انتقاد از بی‌توجهی به معیشت قاریان مصری
کد خبر: 3515058
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۹

انتقاد از بی‌توجهی به معیشت قاریان مصری

گروه بین‌الملل: استاد محمد محمود طبلاوی از بی‌توجهی مسئولان مصری به معیشت قاریان این کشور به شدت انتقاد کرد.

انتقاد از بی‌توجهی به معیشت قاریان مصری
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری islamtoday، استاد محمد محمود طبلاوی، از شیوخ قرائت مصر و عضو شورای عالی امور اسلامی این کشور در گفت‌و‌گو با روزنامه «الفجر» احیای مکتب‌خانه‌های قرآن(جلسات حفظ) را تنها راه بازگشت مصر به دوران طلایی قرائت برشمرد.  
وی گفت: احیای مکتب‌خانه‌های قرآن در مصر بسیار مهم است، این اماکن مرکزی برای پرورش قاریان بزرگی بوده است؛ من، شیخ عبدالباسط عبدالصمد، مصطفی اسماعیل، استاد منشاوی و بسیاری دیگر از همین مکتب‌خانه‌ها رشد و پرورش یافتیم.  
استاد طبلاوی تصریح کرد: مکتب‌خانه‌ها باید در شهرها و روستاها احیا شود؛ زیرا حفظ قرآن میسر نخواهد شد؛ مگر با آموزش مستقیم و حضوری در محضر اساتید آشنا به فن تجوید.   
توصیه به قاریان  
این استاد قرآن مصری توصیه‌ای به قاریان داشت و گفت: قاریان را به تقوای الهی در گفتار و رفتار توصیه می‌کنم؛ چرا که قرآن کلام خداست؛ بنابراین چگونه ممکن است کلام خدا را به بندگانش منتقل کنیم؛ اما از خدا نترسیم و تقوا نداشته باشیم؟!. تقوی مهم‌ترین ویژگی است که قاریان قرآن باید داشته باشند.  
شیخ طبلاوی بیان کرد: برای قاری قبل و بعد از هر چیزی، تقوا و ترس از خدا مهم است، شیخ محمد رفعت، بزرگ‌ترین نمونه در تقوای الهی بود و امروز با گذشت بیش از 60 سال از وفاتش به خاطر تقوای مجسم در صوتش همچنان در بین ما زنده است. هر چند که رسیدن به این جایگاه و مقام برای قاری آسان نیست.  
بی‌توجهی به معیشت قاریان  
وی با انتقاد از بی‌توجهی به وضعیت معیشت قاریان مصری، نسبت به این مسأله هشدار داد و گفت: مسئولان مصری به قاریان قرآن بی توجه‌اند و اتحادیه قاریان مصر در ماه به هر یک از آن‌ها تنها 40 جنیه مصر(حدود 4 دلار) می‌دهد.  
شیخ طبلاوی اظهار کرد: این کافی نیست و دولت و دستگاه‌های ذیربط باید به قاریان و خانواده‌هایشان رسیدگی کرده و دستمزد کافی به آنان بدهند.  
مصر برای قاریان ارزش قائل نیست
این قاری مصری همچنین گفت: «مصر آن‌گونه که شایسته است از قاریان استقبال نمی‌کند و برایشان ارزش و احترام قائل نیست؛ این در حالی است که کشورهای عربی و غیر عربی که به آنجا سفر کرده‌ام، به خوبی از اهالی قرآن استقبال کرده و آنان را ارج می‌نهند.»

captcha