کاهش 60 درصدی بودجه‌های قرآنی/ امیدی به افزایش بودجه‌ها نداریم
کد خبر: 3685871
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۶
حجت‌الاسلام پژمانفر:

کاهش 60 درصدی بودجه‌های قرآنی/ امیدی به افزایش بودجه‌ها نداریم

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس فراکسیون قرآن و عترت و نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش 60 درصدی بودجه‌های قرآنی در سال 97، گفت: از مبلغ 100 میلیارد تومان اعتبارات قرآنی سال 96، هنوز ریالی محقق نشده است و برای سال 97 نیز با این مسائل و برنامه‌ریزی‌ها، اصلاً امیدی به افزایش بودجه‌های قرآنی نداریم.

به گزارش خبرگزاری‌ بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن و عترت و نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری که هفتم بهمن در محل دفتر وی برگزار شد در جمع خبرنگاران با اشاره به کاهش 60 درصدی بودجه‌های قرآنی، گفت: کاهش بودجه‌های قرآنی در لایحه دولت، بی‌توجهی اساسی به مباحث فرهنگی و قرآنی است که نشان می‌دهد مسئولان، حوزه قرآن را با توجه به مأموریت‌های آن به خوبی نشناخته یا بدان باور ندارند.
وی با بیان اینکه مسئولان باید پاسخگو باشند که چرا بودجه قرآنی را به 40 میلیارد تومان تقلیل داده‌اند، افزود: عامل کاهش این امر نگاه دسته چندم مسئولان دولتی به مسائل فرهنگی به ویژه در عرصه‌های قرآن و عترت است که از توسعه زیرساخت‌های خدماتی در این حوزه هم دریغ می‌کنند.
پژمانفر با اشاره به حذف بودجه‌های قرآنی برخی دستگاه‌ها در سال‌های اخیر، افزود: ادارات و دستگاه‌هایی همچون آموزش و پرورش، آموزش عالی و وزارت بهداشت و درمان اعتباراتی در امور قرآنی داشتند که حذف شده است و بودجه‌های این دستگاه‌ها برای فعالیت در عرصه‌های قرآنی در قالب اعتبارات منشور توسعه فرهنگ قرآنی اختصاص پیدا می‌کند که با کاهش بودجه منشور، برنامه‌های قرآنی این نهادها هم با مشکل مواجه می‌شود.

بودجه‌های قرآنی فقط در حد لایحه بوده و هیچ وقت محقق نشده است
رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متأسفانه در کاهش بودجه قرآنی سال 97 آنچه که اتفاق افتاد این بود که با توجه به شرایط کشور، اعتبارات قرآنی را کم کردند، تصریح کرد:‌ زمانی که پیش‌بینی ما این بود که باید بودجه قرآنی هزار میلیارد تومان باشد، بودجه قرآنی تبدیل به 200 میلیارد تومان در سال 92 شد، متأسفانه این 200 میلیارد هم عددی بود که فقط در لایحه بودجه نوشته شد و محقق نشد.
وی ادامه داد: سال 93 و 94 چیزی از بودجه نداشتیم و در سال 95 عدد 10 میلیارد را پرداخت کردند و در سال 96 متأسفانه تا الان حتی ریالی هم پرداخت نشده است و اینکه چرا بودجه تبدیل به پول نمی‌شود را نمی‌دانیم.
نائب رئیس کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه قرآنی از 200 به 100 و اکنون به 40 میلیارد تومان کاهش یافته است، خاطر نشان کرد: نکته جالب در این امر در کنار کاهش هر ساله این بودجه، عدم تخصیص این اعتبار است به طوری که امسال تاکنون ریالی از بودجه قرآنی محقق نشده که این امر نشانگر همت کوتاه و سطحی نگری مسئولان در حوزه‌های فرهنگی است.
وی اضافه کرد: از مبلغ 100 میلیاردی اعتبارات قرآنی سال 96 هم هنوز ریالی محقق نشده است و سال 97 هم با این مسائل و برنامه‌ریزی‌ها، اصلاً امیدی نداریم، آنچه که من نگرانش هستم، نگاهی است که به حوزه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی وجود دارد و در اداره کردن کشور اولین چیزی که می‌خواهند اعتباراتش را کم و به آن بی‌اعتنایی کنند، فعالیت‌های قرآنی است و این نگاه آزاردهنده است.
نگاه مسئولان به حوزه فرهنگی، نگاه دسته چندمی است
رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شاید زمانی بگوییم بودجه نیست و ما هم باید این دوران را بگذرانیم اما یک زمانی می‌بینیم اولین اقدامات این است که در لایحه بودجه به اعتبارات قرآنی و فرهنگی دست برده می شود و از میزان آن کم می‌کنند که این نشان می‌دهد اساساً نگاه به حوزه فرهنگ، نگاه دست چندمی و غلطی است، متأسفانه این نگاه در جریان مدیریتی کشور حاکم شده است.
پژمانفر گفت: براساس اینکه چون یک صندوق توسعه قرار داده شده است، تمام اعتبارات قرآنی همه دستگاه‌ها را قطع کرده‌اند این دستگاه‌ها از آنجا رانده و از اینجا مانده شده‌اند یعنی هم به خودشان اعتبارات قرآنی نداده‌اند و هم اینکه وقتی پای سفره صندوق آمدند با یک صندوق خالی مواجه شده‌اند.

امیدی به افزایش بودجه‌های قرآنی نیست
وی ادامه داد: تمامی فعالیت‌های قرآنی، مسابقات قرآن و تمام حرکت‌هایی که در حوزه قرآن می‌تواند انگیزه باشد و حاکمیت قرآن و اهل بیت(ع) را در جامعه رشد دهد در حال تعطیل شدن است.
رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما از ظرفیت خودمان در مجلس نهایت استفاده را کرده‌ایم، گفت: البته در حوزه فعالیت‌های غیردینی فرهنگی، بودجه سایر حوزه‌های فرهنگی خیلی تقلیل پیدا نکرده است اما در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی واقعاً نگران هستیم، ثمره این بی‌توجهی را بعدها می‌بینیم که باید با هزاران برابر سرمایه‌گذاری آن را جبران کنیم آن هم آیا بشود یا نشود.
پژمان فر با بیان اینکه ما در درآمدهای دولت سیر غیرواقع‌بینی را شاهدیم که بودجه را در درآمدها غیرواقعی دیده است، گفت: عمدتاً اولین اقدام برای کاهش هزینه‌ها، کمتر کردن بودجه‌ برای امور کم‌اهمیت است که با توجه به این روند به نظر می‌رسد قرآن برای دولت از امور کم اهمیت به شمار می‌رود.
نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: امیدی به افزایش بودجه قرآنی نداریم اما امیدوارم سال آینده با برنامه‌ریزی‌های بهتر همین بودجه محدود هم محقق شود تا بخشی از مشکلات قرآنی برطرف شوند.
احیای ردیف بودجه‌ای حاشیه شهر مشهد
نماینده مردم مشهد در شورای اسلامی در خصوص شرایط بودجه ای استان در لایحه بودجه 97 اظهارکرد: در ابتدا ردیف بودجه ویژه حاشیه شهر مشهد کاملا حذف و در بودجه حاشیه کلان شهرهای کشور کل بودجه ای که برای حاشیه کلان شهرها درنظر گرفته شده 100میلیارد تومان بود.
وی افزود: این درحالی است که سال گذشته تنها برای حاشیه شهر مشهد 100میلیارد تومان بودجه در نظرگرفته شده بود اما در سال آینده برای حاشیه کلان شهرها 100میلیارد تومان بودجه اختصاص داده اند که در این میان همه کلان شهرها از جمله خود تهران مدعی هستند.
وی گفت: اگر حتی تمام این 100میلیارد تومان را هم به حاشیه شهر مشهد اختصاص دهند با توجه به گستردگی حاشیه شهر مشهد، اتفاق خاصی نمی افتد، حال می خواهند این 100میلیارد تومان را میان همه کلان شهرها تقسیم کنند که معلوم نیست چقدر نقدینگی باشد و چقدر تخصیص پیدا کند؟
پژمانفر با بیان این که با حذف ردیف بودجه حاشیه شهر مشهد، پیگیری کارها در این منطقه در سال 97 با مشکل روبه رو خواهد شد، تصریح کرد: حذف این ردیف با توجه به محرومیت و کمبودهای شدید در حوزه حاشیه شهر، قابل پذیرش نبود، بنابراین احیای این ردیف به عنوان یکی از ضروریات رسیدگی به حاشیه مشهد مورد توجه نمایندگان مشهد قرار گرفت.
ساماندهی حاشیه مشهد از محل اعتبارات ماده 180
وی ادامه داد: در همین زمینه و با مکاتبه پنج نماینده مردم مشهد در مجلس با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، پیشنهاد شد از محل اعتبارات ماده 180، مبلغ 59 میلیارد تومان برای سه منظور سامان دهی حاشیه مشهد(40 میلیارد تومان)، ادامه ساخت بیمارستان 320 تختخوابی شهید هاشمی نژاد(10 میلیارد تومان) و اجرای طرح‌های هادی در کلات و مشهد(9 میلیارد تومان) اختصاص یابد.
پژمان فر اظهار کرد: همچنین مقرر شد از محل ردیف عمومی 100 میلیاردی به بازسازی بافت فرسوده و سامان دهی حاشیه شهرها و کلان شهرهای مذهبی در لایحه بودجه سال آینده کشور، مبلغ 60 میلیارد تومان برای مشهد در نظر گرفته و به ردیف اختصاصی 40 میلیاردی ایجاد شده برای حاشیه مشهد اضافه شود تا در مجموع در سال آینده حاشیه مشهد اعتبار اختصاصی 100 میلیارد تومانی برای هزینه کرد در حاشیه شهر داشته باشد.
مبلغ تخصیص بودجه زیارت به مشهد هنوز مشخص نیست
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: در خصوص بودجه زیارت نیز که سال گذشته صفر بود، در بودجه سال 97 تنها 15 میلیارد تومان آن هم برای سه شهر مشهد، قم و شیراز در نظر گرفته شده است که معلوم نیست از این مبلغ چه مقداری به مشهد تعلق خواهد یافت که با حضور 27 میلیون زائر در سال در این شهر، ناچیز است، ضمن اینکه درآمدهای در نظر گرفته شده برای بودجه 97 کشور نیز غیرواقعی دیده شده است و مثل سال گذشته محقق نمی شود.
وی اظهار کرد: در حوزه ورود گردشگر خارجی به مشهد، حدود 20 درصد رشد داشته ایم که به دلیل ضعف زیرساخت ها بیشترین فشار را مردم مشهد در این خصوص متحمل شده اند و در آن ایام، بسیاری از مجاوران خود را از تشرف به حرم محروم کرده و همچنین بسیاری از این عزیزان در خصوص اقامت دادن به زائران مشارکت بسیاری کرده اند.
سوءمدیریت مسئولان عامل اصلی مشکل سپرده‌گذاران در موسسات اعتباری است
بنده برخی بی‌تدبیری‌ها و مجموع رفتاری که دولت نسبت به آنها بی‌توجهی کرده است چه در موضوع سپرده‌گذاران و چه در ارتباط با مؤسسه پدیده و سایر مسائلی که متأسفانه به آنها اعتنا نشده و حقوق مردم تضییع شده است را مشکل اصلی می‌دانم.
وی افزود: مردم در هر صورت در این مسائل باید یک جایی حرف‌شان شنیده شود. ما چندین ماه است که سؤال از رئیس جمهور را مطرح کرده‌ایم. با توجه به اینکه بیش از 140 نماینده هنوز نتوانستند این سؤال خود را مطرح کنند و رئیس جمهور را به مجلس بیاورند تا به این موضوع پاسخ دهد، مردم بی‌پناهی که دست‌شان به جایی نمی‌رسد چه کار کنند؟
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: بنده امروز مقصر اصلی را در ارتباط با مشکل سپرده‌گذاران مؤسسات مالی و اعتباری، مسئولان می‌دانم که با بی‌تدبیری خود در همه ابعاد امروز زمینه اعتراضات را فراهم می‌کنند.
وی برهمین اساس اضافه کرد: مردم ما حق دارند در ارتباط با حقوق تضییع شده خود به جایی پناه ببرند، وقتی امروز کسی نیست که به آنها پناه دهد و حرف‌شان را بشنود و نماینده‌های آنها هم در مجلس نمی‌توانند حرف خود را مطرح کنند و متأسفانه با سوءمدیریتی که با یک دیکتاتوری فراوان(که حتی اجازه نمی‌دهند این مسائل مطرح شود)‌ نتیجه آن این خواهد شد که مردم به این شکل تجمع و مسائل خود را به یک شکلی طرح کنند.
پژمانفر افزود: بنده ضمن اینکه باید از مردم مظلوم سراسر کشور به خاطر این سوءرفتارها به این شرایط افتاده‌اند، عذرخواهی می‌کنم، هشدار می‌دهم که بی‌تدبیری مسئولان در ارتباط با احقاق حقوق این مردم، ممکن است، زمینه بسیاری از مسائل را در کشور فراهم کند و انتظار ما این است که هیئت رئیسه مجلس از این خودکامگی و سوءمدیریت که جلوی سؤال نمایندگان را نسبت به مسئولان گرفته است، دست بردارند و اجازه دهند که مجلس از حقوق قانونی خود نسبت به پیگیری مطالبات مردم استفاده و دستگاه‌ها را به رعایت حقوق مردم ملزم کند.
وی ادامه داد: ما سؤال از وزیر اقتصاد را چندین بار مطرح کردیم اما وزیر اقتصاد مطرح می‌کند که موضوع بانک مرکزی و سوءرفتارهای آن و رفتارهایی که در آنجا انجام می‌شود، هیچکدام تحت مدیریت وزیر نیست. یعنی اینها به شخص رئیس جمهور بازمی‌گردد و اصراری که در ارتباط با این روش غلط دارند.
پژمانفر با اشاره به اینکه ما همچنان به صورت جدی مشکلات سپرده‌گذاران را در مجلس پیگیری می‌کنیم، ادامه داد: بنده شخص رئیس جمهور را در این رابطه مقصر می‌دانم و این موضوع، سوءرفتار وی را نشان می‌دهد و من فکر می‌کنم اگر امروز رئیس جمهور به این سؤال پاسخ ندهد، باید مجلس بحث استیضاح رئیس جمهور را در دستور کار قرار دهد.
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه ما باید براساس واقعیت ها به مسائل نگاه کنیم، اظهار کرد: بخشی از این مشکلات مربوط به مدیریت جامعه ماست، امروز بخشی از رفتارهای ایجاد شده به دلیل بی‌توجهی به مطالبات مردمی است که حداقل بیایند برای مردم شفاف توضیح دهند.
پژمان‌فر اضافه کرد: پشت اتاق‌های بسته اتخاذ تصمیمات یکطرفه و رفتارهایی که بار کشور را سنگین کرده و کشور را با چالش جدی مواجه می‌کند، این نتیجه را در پی دارد که نگرانی‌های مردم گاهی رسیدگی نمی‌شود و به اشکال نامناسب ظهور و بروز پیدا می‌کند.

نگاه درآمدزایی دولت به جرایم رانندگی، مانع اصلاح جرایم در جامعه است
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، دریافت مالیات را همراه با نکات مثبت و منفی دانست و اضافه کرد: اگر مدیریت مناسبی در حوزه درآمدهای مالیاتی وجود نداشته باشد، چرخه صنعت و سایر فعالیت‌های کشور متوقف می‌شود.
پژمانفر مالیات را عاملی برای هدایت رفتار اقتصادی در جامعه برشمرد و گفت: متأسفانه علاوه بر اینکه مالیات بیشتر به‌عنوان یک درآمد در کشور محسوب شده است، برخی از اعداد در حوزه درآمد مالیاتی به نفع گردش اقتصادی کشور نیست.
وی با اشاره به جرائم، به‌عنوان ابزاری برای اصلاح رفتار در جامعه، افزود: متأسفانه وقتی دولت نگاه درآمدزایی به جرائم رانندگی در کشور دارد، این امر نمی‌تواند به یک ابزار برای اصلاح جامعه مورد استفاده قرار گیرد.
پژمانفر اضافه کرد: بسیاری از واحدهای فروش کتاب امروز به دلیل مشکل مالیات تعطیل شده است چراکه به هر بهانه از آنان مالیات اخذ می کنند درحالیکه طبق قانون نباید از این واحدها مالیاتی اخذ شود.

captcha