مرتضی اشرافی در گفت وگو با ایکنا گفت: سال 97 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شد که با توجه به استمرار این نامگذاری در حوزه اقتصادی، پیامهای روشنی برای همگان دارد.
وی افزود: در دیدگاه مقام معظم رهبری، حمایت از تولید ملی و مصرف کالاهای داخلی، یکی از اساسی ترین روش های مقابله با نفوذ و استعمار دشمنان و تحریم های اقتصادی است؛ حمایت از تولید ملی در نگاه ایشان که نگاهی کاملا درست و علمی است موجب تقویت و شکوفایی اقتصاد ملی خواهد شد.
مدرس دانشگاه آزاد اسلامی قم بیان کرد: تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب در این حوزه نیازمند نگاهی دقیق و علمی به فرمایشات ایشان و عرصه اقتصاد و اقدامی عملی در این راستا است.
اسطوره کیفیت کالای خارجی
وی گفت: اگر بخواهیم یکی از مهمترین و بزرگترین مشکلات و چالشهای فرهنگی کشور را برشمریم قطعا باید از مشکل و چالش عظیمی به نام اسطوره کیفیت کالای خارجی نام ببریم که این مساله رقیب جدی و سرسخت خرید کالای ایرانی است.
وی افزود: این مشکل و چالش به سان بسیاری از چالش های فرهنگی دیگر علاوه بر ریشه تاریخی با ابزار قوی رسانه و از راه تبلیغات گسترده کالاهای خارجی در ذهن اغلب افراد ایرانی جای گرفته است.
کارشناس مسایل سیاسی بیان کرد: دلبستگی به تولیدات بیگانه امری است که رهبر فرزانه ی انقلاب از آن به آفت اجتماعی تعبیر می کنند؛ آفتی که در دوران طاغوت و دوران های ظلمانی گذشته ریشه دارد، با این تفاوت که که ما در آن دوران به طور مطلق وابسته قدرت های دیگر بودیم و خودمان هیچ تولیدی نداشتیم، اما امروز گرایش به سمت و سوی کالای خارجی و تفاحر به مارک های معروف با وجود تولیدات مرغوب و مطلوب داخلی، یک بیماری است که این بیماری باید به هر شکل درمان شود.
وی گفت: وقتی رهبر معظم انقلاب بیان می کنند که واردات کالاهایی که در داخل بهقدر کافی تولید میشود، بایستی بهصورت یک حرام شرعی و قانونی شناخته بشود؛ آنچه در داخل تولید میشود، از خارج وارد نشود؛ یک مساله کاملا حساس و عینی است؛ ایشان بیان کردند که « اینکه ما نگاه کنیم ببینیم کالاهای مصرفی ما، از خوراک گرفته تا پوشاک، تا وسایل منزل، تا کیف و کفش بعضی از بانوان، تا وسایل مدرسه و دفتر و قلم و امثال اینها از خارج بیاید، این مایهی شرمندگی است! انسان احساس شرم میکند؛ هم در مقابل تولیدکنندهی داخلی احساس شرم میکند، هم در مقابل آن کسی که این جنس را از بیرون برای ما میفرستد. »
وی تصریح کرد: تئوری اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری آن را در سالهای اخیر مطرح کرده اند عرصه ای جدید در جنگ در مقابل دنیای استبکاری است که با همه امکانات خود به جنگ ما آمده است؛ نگاه رهبر انقلاب در این حوزه نگاهی راهبردی و درون زا و برون نگر است؛ ایشان معتقد هستند که با این امکانات داخلی به راحتی می توانیم مشکلات اقتصادی کشور را حل کنیم ولی اگر چنین نگاهی در ارکان مدیریت جامعه وجود نداشته باشد قطعا کار سخت تر خواهد شد.
وی گفت: با شکل گیری این تفکر که داشتن کالای خارجی نشانه تعلق به طبقات بالاتر اجتماع و نشانه ای از قدرت، ثروت و حتی سلیقه است شاهد ایجاد رقابتی سنگین برای خرید این کالا در بین طبقات مختلف اجتماع خواهیم بود که در پی آن باید شاهد استیلای این فرهنگ ناصواب، مهجوریت تولیدات ملی و در پی آن لنگیدن چرخه اقتصاد و اشتغال و در نهایت عقب ماندگی کشور باشیم.
ارتقا کیفیت کالای ایرانی
مدیر پژوهشکده مطالعات راهبردی کریمه بیان کرد: باید توجه داشت که یکی از اساسی ترین اصول در مسیر توسعه و ارتقای کیفیت تولید و خدمات، توجه به خواسته ها و نیاز های مصرف کننده یا ارباب رجوع برای جلب اعتماد وی است؛ اصلی که اغلب نادیده گرفته می شود و این بی توجهی سبب سلب اعتماد شده و تبعات ناصوابی در حمایت از کار و تولید داخلی دارد.
وی تصریح کرد: اگر امروز به فرهنگ غالب در عرصه اداری و کاری کشور دقت کنیم به این نتیجه می رسیم که مسایلی چون وقت کشی، بی توجهی به ارباب رجوع و خست در انجام امور، رشوه، زیر آب زنی و شانه خالی کردن از تعهد و انجام وظایف، کاغذ بازی و برو کراسی آفت هایی است که پیکره نظام اداری و تولید کشور مان را به لرزه انداخته است؛ مطالبی که رهبر انقلاب از آنها به عنوان رزایل اداری نام بردند.
بایستههای رونق کالای ایرانی
مدرس دانشگاه آزاد اسلامی قم بیان کرد: عناصر مختلف بسیاری برای توسعه و افزایش کیفیت کالای ایرانی دخیل هستند که از جمله آنها میتوان به سالم سازی و تقویت فرآیند های تولید، توزیع و مصرف کشور، حرکت به سمت حمایت از بخشهای تولیدی، حفظ مشاغل موجود در بخش های تولیدی، افزایش درآمد های ناشی از مالیات و افزایش منافع جمعی مردم، جلوگیری از انتقال سرمایه ها به خارج ازکشور بواسطه فراهم شدن زمینه های بکارگیری سرمایه ها در فرآیند تولیدات داخلی، تولیدات بر پایه های سرمایه های انسانی و اجتماعی وکاهش وابستگی به درآمد های نفتی در مصارف جاری کشور و زمینه سازی سرمایه گذاری در آمدهای نفتی برای طرح های عمرانی و سرمایه گذاری های کلان اشاره کرد.
وی گفت: افزایش توان پولی، مالی و اعتباری کشور و افزایش قدرت وام دهی به سایر کشورها، اصلاح قوانین حمایتی و تولیدی در کشور،حمایت از کارآفرینان خلاق،استفاده و بکارگیری سرمایه های خرد و کلان آحاد جامعه و امکان سرمایه گذاری آن در بخش های تولیدی و همچنین جلوگیری از انتقال ارز بواسطه تامین نیازها از تولیدات داخلی و تقویت صادرات و کسب مزیت رقابتی در جهان با در نظرگرفتن تخصیص بهینه منابع مالی و سرمایه ای و سازوکارهای تولید، توزیع و مصرف در کشور از دیگر راهکارهای حمایت از کالای ایرانی است.
پژوهشگر سیاسی بیان کرد: قطعا از دیگر راهکارها در مسیر تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی جلب مشارکت مردم و افزایش آگاهی های آنان نسبت به رابطه افزایش مشارکت مردم در سرمایه گذاری های تولیدی و ارتقاء کارایی و ایجاد رفاه در جامعه است.
وی افزود: تجدید نظر در قوانین مرتبط باتولید و سرمایه گذاری تلاش برای کاهش بوروکراسی در روند سرمایه گذاری و عملی شدن دانش نظری، رقابت بر سر سرمایه های انسانی و اجتماعی را به صورت طبیعی در جامعه ایجاد خواهد کرد و طبیعی است که دیگر حتما دولت نباید در حوزه دانش سرمایه گذاری نماید.
وی بر لزوم تلاش در جهت افزایش اعتماد به نفس و تقویت باورهای فرهنگی و اجتماعی و کاهش آثار تحریم های جهانی در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، روحی و روانی جامعه تاکید کرد و گفت: در بخش های مختلف تولیدی کشور اعم از صنایع؛کشاورزی و.... یکی ازفاکتورهای مهم مهم موفقیت که موجب توسعه اقتصادی می گردد توجه به نخبگان کشور است.
وی حمایت ناقص و غلط دولت را از جمله مهمترین مشکلاتی دانست که می تواند به افزایش مشکلات تولیدگران بیانجدامد و بیان کرد: از دیگر راهکارهای حمایت از کالای داخلی می توان به ممنوعیت خرید از کالاهای غیر اساسی یا نیمه اساسی خارجی بدون معادل داخلی پرهیز از مونتاژکاری، فرهنگسازی در جهت مصرف کالای ایرانی و همچنین اعمال سیاست های ارزآور و حمایت از صنایع داخلی اشاره کرد.
انتهای پیام