تشریح فعالیت‌های سازمان دارالقرآن در حوزه مؤسسات و امور استان‌ها
کد خبر: 3480084
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷

تشریح فعالیت‌های سازمان دارالقرآن در حوزه مؤسسات و امور استان‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون ارتباطات و امور استان‌های سازمان دارالقرآن به تشریح فعالیت‌های این معاونت در قالب آمار و ارقام پرداخت.

تشریح فعالیت‌های سازمان دارالقرآن در حوزه مؤسسات و امور استان‌ها
یوسف افراش، معاون ارتباطات و امور استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به ارائه گزارشی از فعالیت‌های معاونت ارتباطات و امور استان‌ها در سال 94 پرداخت و گفت: این معاونت فعالیت‌های خود را در قالب دو اداره از جمله؛ اداره ارتباطات و اداره امور استان‌ها و موسسات دنبال می‌کند.
وی با اشاره به فعالیت‌های اداره ارتباطات در حوزه تبلیغی و ترویجی گفت: در حوزه تبلیغی و ترویجی حدود 17 برنامه در سال 94 برگزار شد که آخرین برنامه در سال 94، برگزاری دهمین مراسم تکریم چهره‌های قرآنی بود؛ این مراسم 23 بهمن‌ماه با حضور بیش از هزار نفر از علاقه‌مندان قرآنی شامل؛ اساتید، معلمان قرآن، قاریان و حافظان، پیشکسوتان و مدیران قرآنی و عموم مردم علاقه‌مند در سالن سازمان حج و زیارت برگزار شد و در این مراسم 70 نفر از چهره‌های قرآنی تجلیل شدند.
افراش در ادامه گفت: در دهمین مراسم تکریم چهره‌های قرآنی، 28 چهره پیشکسوت قرآنی در رشته‌های حفظ، قرائت و مفاهیم، 19 مدیر تشکل‌های قرآنی ـ مردمی برتر، پنج قاری و حافظ بین‌المللی که در سال جاری رتبه‌های برتر را به دست آورده‌اند و 11 نفر از حافظان درجه یک و دو حفظ قرآن در مدارک خود را در طرح اعطای مدرک به حافظان دریافت کرده‌اند تجلیل شدند و همچنین در این مراسم از خانواده قاریان شهید حادثه منا و خانواده زنده‌یاد حمیدرضا عباسی، از قاریان مشهد نیز تجلیل شد.
وی در این بخش از سخنان خود عنوان کرد: برگزاری مراسم گرامیداشت 30 سال تلاش جهادی در حوزه چاپ و نشر قرآن، برنامه دیگر در حوزه تبلیغ و ترویج بود که این مراسم جمعه، 9 بهمن‌ماه در آستانه ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار شد. کارهای اجرایی و هماهنگی این مراسم از سوی معاونت ارتباطات انجام شد و در این مراسم قریب به 700 نفر از ناشران، مصححین، مترجمین و... حضور داشتند و پخش مستندی از عملکرد سی‌ساله معاونت نظارت بر چاپ و نشر قرآن از جمله برنامه‌های این مراسم بود.
معاون ارتباطات و امور استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: برگزاری جشنواره قرآنی کودک و نوجوان از دیگر برنامه‌های ما در سال 94 بود که این جشنواره همزمان با ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی در بیش از 100 شهرستان برگزار شد.
وی ادامه داد: تشکیل کمیته قرآن ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی نیز از اتفاقات سال گذشته بود که این کمیته جلسات خود را از اواخر آبان‌ماه برگزار کرد و تا فرارسیدن دهه فجر، این جلسات هر دو هفته یکبار برپا شد تا در نهایت منجر به اجرای برنامه‌های قرآنی گسترده در طول ایام دهه فجر شود.
افراش به برنامه‌های این معاونت در حوزه برگزاری مسابقات اشاره کرد و گفت: هشتمین دوره مسابقات تفسیر قرآن «نورالهدی» که فراخوان خود را از 15 خردادامه اعلام کرده بود، 29 آبان‌ماه 94 در دو رشته تفسیر جزء 24 و تفسیر سه جزء 24، 25 و 26 همزمان در استان‌های سراسر کشور برگزار شد و قریب به هفت هزار و 756 نفر در این آزمون شرکت کردند. امیدواریم در سال جدید آخرین مرحله مسابقه تفسیر نورالهدی نیز برگزار شود تا تفسیر کل قرآن کریم که طی این سالها دنبال شده است به پایان برسد.
وی یادآور شد: برگزاری سومین دوره مسابقات قرآن تلاوت و چهارمین دوره مسابقات قرآن تسنیم نیز همزمان با سال 94 دنبال شود که مرحله استانی این مسابقات پنجم و ششم شهریورماه 94 در استان‌های سراسر کشور برگزار شد. قریب به سه هزار و 744 نفر در سومین دوره مسابقات تلاوت و در رشته‌های تحقیق، حفظ 15 جزء و حفظ کل شرکت کردند و چهارمین دوره مسابقات قرآن تسنیم ویژه خانواده‌های کارکنان سازمان تبلیغات نیز هزار و 672 شرکت‌کننده داشت که در رشته‌های حفظ 10 سوره، 20 سوره، 30 سوره، حفظ یک جزء، حفظ سه جزء، حفظ موضوعی، قرائت ترتیل و مفاهیم برگزار شد.
وی ادامه داد: مرحله کشوری مسابقه تلاوت و مسابقه تسنیم(ویژه کارکنان سازمان تبلیغات اسلامی) 25 تا 27 آذرماه در مشهد بود که مسابقات تلاوت با حضور 165 برگزیده استانی و مسابقات تسنیم نیز با حضور 90 برگزیده استانی برگزار شد و نفرات اول تا پنجم در هر مسابقه معرفی و تجلیل شدند.
معاون ارتباطات و امور استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه در سال 94 همکاری و مشارکت خوبی با شبکه قرآن سیما داشتیم، گفت: در تابستان سال گذشته علاوه بر اینکه طرح قرآنی 1449 را در استان‌های سراسر کشور اجرا کردیم طی حضور کاروان طرح قرآنی 1449 در استان‌ها، مشارکت خوبی با این کاروان داشتیم و این برنامه که با اجرای اقبال واحدی دنبال می‌شود تمامی کارهای هماهنگی در استان‌ها و شهرهای مختلف بر عهده سازمان دارالقرآن الکریم بود.
وی یادآور شد: کارشناسان قرآنی ما در استان‌ها نهایت همکاری را با کاروان طرح قرآنی 1449 داشتند و دعوت از چهره‌های و شخصیت‌های قرآنی و معرفی فعالان قرآنی به کاروان توسط کارشناسان قرآنی ما در استان‌ها انجام شد.
افراش در ادامه به برگزاری جلسات شورای سیاست‌گذاری توسعه فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌های فرهنگی اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه مسئولیت این شورا اواخر سال 93 به سازمان دارالقرآن الکریم داده شد طی سال 94 هفت جلسه با محوریت نحوه برگزاری مسابقات قرآن تسنیم(ویژه دستگاه‌های فرهنگی) و تشکیل کارگروه‌های تخصصی برگزار کردیم اما در نهایت با تصمیم شورای فرهنگی دفتر رهبری این مسئولیت اواسط سال 94 به شورای توسعه فرهنگ قرآنی واگذار شد.
معاون ارتباطات و امور استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم اظهار کرد: در طول تابستان 94 نیز کرسی‌های تلاوت قرآن را به صورت هفتگی در شهرهای مختلف داشتیم که طبق گزارش‌های ارائه شده از استان‌ها، هزار کرسی تلاوت قرآن و قریب به صد محفل انس با قرآن نیز در استان‌ها برگزار شد.
وی ادامه داد: طرح «با قرآن در رمضان» نیز همزمان با ماه مبارک رمضان اجرا شد که براین اساس، هر روز و هر شب یک جزء از قرآن قرائت می‌شد؛ تلاوت‌هایی که در قالب طرح با قرآن در رمضان در مساجد جامع مراکز استانها و تعدادی از شهرهای بزرگ انجام می‌شد به صورت زنده از شبکه‌های استانی پخش می‌شد.
افراش اضافه کرد: براساس گزارش‌های رسیده از استان‌ها، در سال 94 قریب به 625 مراسم ختم قرآن در قالب طرح با قرآن در رمضان انجام شد و قریب به 50 هزار نفر در این مراسم‌ها شرکت کردند.
معاون ارتباطات و امور استان‌های سازمان دارالقرآن درباره برنامه‌های این معاونت در حوزه ارتباطات گفت: مشارکت در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن از جمله برنامه‌های سال 94 در حوزه ارتباطات بود و مأموریت سازمان در این نمایشگاه برگزاری محافل قرآنی برنامه اذانگاهی بود و هماهنگی به منظور برگزاری محافل قرآنی نمایشگاه قرآن را به مدت 20 شب بر عهده داشت. در این ایام توانستیم قاریان ممتازی و موذنان را به نمایشگاه قرآن دعوت کنیم تا در محافل قرآنی نمایشگاه اجرای برنامه داشته باشند.
افراش ادامه داد: با مشارکت شبکه قرآن سیما نیز مسابقه «قاری برتر» را برگزار کردیم که این مسابقات با حضور 72 نفر از قاریان برگزیده از سطح کشور در یکی از استودیوهای شبکه قرآن سیما ضبط شد؛ کارهای مربوط به هماهنگی، دعوت، اسکان و ایاب و ذهاب قاریان بر عهده سازمان دارالقرآن الکریم بود و همچنین بخشی از جوایز برگزیدگان نیز از سوی سازمان دارالقرآن الکریم پرداخت شد.
یوسف افراش در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت‌های معاونت ارتباطات و امور استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم در حوزه امور استان‌ها و موسسات اشاره کرد و گفت: براساس اساسنامه سازمان تبلیغات اسلامی، بحث صدور مجوز برای تشکل‌های قرآنی مردمی از وظایف این سازمان است که براین اساس در سال 94، 180 خانه قرآن روستایی و 595 خانه قرآن شهری مجوز فعالیت دریافت کردند.
افراش ادامه داد: همچنین با تشکیل هیئت رسیدگی به امور موسسات قرآن و عترت در سال 94 و با توجه به اینکه نیاز بود این هیئت آیین‌نامه‌های مربوطه را مورد بررسی مجدد قرار دهد و نحوه صدور مجوزها را بررسی کند صدور مجوز در آن مقطع متوقف شد تا هیئت رسیدگی به امور موسسات قرآن و عترت کار خود را انجام دهد و پس از آن صدور مجوز برای فعالیت موسسات قرآنی آغاز شود.
وی در ادامه به بحث حمایت از موسسات قرآنی در سال 94 اشاره کرد و گفت: حمایت از موسسات قرآنی از طریق پرداخت وام به موسسات انجام شد و در سال 94، 183 موسسه قرآنی را برای دریافت وام قرض‌الحسنه به بانک معرفی کردیم.
معاون ارتباطات و امور استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم یادآور شد: علاوه بر حمایت‌های مادی و پرداخت وام قرض‌الحسنه، حمایت‌هایی غیرنقدی نیز داشتیم و محصولاتی از جمله؛ کتاب، نرم‌افزار، قرآن و... که مورد نیاز موسسات قرآنی بود را در اختیار این موسسات قرار دادیم.
وی درباره حمایت از جلسات خانگی قرآن کریم در سال 94، اظهار کرد: در سالی که گذشت 450 جلسه قرآن خانگی را از طریق توزیع اقلام آموزشی شامل؛ کتاب، نرم‌افزار، مایحتاج آموزشی و... تأمین کردیم و این حمایت‌ها از طریق دفاتر سازمان تبلیغات اسلامی انجام شد تا جلسات خانگی قرآن توانمندسازی شده و سطح آموزشی این جلسات ارتقا پیدا کند.
افراش ادامه داد: همچنین برای ارتقای فعالیت‌های قرآنی هیئت‌های مذهبی و ارتقای سطح دانش و انس با قرآن در بین مخاطبان هیئت‌های مذهبی، 293 هیئت شاخص و محوری را شناسایی کردیم و حمایت‌هایی نیز از این هیئت‌ها صورت گرفت.
وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه مدیران موسسات قرآنی در استان‌ها، عنوان کرد: بخشی از این کارگاه‌ها در سال 93 در استان‌ها برگزار شده بود اما تعدادی از استان‌ها که در سال 93 این کارگاه‌های آموزشی را برای مدیران موسسات قرآنی نداشتند این کارگاه‌ها را در سال 94 برگزار کردند که این کارگاه‌ها شامل مباحثی از جمله؛ مدیریت امور مالی، مدیریت امور حقوقی، طرح و برنامه‌ها و ضوابط و مقررات مربوط به موسسات فرهنگی قرآنی بود و در پایان نیز گواهینامه‌هایی به مدیران اعطا شد.
وی در ادامه به بحث رتبه‌بندی استان‌ها در سال 94 اشاره کرد و گفت: بحث رتبه‌بندی استان‌ها که هرساله توسط سازمان دارالقرآن الکریم انجام می‌شود امسال نیز پس از دریافت گزارش فعالیت‌ها از استان‌ها و تحلیل نهایی فعالیت‌ها، انجام شد و تعدادی از استان‌ها به عنوان استان برتر معرفی و تجلیل شدند.
معاون ارتباطات و امور استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: با توجه به پُست‌های جدیدی که در ادارات تبلیغات اسلامی استان‌ها تعریف شد و پُست قرآنی در دفاتر سازمان تبلیغات اسلامی به تصویب رسید آزمون‌ها و مصاحبه‌هایی از علاقه‌مندان به فعالیت در این پُست‌ها به عمل آوردیم تا افرادی دارای صلاحیت در پُست‌های مربوطه به کار گرفته شوند. در سال 94 قریب به 300 نفر در مصاحبه مربوطه شرکت کردند و افراد دارای صلاحیت برای فعالیت در این پُُست‌های قرآنی معرفی شدند.
افراش عنوان کرد: همچنین در راستای حمایت از موسسات و خانه‌های قرآنی، بسته‌های آموزشی ویژه‌ای را در سال 94 پیش‌بینی کردیم که این بسته‌های آموزشی شامل؛ کتاب‌های سبک زندگی قرآنی، سی‌دی‌های ترتیل قرآن و بسته‌های حفظ و قرائت قرآن در قالب پکیج‌های آموزشی بود که در اختیار خانه‌های قرآن شهری قرار گرفت.
وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: هرساله جلساتی را با کارشناس مسئولان قرآنی استانها‌ داریم که جلسه سال 94 در اردیبهشت‌ماه برگزار شد و این جلسه در واقع جلسه هماهنگی و ارائه نظرات و پیشنهادات کارشناس‌ مسئولان بود و در این جلسه هر یک از حاضران نقاط قوت و ضعف فعالیت‌های استانی را مطرح کردند.
معاون ارتباطات و امور استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: فعالیت کمیته اجرایی قرآنی هیئت‌های مذهبی نیز در سال 94 دنبال شد و براین اساس تفاهم‌نامه‌ای چهارجانبه بین سازمان دارالقرآن الکریم، معاونت امور فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، اتحادیه موسسات قرآنی مردمی کشور و شورای مرکزی هیئت‌های مذهبی به امضا رسید تا از این طریق فعالیت‌های قرآنی در هیئت‌های مذهبی توسعه پیدا کند.
وی یادآور شد: براساس این تفاهم‌نامه چهارجانبه، طرح امام حسین(ع) شیفته قرآن و نماز، طرح شناسایی جلسات ثابت قرآنی و تهیه لیست هیئت‌های شاخص و محوری و آیین‌نامه اجرایی فعالیت‌های قرآنی هیئت‌های مذهبی پیگیری شد و این چهار طرح ابلاغ و در تعدادی از هیئت‌های مذهبی فعال در سال 94 اجرایی شد.
 

captcha