مكتب امام صادق(ع)، مكتب پيوند علم حقيقی با دين است
کد خبر: 2583271
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۸

مكتب امام صادق(ع)، مكتب پيوند علم حقيقی با دين است

گروه اجتماعی: كارشناس مذهبی با بيان اينكه امام صادق(ع) مغز متفكر جهان تشيع است، گفت: مكتب امام صادق(ع)، مكتب پيوند علم و دين، به عنوان دو بازوی سعادت و كاميابی است.

حجت‌الاسلام حسن دهقان‌نژاد، كارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه قزوين، اظهار كرد: امام صادق(ع) به عنوان مغز متفكر جهان تشيع و رئيس مكتب شيعه توانست با پرورش و تربيت شاگردان بسيار بزرگ بين دين و علم به عنوان دو بازوی سعادت ارتباط برقرار كند و از همين رو نه تنها در بين شيعيان بلكه در خارج از دين اسلام نيز علاقه‌مندان بسياری دارد.
وی با بيان اينكه رؤسای چهار مذهب حنبلی، شافعی، مالكی و حنفی از شاگردان امام صادق(ع) بودند، افزود: عده‌ای از بزرگان شيعه چون هشام بن حكم، محمدبن مسلم، ابان بن تغلب، هشام بن سالم، مومن الطاق، مفضل بن عمر و جابر بن حيان از شاگردان و تربيت شدگان محضر آن حضرت بودند.
حجت‌الاسلام دهقان‌نژاد عنوان كرد: بعضی از شاگردان امام صادق(ع) دارای آثار علمی و شاگردان متعددی بودند به عنوان نمونه هشام بن حكم سی و يك جلد كتاب و جابرابن حيان نيز بيش از ۵۰۰ كتاب در زمينه‌های گوناگون به خصوص در رشته‌های علوم عقلی، طبيعی، فيزيك و شيمی نگارش كرده‌اند كه امروزه برخی از آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گيرد.
دهقان‌نژاد با بيان اينكه جابر بين حيان پدر علم شيمی لقب گرفته ابراز كرد: جابر در سخنان خود عنوان كرده است كه تمام مسائل علمی خود را از محضر امام صادق(ع) كسب كرده است و اين نشان می‌دهد این امام بزرگوار علاوه بر اشراف بر مسائل مذهبی بر مسائل علمی تسلط كامل داشتند.
اين كارشناس مذهبی در پايان با اشاره به خصوصيات بالای شخصيتی امام صادق(ع) خاطرنشان كرد: محققان دانشگاه استراسبورگ آلمان در خصوص مذاهب دنيا تحقيقات مناسبی را انجام دادند و زمانی كه به مذاهب چهارگانه حنبلی، شافعی، مالكی و حنفی رسيدند متوجه شدند اين افراد از دريای پر عظمت امام صادق(ع) بهره بردند و همين امر موجب شد كه با تحقيق در مورد نظريه‌های علمی امام صادق(ع)، تحقيقات خود را در كتابی با عنوان «امام صادق(ع) مغز متفكر جهان تشيع» به چاپ برسانند.
captcha