تشریح اولویت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگ/ تجلیل از دستاوردهای ایکنای خراسان رضوی
کد خبر: 3567059
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵

تشریح اولویت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگ/ تجلیل از دستاوردهای ایکنای خراسان رضوی

گروه دانشگاه: هدایتی در دومین روز نشست معاونین فرهنگی واحدهای جهاد دانشگاهی اظهار کرد: اولویت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگ، فرهنگ دانشگاهی، فرهنگ و مدیریت جهادی و رصد تحولات فرهنگی جامعه دانشگاهی است، اگر ترویج فرهنگ دانشگاهی را انتخاب کرده‌ایم، خروجی جهاد بایستی به نظام آموزش عالی کشور کمک کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، صبح امروز، پنج‌شنبه، 7 بهمن‌ماه و در دومین روز از نشست معاونین فرهنگی واحدهای جهاد دانشگاهی کشور که با حضور سعید پورعلی، معارون فرهنگی جهاد دانشگاهی و جمعی از معاونین واحدهای فرهنگی جهاد دانشگاهی برگزار شد، علی‌اصغر هدایتی، مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: حوزه فرهنگی جهاد دانشگاهی، اصلی‌ترین حوزه جهاد است و برترین جایگاه را از منظر دانشگاهیان دارد. اهداف سه‌ساله معاونت فرهنگی در برنامه پنجم ارتقای جایگاه جهاد به نهاد ایده‌پرداز، نوآور و جریان‌ساز تبیین شد که خط‌‌‌مشی‌ آن نیز اهتمام به پیوند مطالعه، پژوهش با مسائل جاری در حوزه فرهنگ بود، چرا که مطالعه، سیاست و برنامه باید در راستای یکدیگر قرار گیرند.
وی ادامه داد: اولویت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگ، فرهنگ دانشگاهی، فرهنگ و مدیریت جهادی و رصد تحولات فرهنگی جامعه دانشگاهی است، اگر ترویج فرهنگ دانشگاهی را انتخاب کرده‌ایم، خروجی جهاد بایستی به نظام آموزش عالی کشور کمک نماید، چراکه مخاطبان اصلی ما دانشجویان هستند.
هدایتی افزود: موازی‌کاری و هم‌پوشانی این نهاد با سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها در فعالیت‌های فرهنگی، کمکی به حوزه فرهنگ در کشور نمی‌کند. بایستی بتوان در این مجموعه، کارهایی که دیگران از عهده آن برنمی‌آیند را انجام داد، همچنین به دنبال ایجاد مطالبه در جامعه باشیم، چه بسا فعالیت‌هایی انجام می‌شود و کارهایی نیز انجام داده‌ایم که کسی از ما نخواسته واین به دلیل عدم انسجام فعالیت‌ها و عدم ارتباط کارهای حیطه فرهنگی با مطالبات جامعه دانشگاهی است. در این امر متاسفانه در سطح کشور دچار اختلال هستیم.
وی گفت: حضرت امام(ره) می‌فرمودند: «دانشگاه مقدرات جامعه را فراهم می‌کند و باید بتواند استقلال خود را حفظ کند»، لذا دانشگاه باید نقش راهبردی در جامعه ایفا نماید، در بحث تمدن نوین اسلامی از پیشینه تحقیقات در این حوزه بهره برده و همچنین بااستفاده از تجاربی که غرب به دست آورده در این حیطه ایفای نقش نماید، چرا که نقش فرهنگ دانشگاهی در توسعه تمدن نوین اسلامی بسیار حائز اهمیت است.
مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: کرسی‌های آزاداندیشی و برپایی جلسات مناظره از دغدغه‌های فرهنگی مقام معظم رهبری در دانشگاه است و متاسفانه به دلیل ایجادنشدن فضای لازم در دانشگاه‌ها، این موضوع هنوز آن‌طور که باید نتوانسته در دانشگاه‌ها رنگ و بویی داشته و محقق شود.
وی افزود: براساس ابلاغیه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی و سه ماموریتی که در حوزه فرهنگ تعریف شده، از جمله ترویج فرهنگ اسلامی در دانشگاه‌ها، نهادینه سازی گفتمان علم در دانشگاه‌ها و کرسی‌های نقد و مناظره و نظریه‌پردازی که کرسی‌های آزاداندیشی به عنوان مقدمه این کرسی‌ها راه‌اندازی شده، قرار است نخستین همایش ملی فرهنگ دانشگاهی و نهادینه شدن گفتمان علم در دانشگاه به همت جهاد و با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در 27 بهمن‌ماه در دانشکده علوم دانشگاه تهران برگزار ‌شود.
یادآور می‌شود، در ادامه نشست روز دوم، از خانواده مرحوم سیدکیاءالدین طباطبایی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد هنر و عکاس وقایع دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با اهدای لوح یادبود تقدیر شد.
تجلیل از معاونین فرهنگی
در پایان دومین روز نشست معاونین فرهنگی واحدهای جهاد، با اهدای لوح سپاس از کلیه معاونین فرهنگی واحدهای جهاد دانشگاهی قدردانی به عمل آمد. اسامی آن‌ها به شرح زیر است:
محمدحسین حسنی از واحد زنجان، جهت کسب برترین رتبه در ارزیابی کیفی عملکرد فرهنگی واحدهای جهاد دانشگاهی، محمدرضا دهقانی سازمان یزد جهت ارتقا در رتبطه بندی عملکرد فرهنگی واهای جهاددانشگاهی، احمدرضا فیروزی واحد البرز  جهت اجرای شایسته برنامه‌های هماهنگ طرح جامع هفت شهر شایستگی، محمود محمدقاسمی واحد سیستان و بلوچستان جهت جذب دانشجویان همکار افتخاری، داریوش اسماعیلی واحد اصفهان جهت ایجاد کانون ها و گروه های فعال دانشجویی، علاءالدین محمدی واحد خواجه نصیر جهت افزایش قابل توجه بهره‌مندی جهادگران و خانواده‌های آن ها از برنامه‌های فرهنگی، سیدمحمدرضا خالصی واحد فارس جهت فعالیت‌های دانشجویی قرآنی، علی حیدربیگی واحد ایلام، جهت فعالیت شایسته در خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، علیرضا حاتمی، سازمان خراسان رضوی جهت کسب رتبه شایسته خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) و از حمید مرادی واحد خراسان جنوبی جهت کسب عنوان شعبه برتر مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) تقدیر شد.
یادآور می‌شود، در این مراسم مرکز افکارسنجی دانشجویان از فعالان 3 شعبه خود تقدیر کرد که شامل رامین جانی‌پور در شعبه لرستان جهت برگزاری اولین نشست منطقه‌ای استانی ایسپا، احد حاجی‌بلند در شعبه آذربایجان‌شرقی جهت برگزاری دومین نشست منطقه‌ای استانی ایسپا، داریوش اسماعیلی در شعبه واحد اصفهان جهت برگزاری سومین نشست منطقه‌ای شعب ایسپا بود. در پایان نیز از واحد خواجه‌نصیر از مهدی گلدوزها در شعبه قزوین جهت برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی اخلاق مهندسی تجلیل به عمل آمد.
captcha