اساس سیره اهل ‌بیت(ع) بر کرامت و نیکی استوار شده است
کد خبر: 2587256
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۴

اساس سیره اهل ‌بیت(ع) بر کرامت و نیکی استوار شده است

گروه اجتماعی: کارشناس مذهبی با بیان اینکه با رصد کردن سیره اهل ‌بیت(ع) به راحتی می‌توان درک کرد که اساس سیره اهل‌ بیت(ع) بر مبنای کرامت است، گفت: یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های کرامت در سیره اهل ‌بیت(ع) احسان و نیکی به افراد است.

حجت‌الاسلام حسن دهقان‌نژاد، مسئول آموزش شورای نگهبان استان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه قزوین، با اشاره به آیه ۷۰ سوره اسراء در مورد کرامت ذاتی انسان‌ها که می‌فرماید ما فرزندان آدم را کرامت بخشیدیم، اظهار کرد: خداوند از فرعون به عنوان نمونه نگرش و برخورد تحقیرآمیز با انسان معرفی کرده است.
وی با اشاره به اینکه برخوردها، رفتارهای اجتماعی و روابطی که انسان‌ها با هم برقرار می‌کنند تابع دو دیدگاه است، افزود: برخوردها بر اساس «کرامت» و یا «اهانت» قرار دارد و بر اساس این دو نوع نگرش، روابطی که انسان‌ها با هم دارند یا مبتنی بر «تکریم» و گرامی داشتن و یا مبتنی بر «استخفاف» و حقیر شمردن است.
این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه مفهوم کرامت، مفهومی عمیق و گسترده است و همه ارزش‌ها و فضائل اخلاقی از قبیل راست‌گویی و امانت‌داری کرامت نامیده می‌شود، عنوان کرد: خداوند فضیلت‌های بی‌شمار خود را در قالب کرامت به بندگان عنایت کرده است.
وی با بیان اینکه انسان بزرگوار دارای فضیلت است و بر این اساس کریم نامیده می‌شود، تصریح کرد: کرامت یکی از شاخصه‌های زندگی امام حسن(ع) است و طبق این شاخصه او را کریم اهل ‌بیت(ع) می‌نامند.
دهقان‌نژاد اضافه کرد: با رصد کردن سیره اهل ‌بیت(ع) متوجه می‌شویم که همه رفتار آن‌ها بر اساس کرامت انسانی است و احسان شاخصه کرامت در سیره اهل‌ بیت(ع) به شمار می‌رود.
وی در پایان با بیان اینکه در سیره این بزرگان انسان‌های معمولی جایگاه ویژه‌ای دارند، خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) در نامه خود به مالک اشتر عنوان می‌کند که انسان‌ها در آفرینش با تو برابر هستند و این به معنای آن است که انسان‌ها کرامت دارند و طبق سیره ائمه اطهار(ع) برترین عبادت احسان به دیگران است.
captcha