب می‌شد تا به خود اجازه جلوگيری از ورود ايشان را ندهد.
دهقان‌نژاد تصريح كرد: انتخاب اين كشور اگرچه موجب ناراحتی برخی از روحانيان از امام شد اما نشانگر بصيرت ايشان بود زيرا امام راحل با اقامت در روستای نوفل لوشاتوی شهر پاريس، مكانی را برای اقامت برگزيده بود كه در آن به راحتی می‌توانست اقدامات مورد نظر خود را انجام دهد.
وی ادامه داد: در اين دوران برخی از مبارزان طرد شده ايرانی، موقعيت را مناسب ديده و در اين روستا گرد امام جمع شدند؛ ضمن اينكه جوانان فرانسوی نيز با وجود نداشتن مترجم، مجذوب سخنان و اخلاق ايشان شده بودند.
اين كار‌شناس مذهبی با اشاره به تأثير امام راحل بر همسايگان خود در روستای نوفل لوشاتو، عنوان كرد: اين تأثيرات خلقی امام بر فرانسويان در پليس فرانسه هم ديده می‌شد و امام با قانونمندی خود بر كاركنان پليس نيز تأثير گذاشته بود.
دهقان‌نژاد بيان كرد: اثرگذاری رهبر كبير انقلاب تا جايی بود كه در شب خداحافظی امام با اهالی نوفل لوشاتو برخی از بانوان اين روستا به‌علت حجب و حيايی كه از امام ديده بودند، روسری بر سر داشتند.
وی يادآور شد: تلويزيون فرانسه در مدت حضور امام در اين روستا به‌دليل موقعيت ممتاز دينی ايشان، داشتن پيروان و طرفداران خاص، داشتن قدرت هدايت يك حركت سياسی در ايران از راه دور به‌گونه‌ای كه سبب عجز رژيم پهلوی علی‌رغم پشتيبانی‌های آمريكا از اين رژيم شده بود، تصاويری را از ايشان پخش كرد كه در ذهن‌ها ماندگار شد؛ البته مسئولان صدا و سيمای اين كشور بعد‌ها اين عمل را اشتباه بزرگ خود خواندند.
captcha