رسالت مؤسسات قرآنی پرورش استعدادها و نخبه‌پروری است
کد خبر: 2529698
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۱

رسالت مؤسسات قرآنی پرورش استعدادها و نخبه‌پروری است

گروه فعاليت‌های قرآنی: مديرعامل اتحاديه مؤسسات قرآنی و تشكل‌های مردمی استان گيلان گفت: مأموريت اصلی مؤسسات قرآنی پرورش استعدادها و نخبه‌پروری است، در واقع آموزش مقدماتی و عمومی قرآن را می‌توان به‌عنوان كاركرد اصلی اين جلسات تعريف كرد.

اميرحجت مرادی، مديرعامل اتحاديه مؤسسات قرآنی و تشكل‌های مردمی استان گيلان در گفت‌وگو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه گيلان، درخصوص نظارت مؤسسات قرآنی بر جلسات غير رسمی قرآن اظهار كرد: قطعاً مؤسسات قرآنی در شرايط فعلی نمی‌توانند به‌طور مستقيم بر جلسات عمومی و غير رسمی نظارت يا آن‌ها را بازرسی کنند زيرا اين جلسات يا غيررسمی‌اند يا به‌عنوان جلسات عمومی در اماكن عمومی برگزار می‌شوند؛ لذا هم از حيث قانونی و هم از حيث عرفی امكان چنين چيزی وجود ندارد.
وی افزود: اگر منظور از نظارت بر اين جلسات كمك به ارتقای كيفی و حتی كمی آن‌هاست يا هدف از نظارت و بازديد از آن‌ها برای جلوگيری از آسيب‌هايی است كه اين جلسات ممكن است به آن دچار شوند، طبيعی است كه اين نياز احساس می‌شود.
مدير عامل مؤسسات قرآنی گيلان در ادامه گفت: در اين صورت از يكسو بايد برای اين كار سازوكاری تعريف كرد تا هم به اهداف‌مان از نظارت كه همان جلوگيری از آسيب‌ها و كمک به ارتقای كمی و كيفی اين جلسات است، نائل شويم و هم با بی‌دقتی و بی‌تدبيری و دخالت‌های نابجا، اصل اين جلسات را با مخاطره مواجه نكنيم.
مرادی با اشاره به اينكه اگر ما مؤسسات قرآنی را به‌عنوان مراكز تخصصی قرآنی در امر آموزش بدانيم، بيان كرد: مأموريت اصلی مؤسسات قرآنی پرورش استعدادها و نخبه‌پروری است، در واقع آموزش مقدماتی و عمومی قرآن را می‌توان به‌عنوان كاركرد اصلی اين جلسات تعريف كرد.
وی تصريح كرد: بنابراين با اين تعريف و تقسيم كاری كه از دل آن بيرون می‌آيد بايد گفت همكاری به اين شكل است كه قابل طرح و موفق خواهد بود از سوی ديگر با توجه به ظرفيت تخصصی مؤسسات كمك به ارتقای برنامه‌ها و محتوای جلسات غير رسمی می‌تواند زمينه رشد آن‌ها و كيفيت‌بخشی به آموزش‌ها را فراهم کند.
مديرعامل اتحاديه مؤسسات قرآنی و مردمی استان گيلان در خصوص تأثير واگذاری امور اجرايی قرآنی به جلسات غير رسمی قرآنی خاطرنشان كرد: به نظرم اين امر نه ممكن است و نه اصولی زيرا جلسات غير رسمی معمولاً جلسات خانگی يا جلساتی هستند كه در يك مكان عمومی توسط فرد يا افراد علاقه‌مند به قرآن‌ كريم تشكيل می‌شود و درگيركردن آن‌ها با مسائل اجرايی به كارايی و روند كاری آن‌ها لطمه می‌زند.
مردای با بيان اينكه برای آموزش قرآن بايد از نيروی‌های متخصص استفاده كرد، خاطرنشان كرد: بايد اين فرهنگ را میان آحاد جامعه و علاقه‌مندان به برگزاری جلسات قرآنی نهادينه كرد كه برای آموزش قرآن در هر سطحی اعم از آموزش‌های عمومی يا تخصصی تفسير و احكام و امثال آن بايد از نيروی‌های متخصص استفاده كرد يعنی كسانی كه دوره‌های رسمی آموزشی را طی کرده‌اند و به اصطلاح مجوز تدريس در رشته مربوطه را دارند و همچنين با كمك مؤسسات و دستگاه‌های ذيربط از محتوای و كتب آموزشی استاندارد استفاده کنند.
وی اضافه كرد: برگزاری منظم جلسات از يك سو و كيفيت‌بخشی به آن‌ها از سوی ديگر می‌تواند موجبات توجه به اين جلسات و جذب مخاطبان شود و نهادها و مؤسسات قرآنی نيز با ارتباط منظم با جلسات و محافل قرآنی می‌توانند در اين خصوص از اين ظرفيت‌ها استفاده كنند.
مديرعامل اتحاديه مؤسسات قرآنی و مردمی استان گيلان در خصوص نقش نهادهای متولی امور قرآنی در ساماندهی جلسات غيررسمی قرآن گفت: با تعريف يك سازوكار اصولی می‌توان به اين مهم توجه كرد همين طرح احيای مكتب خانه‌های قديمی كه تحت عنوان خانه‌های قرآن شهری يا خانه‌های قرآن‌ نور به‌همت وزارت كشور و كمك اتحاديه مؤسسات قرآنی مردمی و با همكاری سازمان دارالقرآن كشور و وزارت فرهنگ و ارشاد در حال پيگيری است، به استانداردسازی اين جلسات كمك می‌كند و همچنين راهكار مناسبی جهت نظارت بر اين جلسات با هدف كاهش آسيب‌ها و كيفيت‌بخشی به آن‌هاست.
مرادی در پايان تأكيد كرد: به هر حال بايد توجه داشت ورود نهادهای متولی امور قرآنی تحت عنوان ساماندهی فقط كمك به استانداردسازی و كيفيت‌بخشی است و نبايد به بهانه نظارت اين حركات خودجوش مردمی كه ممكن است دارای كاستی‌ها و اشكالاتی هم باشند از حالت مردمی خارج شوند كه اين خود يكی از آفت‌ها و تهديدات است چنانچه امروز در حوزه مؤسسات مردمی ما شاهد اين مسائل هستيم.
captcha