اعتقاد والدین به آموزش قرآن به خردسالان باید تقویت شود
کد خبر: 2589349
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۱

اعتقاد والدین به آموزش قرآن به خردسالان باید تقویت شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر عامل اتحادیه مؤسسات قرآنی استان یزد با تأکید تقویت اعتقاد والدین به آموزش قرآن به خردسالان، نبود مواد آموزشی يا روش آموزش صحيح را از مشكلات آموزش قرآن به این گروه سنی اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه یزد، آموختن قرآن به خردسالان از گذشته‌های دور يكی از دغدغه‌های والدين بوده است تا كودك را از اوان زندگی، با آموزه‌های قرآنی آشنا كنند و راه صحيح را به او بياموزند.
خردسالان قبل از فراگيری آموزش‌های ابتدايی، با ورود به ‌مكتب‌خانه‌های با قرآن مأنوس می‌شوند اما يكی از دغدغه‌های امروز در مقايسه با والدين ديروز، اين است كه آنها هنوز به اين باور نرسيده‌اند كه فرزندان در سنين خردسالی نياز به آموزش قرآن دارند.
محمدحسين شايق، مدير عامل اتحاديه مؤسسات قرآنی استان يزد در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا تجربه قرآن‌آموزی در ملاها را در موفقيت‌های بعدی کودکان بسيار مؤثر دانست و گفت: والدين ‌در گذشته به امر آموزش قرآن به كودكانشان، بسيار مصمم بودند.
وی ادامه داد: اما امروزه والدين هنوز به اين مهم دست نيافته‌اند و به آن باور ندارند در حالی‌كه اين كمبود در جامعه فعلی احساس می‌شود البته برخی متوليان امر آموزش و دين و فرهنگ هم اين ديدگاه را توسعه داده‌اند و استدلال آنها را وارد آمدن فشار به خردسالان است.
اين فعال قرآنی كه متولی امر آموزش قرآن به خردسالان است ديدگاه ديگری دارد، او معتقد است كه آشنا شدن خردسالان به قرآن و آموزش روخوانی وروانخوانی و در مراحل بعدی حفظ قرآن، كمك شايانی به آنها در فراگيری حروف الفبا و دروس دوره ابتدايی است.
وی اظهار کرد: بعضی از ملّاهای قديمی در كنار آموزش قرآن، به آموزش مسائل فرهنگی و ادبيات فارسی نيز بسيار پايبند بودند و خواندن گلستان، بوستان و حافظ در مكتب خانه صحتی بر اين ادعا است و باعث می‌شد اين بچه‌ها در بدو ورود مدرسه، دانش‌آموزان موفق‌تری باشند.
شایق با بیان اینکه معنويت خاصی در ملاهای قديم وجود داشت، گفت: ملّاهای قديم به مسائل مادی توجهی نداشتند، بدون هيچ چشمداشتی به حداقل هديه‌ای كه قرآن‌آموزان برای آنها می‌آوردند، قانع بودند.
مدیر عامل اتحادیه مؤسسات قرآنی استان یزد بیان کرد: اولين مشكلی كه از سوی اين مسئول به‌عنوان مشكل امروز آموزش قرآن به خردسالان مطرح است همين عدم اعتقاد به آموزش قرآن به اين گروه سنی است.
وی اظهار کرد: اگر چه روش‌های آموزشی متفاوتی از جمله آموزش روخوانی، حفظ و در ادامه حفظ آيات موضوعی و كاربردی را برای خردسالان در‌نظر داريم اما بايد اين ديدگاه را ‌بين والدين تقويت كرد كه آموزش قرآن برای خردسالان سنگين نيست.
نبود مواد آموزشی يا روش آموزش صحيح از ديگر مشكلات مورد اشاره شايق بود كه در اين‌باره می‌گويد: كار كارشناسی در اين زمينه انجام نشده است و ديدگاه‌های متفاوتی در اين زمينه وجود دارد و سليقه‌ای برخورد می‌شود.
اين كارشناس سومين مشكل را نبود آگاهی كامل به روش آموزش برای اغلب مربيان و معلمان قرآنی اين رده سنی عنوان می‌كند و می‌گويد: بعضی از لطمه‌ها از اين زاويه به آموزش قرآن به خردسالان وارد شده است كه نياز به آموزش را مضاعف می‌كند.
او در مجموع اقبال والدين و مردم يزد به مجموعه‌های قرآنی را نسبت به گذشته با افزايش همراه می‌داند و می‌افزايد: اما والدين خواسته‌هايی دارند كه در كنار آموزش قرآن، ساير برنامه‌های فرهنگی نيز در مراكز پيش‌دبستانی قرآنی انجام شود تا فرزندان نيز تحت فشار قرار نگيرند.
شايق در تشريح اين خواسته كه به اعتقاد وی به حق است، می‌افزايد: بيشترين سرگرمی كودكان قديمی، همبازی‌هايشان بودند كه در ملّاها در كنار آنها، زمان را سپری می‌كردند اما كودكان امروز بيشتر به سرگرمی‌های انفرادی علاقه‌مند هستند.
مدیر عامل اتحادیه مؤسسات قرآنی استان یزد گفت: سرگرمی كودكان امروز بازی‌های كامپيوتر، استفاده از اينترنت و غيره است كه باعث افزايش وابستگی آنها به والدين شده است و نمی‌توانند زمان زيادی را از آنها دور باشند در كنار آن تفريحات آنها نيز تغيير كرده است و لازم است كه زمان آموزش قرآن كوتاه شده و روش آموزش نيز به سمت سرگرمی و بازی تغير كند.
اين مسئول با اشاره به اجرای طرح احيای مكتب‌خانه‌های قديمی به شكل خانه‌های قرآن شهری از سال گذشته در يزد، می‌افزايد: تاكنون سه مجوز در اين زمينه صادر شده است و اين مراكز همچون ملاهای قديم كار آموزش قرآن به بچه‌ها و حتی بزرگسالان را در دستور كار دارند.
captcha