نگاهی دوباره به امامزاده حلیمه و رحیمه خاتون(س) قزوین
کد خبر: 3699931
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۵
معرفی بقاع متبرکه و آثار تاريخی قزوین/ 7

نگاهی دوباره به امامزاده حلیمه و رحیمه خاتون(س) قزوین

گروه فرهنگی- بقعه متبرکه امامزاده حلیمه خاتون(س) منسوب به دختر گرامی موسی‌ بن جعفر(ع) در بخش مرکزی شهر قزوین خیابان سلامگاه و خیابان بوعلی و در کوچه شهيد فرامرزی(زر گره كوچه) شیشه‌گرهای شهر قزوین واقع است.

به گزارش ایکنا از قزوین، بقعه متبرکه امامزاده حلیمه خاتون(س) منسوب به دختر گرامی موسی‌ بن جعفر(ع) در بخش مرکزی، شهر قزوین خیابان سلامگاه و خیابان بوعلی، در کوچه شهيد فرامرزی(زر گره كوچه) شیشه‌گرهای شهر قزوین واقع است. آرامگاه امامزاده در سه‌طبقه با سنگ مرمر تزیین‌شده و بر روى سنگ‌قبر کتیبه ذیل حجاری‌شده است: «هذا المرقد المنور و مضجع الشریف لبنتى الإمام موسى بن جعفر الصادق علیه‏السلام، السیدتین حلیمه خاتون و رحیمه خاتون سلام‏اللّه‏ علیها، دفنتا فى هذا المکان الشریف تاریخ الوضع فى سنة 1424 ه. ق.»
بناى قبلى که از خشت و گل بود در سالیان قبل تخریب شدi و به جاى آن بناى با شکوهى پی‌ریزی شد که داراى گنبد، گلدسته، ایوان، ضریح و سرداب است. سیّد محمّد على گلریز درباره بناى قدیم آن چنین می‌نویسد: «حلیمه خاتون را دختر موسى بن جعفر علیه‏السلام می‌‏دانند؛ بقعه آن در انتهاى زرگره کوچه است و به محوطه‌‏اى می‌‏پیوندد که سالیان پیش گورستان بود و اکنون در آنجا کسى را دفن نمی‌‏کنند و از صورت قبرستان خارج‌شده است. این مقبره در شمال محوطه گورستان متروک قرار دارد و داراى حیاط کوچکى است. خود آرامگاه داراى هیچ‌گونه تکلفاتى نیست؛ ساختمان آن از آجر و خشت است و با گچ سفید شده و یک صندوق چوبى نیز در وسط قرار دارد؛ کف حرم با آجر کاشى مفروش است.»

نگاهی دوباره به امامزاده حلیمه و رحیمه خاتون(س) قزوین

بنای این بقعه سال 1377 در اجرای طرح جامع بازسازی شد و مرقد مطهر در سردابی به مساحت 70 مترمربع بوده و فضای درون آن به هنرهای کاشی‌کاری، آجرکاری و خوشنویسی تزئین شده است. ایوان بقعه رو به‌جانب جنوب غرب قرار دارد و توسط سه پلکان از کوچه به مدخل آن راه می‌‏یابد. این ایوان به ارتفاع تقریبى 8 متر است که سراسر با کاشى‏‌هاى لاجوردى در زمینه گل‌وبوته و آیات قرآنى تزیین‌شده است. در پیشانى ایوان بر روى یک ردیف کاشى‌ه‏اى سبز با خط خوش نستعلیق نوشته‌شده: «بقعه متبرکه حضرت حلیمه خاتون علیه‌السلام سال 1377 ه. ش.»
در وسط اتاق مرقد، ضریح بسیار عالى از جنس آب‌طلا و نقره قرار دارد که بر روى سکوى 25 سانتی‌متری نصب‌شده و بر روى درِ آن متن ذیل قلم‌زنی شده است: «ضریح مطهر حضرت حلیمه خاتون بنت موسى بن جعفر که در چهارمین سالگرد پیروزى انقلاب اسلامى ایران به رهبرى قائد عظیم‌الشان امام خمینى (ره) در سال 1402 هجرى قمرى به همت هیأت امنا نصب گردیده قلم‌زنی على خسروانى، نجارى نعمت‌الله‏ حیدرزاده.»
حسینیه‌ای به وسعت 170 مترمربع در قسمت شرقی حرم احداث شده و تزئینات آن به‌ویژه کتیبه فوقانی دورادور بنا با اشعاری فارسی که با خط نستعلیق بر روی کاشی‌های خشتی آبی‌رنگ نوشته‌شده است، در خور توجه است.
مقبره حلیمه خاتون مربوط به دوره قاجار در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۲۵۹۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

captcha