شب قدر، شب قدرشناسی و منزلت انسان است
کد خبر: 2569447
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۶

شب قدر، شب قدرشناسی و منزلت انسان است

گروه اجتماعی: مسئول آموزش هيئت نظارت شورای نگهبان استان قزوين با بيان اينكه شب‌های قدر فرصتی مغتنمی برای منزلت يابی انسان است، گفت: انسان بايد در اين شب‌ها قدر و منزلت و همچنين جايگاه واقعی خود را پيدا كند.

حجت‌الاسلام حسن دهقان‌نژاد، مسئول آموزش هيئت نظارت شورای نگهبان استان قزوين در گفت‌وگو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه قزوين، عنوان كرد: در روايات مختلف از اين شب به عنوان شب نازل شدن قرآن ياد شده است كه جا دارد با شب زنده‌داری از معنويات اين شب گرانقدر نهايت استفاده را برد.
وی مهم‌ترين مسئله‌ای كه بايد در شب‌های قدر به آن توجه كرد را ارزش و قدر خود را دانستن، برشمرد و عنوان كرد: انسان بايد در اين شب‌ها خود را بيشتر بشناسد تا به نوعی بتواند به خدای خويش نزديك‌تر شود و پرودگار دو عالم را بهتر بشناسد.
حجت‌الاسلام دهقان‌نژاد اضافه كرد: اينكه انسان بداند چه موجودی است و برای چه به وجود آمده و قرار است به كدام مقصد برود بايد منبع سؤالاتی باشد كه در اين شب‌ها ذهن آدمی را به خود درگير كند.
مسئول آموزش هيئت نظارت شورای نگهبان استان با اشاره به شخصيت والای علامه طباطبايی عنوان كرد: اين شخصيت والامقام در شب‌های قدر مسائل معرفتی و علمی را در دستور كار خود قرار می‌داد كه بنا بر حسب اين موضوع می‌توان نتيجه گرفت كه اگر معرفت انسان به مسائل جهان پيرامون زياد شود، آدمی بر اساس شناخت و معارفی كه به دست می‌آورد می‌تواند در اهداف و تصميم‌گيری‌های شخصی و سياسی و احيای عميق قلبی گام‌های بلندی را در طراوت بخشيدن به روح و جسم خود بردارد.
وی شب قدر را شب زنده كردن بيداری هميشگی انسان دانست و افزود: شب احيا صرفاً اين نيست كه بيدار ماند، بلكه بايد فضيلت و منزلت اين شب را بزرگ برشمرد و بايد تلاش كرد تا از خواب غفلت رها شد و برای هميشه بيدار ماند.
حجت‌الاسلام دهقان‌نژاد با بيان اينكه برخی از انسان‌ها همچون مرده متحرك هستند، خاطرنشان كرد: انسانی كه اندازه وجودی خود را شناخت، انسانی زنده است كه شور و نشاط و هستی را از خود بر جای می‌گذارد و موجب ثمرات و خيرات ديگران را فراهم می‌كند.
وی در پايان با بيان اينكه انسان بايد در شب قدر در نيازهای اساسی و سعادت خود انديشه كند، عنوان كرد: شب قدر فرصت مناسبی است تا آدمی با تفكر در وجود خود سؤالات بی‌شمارش را از خدای خويش دريافت كند.
captcha