محافل خانگی قرآن؛ راهی برای رسیدن به سِرُالله/ منزل مسکونی خود را به حسینیه شهیدان تبدیل کردم
کد خبر: 3716345
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۵
محافل خانگی قرآن زیر ذره‌بین ایکنا/

محافل خانگی قرآن؛ راهی برای رسیدن به سِرُالله/ منزل مسکونی خود را به حسینیه شهیدان تبدیل کردم

گروه فعالیت‌های قرآنی - محافل خانگی قرآن کریم جايی برای رسیدن به رازهای سِرُالله، پیوند با اهل‌بیت(ع)، بازگو کردن سیره شهدا و انقلاب و چراغ هدایتی در این روزگار است که می‌توان یکی از این محافل را جلسه خانگی بانوی قزوینی که مادر دو شهید و خواهر دو شهید است، عنوان کرد.

محافل خانگی بستری برای ترویج قرآن/ منزل بانوی قزوینی 4 شهید داده، میزبان بانوان قرآنی است

به گزارش ایکنا از قزوین، قرآن کریم به‌عنوان بهترین دستورالعمل برای سعادت بشریت است و انس با آن به شیوه‌های مختلف می‌تواند بستر سعادت و کمال را برای انسان‌ها فراهم آورد. چنانچه رهبر معظم انقلاب مدّظله، اسباب بازگشایی گره‌ها را تدبر در حکمت‌های قرآنی دانسته و چنین توصیه می‌کنند: «باید به قرآن نزدیک شد. شما جوان‌های عزیز و همه جوان‌هایی که این حرف را در سرتاسر کشور می‌شنوید، بدانید در قرآن حکمت هست، نور هست، شفا هست. عقده‌هایی که بر اثر چالش‌های موجود مادی دنیا در دل‌وجان انسان به وجود می‌آید، سرانگشت حکمت قرآنی می‌تواند همه این عقده‌ها را باز کند. این واقعیت است. دل‌ها را باز می‌کند، شرح صدر می‌دهد، امید می‌دهد، نور می‌دهد، عزم راسخ برای حرکت در صراط مستقیم می‌دهد. با قرآن باید مواجه شد و این‌ها را گرفت...»
بی‌شک یکی از بهترین بسترها و راهبردها در راستای ترویج فرهنگ قرآنی و آموزش و فراگیری قرآن کریم را می‌توان برگزاری جلسات و محافل خانگی قرآن کریم برشمرد. 
این جلسات که با همت فعالان قرآنی و اقشار مختلف مردم به‌منظور بهره‌گیری از نور معنوی قرآن کریم در جمعی صمیمی برگزار می‌شود بسیار مورد استقبال آقايان و بانوان در سطح کشور به‌ویژه استان قزوین است به‌گونه‌ای که در جای‌جای شهرها و محلات شاهد برپایی آن از سوی افراد معتمد و شناخته‌شده و فعال در عرصه قرآنی هستیم. 

برگزاری محفل خانگی قرآن توسط بانویی که 4 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است

به یکی از محافل قرآنی خانگی در شهر قزوین رفتیم تا از نزدیک در جریان روند برگزاری این محفل انس با قرآن قرار بگیریم. مقصد خیابان شهدا(سپه سابق)، کوچه منتهی به مسجد جامع قزوین منزل شهیدان حسین و سعید احمدی بود که به حسینیه‌ای به نام این شهیدان تبدیل شده است.
خانم کبری رجبلو مادر این دو شهید که خواهر شهیدان علی و مهدی رجبلو نیز هست به گرمی پذیرای خبرنگاران خبرگزاری شد و در منزل کوچک، ساده اما گرم خود پاسخگوی روند برگزاری محفل خانگی قرآن کریم در منزل و حسینیه شهیدان شد
کبری رجبلو در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، اظهار کرد: بیش از یک دهه است که هر هفته در خانه جلسات قرآنی برپا می‌کنیم که خوشبختانه بانوان استقبال خوبی از برگزاری این محافل در حسینیه شهیدان حسین و سعید احمدی دارند.
وی با اشاره به اینکه چند ماهی است به محله جدید آمدند، افزود: منزل سابق ما در محله راه‌آهن بود و در آنجا جلسات قرآن را برگزار می‌کردیم که در آن محله قدیمی بانوان از برگزاری جلسه قرآنی اطلاع داشتند ولی در محله جدید با توجه به اینکه تازه به خیابان شهدا آمده‌ایم خانم‌ها شناخت زیادی از منزل و برگزاری جلسه خانگی قرآن دارند ولی رفته‌رفته بر تعداد افراد مطلع افزوده می‌شود و حتی از همسایگان و حاضران در جلسه تلاوت و آموزش قرآن کریم از محله قدیمی نیز می‌آیند.
رجبلو خاطرنشان کرد: الحمدالله روزهای دوشنبه هر هفته با حضور یک بانوی زبده و توانمند در عرصه مربی‌گری قرآن کریم جلسه آموزش اصول اولیه صحیح خوانی، جزء خوانی و ختم قرآن برگزار می‌شود که بعد از تلاوت قرآن مربی به بیان احکام برای بانوان حاضر در جلسه می‌پردازد.
خواهر شهیدان علی و مهدی رجبلو با اشاره به اینکه خانه و منزل مسکونی خود را به حسینیه «شهیدان حسین و سعید احمدی» تبدیل کرده است، اضافه کرد: دوست داشتم خانه‌ام همواره به یاد و نام خداوند، اهل‌بیت و شهدا به‌ویژه شهیدان حسین و سعید احمدی فرزندان شهیدم و علی و مهدی رجبلو برادران شهیدم باشد ازاین‌رو آن را به حسینیه شهیدان تغییر دادم.
وی با اشاره به قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان خبر داد: در ماه رمضان هر روز از ساعت 10 تا 12 ظهر جلسه جزء خوانی با حضور بانوان علاقه‌مند در حسینیه «شهیدان حسین و سعید احمدی» برگزار می‌شود که تاکنون استقبال خیلی خوبی از آن شده است.
مادر شهیدان حسین و سعید احمدی تصریح کرد: مربی قرآن این جلسات خانگی خواهر شهید احمدی از شهدای قزوین است که پیکرش به‌اشتباه در مشهد دفن شد.

محافل خانگی بستری برای ترویج قرآن/ منزل بانوی قزوینی 4 شهید داده، میزبان بانوان قرآنی است

جلسات و محافل خانگی باید به عمق قرآن و دین توجه کنند

رجبلو در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از برخی محافل که تنها به‌ظاهر توجه دارند، عنوان کرد: این اتفاق موجب شده تا کسانی در این جلسات شرکت می‌کنند به عمق مطالب و آموزه‌های دینی و قرآنی نرسند و درکی هم از آن‌ها نداشته باشند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر برخی از جلسات خانگی بسیار طولانی و خسته‌کننده است و در برخی نیز فقط به درآوردن گریه مخاطبان در ایام عزا و یا کف و دست زدن در جشن‌ها بسنده می‌شود.
این بانوی فعال عرصه قرآنی و انقلابی تأکید کرد: به نظرم محتوای ارائه‌شده در محافل خانگی بسیار مهم است ازاین‌رو افراد شرکت‌کننده در جلسات باید با افزایش بصیرت و آگاهی خود به محتوای جلسات هم توجه بیشتر داشته باشند.
خواهر شهیدان علی و مهدی رجبلو خاطرنشان کرد: تلاش من بر این بوده که محفل خانگی قرآن که در منزل دایر می‌شود از آفات به دور باشد و یک جلسه کامل در عرصه‌های مختلف تبدیل شود.
وی از دایر بودن صندوق قرض‌الحسنه در این محفل خانگی خبر داد و گفت: در کنار برگزاری جلسات قرآنی صندوقی تعبیه‌شده است تا بانوان در حد توان خود برای تهیه جهیزیه، کمک به مستمندان، رفع مشکلات اهالی و امثال آن کمک‌های نقدی خود را اعطا کنند تا ما این مبالغ را به دست نیازمندان آن برسانیم.
این بانوی 4 شهید داده در راه اسلام و انقلاب با نشان دادن صندوق قرض‌الحسنه خود بیان کرد: این کار خداپسندانه چند سالی است که توسط خودم و مربی قرآن جلسه مورد توجه و پیگیری قرار می‌گیرد که می‌تواند نظیر چنین اقداماتی در دیگر محافل قرآنی برگزار و مورد بهره‌برداری اهالی قرار بگیرد.

جلسات خانگی مهم‌ترین پایگاه توسعه فرهنگ یک جامعه

به‌طور حتم حمایت از این محافل خانگی می‌تواند زمینه گسترش و تقویت فرهنگ قرآنی و انس با آموزه‌های قرآنی در جامعه اسلامی به‌ویژه در بین نسل جوان را فراهم و این آیین سنتی را در سطح جامعه تداوم دهد چرا که این جلسات مهم‌ترین پایگاه توسعه فرهنگ یک جامعه محسوب می‌شود و انسان سالم نیز برای ذخیره تقوا به آن نیازمند است.
در این میان نقش بانوان به‌ویژه مادران به‌عنوان تشکیل‌دهنده نیمی از پیکر جامعه، در صلاح یا فساد جامعه انکارناپذير است. اگر این گروه با قرآن انس داشته باشند، بی‌تردید آینده جامعه نیز قرآنی خواهد شد. ازاین‌رو مقام معظم رهبری مدّظله بر این نکته تأکید بسیار دارند و این مهم را چنین بیان می‌کنند: «اگر زن‌ها با قرآن مأنوس شوند، بسیاری از مشکلات جامعه حل خواهد شد؛ چون انسان‌های نسل بعد در دامن زن پرورش پیدا می‌کند و زنِ آشنای با قرآن و مأنوس با قرآن و متفاهم با مفاهیم قرآن، می‌تواند در تربیت فرزند تأثیرات زیادی داشته باشد.»
به امید آنکه با قرآن مأنوس باشیم تا پله‌های سعادت را یکی پس از دیگری بپیماییم.

گزارش از رقیه ملاحسنی

captcha