معرفت‌افزايی و تهذيب نفس از اهداف گريه در مجالس امام حسين(ع) است
کد خبر: 2453163
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۴

معرفت‌افزايی و تهذيب نفس از اهداف گريه در مجالس امام حسين(ع) است

گروه اجتماعی: حجت‌الاسلام دهقان‌نژاد يكی ‌از اهداف گريه در مجالس امام حسين(ع) را معرفت‌افزايی و تهذيب نفس‌ برشمرد كه از طريق آن افراد با درس گرفتن از افكار مردم كوفه و نتيجه آن، برای كوتاهی نكردن در حق امام زمان(عج) خويش ممارست كنند.

حجت‌الاسلام حسن دهقان‌نژاد، از كار‌شناسان مذهبی در قزوين در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ايران‌(ايكنا) شعبه قزوين، اظهار كرد: هدف از گريه برای امام حسين(ع) ترسيم انگيزه‌های امام و ادامه دادن راه ايشان است.
حجت‌الاسلام دهقان‌نژاد با اشاره به اينكه در زمان وقوع حوادث روز عاشورا نيز عده‌ای به جای ياری رساندن به امام(ع) فقط به تماشای صحنه كربلا می‌پرداختند و بر مظلوميت ايشان می‌گريستند، افزود: گريه موجب لطافت روح می‌شود و اگر با شناخت امام همراه باشد ثمرات معنوی غير قابل تصوری را برای افراد به دنبال دارد اما گريه‌ای كه مشابه اشك ريختن افراد ياد شده در حادثه كربلا باشد هيچ نتيجه‌ای ندارد.
وی با بيان اينكه افراد بزرگی در سراسر دنيا وجود داشته‌اند كه تاثر خود را پس از مطالعه ماجرای كربلا ابراز كرده‌اند، ادامه داد: توفيق گريه بر امام حسين(ع) نيازمند امام‌شناسی است و اگر كسی بداند كه با شهادت امام، گم شدن راه هدايت و نيز ضلالت‌هايی كه نتيجه آن فجايع امروز ميانمار، فلسطين و امثال آن است، راه هدايت و سرمايه‌های انسانی تا چه اندازه تنزل يافتند، از نعمت اشك ريختن در اين ايام بهره‌مند می‌شود.
اين كار‌شناس مذهبی با اشاره به آسيب‌های موجود در برخی از مجالس عزای امام حسين (ع) عنوان كرد: برخی از مداحان تنها برای گرياندن مردم مديحه سرايی می‌كنند و برای اين كار صحنه‌های شهادت امام را به تصوير می‌كشند؛ در حالی كه اين گونه گرياندن مردم ضمن عدم موفقيت در تبيين معارف عاشورا و نيز گرياندن لحظه‌ای افراد، منجر به باقی ماندن نقاط ابهام در خصوص اهداف امام حسين در ذهن مردم به ويژه قشر جوان می‌شود.
حجت‌الاسلام دهقان‌نژاد يكی ديگر از اهداف گريه در مجالس امام حسين را معرفت افزايی و تهذيب نفسی برشمرد كه از طريق آن افراد با درس گرفتن از افكار مردم كوفه و نتيجه آن، برای كوتاهی نكردن در حق امام زمان خويش ممارست كنند.
وی با بيان اينكه ندای ياری طلبی امام تنها مختص روز عاشورا نبوده است، تصريح كرد: امروز هم شيعيان بايد افزون بر شناخت يزيد زمان و پيروی از خط اصيل امام حسين (ع)، برای پيدا كردن و شناخت امام زمان خود از خداوند ياری بجويند.
اين كار‌شناس بیان كرد: همچنين افراد در اين روز‌ها نبايد صرفا برای تخليه روحی خود در مجالس امام حسين گريه كنند بلكه بايد با تداعی كردن مصيبت‌هايی كه اين امام بزرگوار و اهل بيت ايشان برای هدايت انسان‌ها متحمل شدند، فارغ از مشكلات مادی زندگی خود، جهت بهره‌مندی از گريه با معرفت برای ايشان بكوشند.
حجت‌الاسلام دهقان‌نژاد مطالعه عميق در خصوص قيام عاشورا، نحوه وقوع آن و نيز خطبه‌های امام حسين در دوران قيام را از راه‌های شناخت امام دانست كه هر وجدان بيداری را نه فقط در مجالس عزاداری بلكه در تمام ايام يادآوری از اين امام بزرگوار به گريه وا می‌دارد.
captcha