از بررسی مشکلات مؤسسات قرآنی تا کم‌لطفی دستگاه‌های نظارتی
کد خبر: 3742873
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴
به میزبانی ایکنای آذربایجان‌شرقی انجام شد؛

از بررسی مشکلات مؤسسات قرآنی تا کم‌لطفی دستگاه‌های نظارتی

گروه فعالیت‌های قرآنی- نشست تخصصی «بررسی مسائل و مشکلات مؤسسات قرآنی» با حضور فعالان قرآنی به میزبانی خبرگزاری ایکنا شعبه آذربایجان‌شرقی برگزار شد.

بررسی مشکلات مؤسسات قرآنی در نشست تخصصی ایکنا

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، امروز شنبه دهم شهریورماه نشست تخصصی «بررسی مسائل و مشکلات مؤسسات قرآنی» با حضور مجیدباوردی، استاد دانشگاه و مشاور قرآنی استاندار آذربایجان شرقی، داود محمودی، مدیر اتحادیه موسسات قرآنی استان، اکبر شوقی، قاری برجسته قرآن کریم و احد حاجی بلند، معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان برگزار شد.

بررسی مشکلات مؤسسات قرآنی در نشست تخصصی ایکنا

مجید باوردی، استاد دانشگاه و مشاور قرآنی استاندار آذربایجان‌شرقی، در این نشست با تاکید بر آسیب‌شناسی آسیب‌های موجود در قرآن اظهار کرد: جلسات قرآنی در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بصورت مردمی بود و این فعالیت‌ها همانند هیات‌های عزاداری توسط مردم انجام می‌شد و کیفیت خوبی داشت، امروز نیز اگر فعالیت‌های قرآنی بصورت مردمی انجام شود، شاهد نتایج موثرتری در این راستا خواهیم بود.

وی با تاکید بر این‌که اگر فعالیت‌های قرآنی نیزمردم نهاد شود و مردم خودشان در این رابطه احساس مسئولیت کرده و فرزندان خود را در این مسیر هدایت و حمایت کنند، خانواده‌های این جامعه بیمه‌ قرآنی می‌شوند، افزود: متاسفانه مردم نیز این تفکر را دارند که چون جامعه ما یک جامعه‌ اسلامی است، دولت در رابطه با فعالیت‌های قرانی اقدام کند.

باوردی، ادامه داد: اگر فکرمان این باشد که مردم خود را از انجام فعالیت‌های قرآنی مبرا دانسته و این فعالیت‌ها را صرفاً وظیفه‌ دولت و دستگاه‌های اجرایی و... بدانند، درنتیجه فعالیت‌های قرآنی در جامعه کمرنگ تر خواهد شد.

بررسی مشکلات مؤسسات قرآنی در نشست تخصصی ایکنا

مشاور قرآنی استاندار آذربایجان شرقی، در ادامه بر اهمیت فراگیری معنا و محتوای قرآن در کنار صوت و لحن اشاره کرد و افزود: اگر یک قاری قرآن را با معنی و محتوا درک کرده و قرائت کند، در ابتدا آیات بر وجود خود قاری تاثیر مثبت گذارده و سپس بر شنوندگان موثر واقع می شود.

وی با بیان این‌که یکی از مشکلات موسسات قرآنی در درجه اول مشکلات مالی(هزینه مکان موسسه و...) است، گفت: برخی از مردم نیز با این‌که برای آموزش زبان‌های خارجی برای فرزندانشان هزینه بسیاری می‌کنند اما در مقابل برای آموزش‌های قرآنی فرزند خود چندان هزینه نمی‌کنند، در حالی که اگر زندگی قرآنی باشد، آموزه‌های قرآنی در هر لحظه و هر موضوع به درد خواهد خورد.

بررسی مشکلات مؤسسات قرآنی در نشست تخصصی ایکنا

داود محمودی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت آذربایجان‌شرقی، نیز در این نشست بیان کرد: آیا دادرسی برای مؤسسات وجود دارد که حرف حق مدیران عامل 31 استان را گوش سپارند که پس از شش سال جلسه و هم اندیشی‌های مشترک و هزینه‌های بسیار جهت وحدت بخشی مؤسسات قرآنی، هنوز به نتیجه‌ای حاصل نشده است.

وی با بیان این‌که از مرداد سال گذشته مجمع اتحادیه‌های قرآنی مدغم در استان تشکیل شد، افزود: اعضای هیات مدیره این مجمع نیز انتخاب شد، اما متاسفانه از آن تاریخ به بعد، دستگاه‌های نظارتی در این رابطه کم لطفی کردند و آن انتظاری که از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی استان در راستای ساماندهی و حمایت از موسسات مردم نهاد قرآنی داشتیم، محقق نشد.

بررسی مشکلات مؤسسات قرآنی در نشست تخصصی ایکنا

محمودی، با تاکید بر این‌که باید «هدایت، حمایت و نظارت از موسسات قرآنی» اساس کار اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان و سازمان تبلیات اسلامی استان قرار می‌گرفت، افزود: ما امیدوار بودیم که این دو دستگاه از موسسات قرآنی به عنوان بازوی کمکی و ظرفیتی متشکل از اساتید قرآنی حمایت کنند، که متاسفانه شاهد چنین حمایتی نبودیم و تاکنون نیز ریالی از اعتبارات قرآنی از سال 95 به بعد به اتحادیه واگذار نشده است.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت آذربایجان‌شرقی یادآور شد: متاسفانه در پی این بی مهری‌ها ما در نزد مدیران مؤسسات از نظر جایگاه حقوقی و شخصیتی بی اعتبار شده و نتوانستیم مؤسسات قرآنی را حمایت‌های مادی و معنوی کنیم.

بررسی مشکلات مؤسسات قرآنی در نشست تخصصی ایکنا

اکبر شوقی، قاری برجسته قرآن کریم نیز در این نشست بیان کرد: علاوه بر اینکه مشکلات ساختاری و اداری از سویی هم مشکلات ساختاری بین مؤسسات قرآنی وجود دارد که به یک معضل تبدیل شده است و ما چندین سال است که در استان همت و همیتی را بین مؤسسات قرانی نمی‌بینیم تا دور یک میز جمع شده و با هم افزایی به عنوان ید واحده در رابطه با انسجام بخشی به فعالیت‌های قرآنی عمل کنند.

وی با تاکید بر این‌که باید برنامه‌ توسعه‌ فعالیت‌های قرآنی بصورت عملی و کاربردی طراحی و پیش بینی شود، افزود: اگر مؤسسات قرآنی گرد هم جمع آمده و پتانسیل‌ها، مشکلات، نقاط قوت و ضعف خود را حل کنند شاهد خواهیم بود که موفق تر عمل کرده و چهره های خوب قرانی تحویل کشور می دهند.

بررسی مشکلات مؤسسات قرآنی در نشست تخصصی ایکنا

شوقی، افزود: متاسفانه نتیجه‌ این مشکلات چندین ساله این بوده که نتوانسیم طی چند سال اخیر چهره و نخبه قرآنی را به جامعه معرفی کنیم، در حالی که اگر به گفتمان و کلام واحد بین مؤسسات وجود داشته باشد این مشکلات نیز مرتفع می‌شود؛ حرفمان این نیست که موسسات اختلاف دارند بلکه انتظار داریم که مؤسسات هم افزایی بیشتری داشته و با وحدت کلمه فعالیت‌های قرآنی را پیش ببرند.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
آشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۱ - ۱۲:۴۳
0
0
واقعا انسان از این همه تناقض در سخن برخی ها تعجب می کند از یک سو اعلام می کنند ارشاد و تبلیغات دستگاههای نظارتی هستند و از سوی دیگر ادعای کمک دارند آقای باوردی چندین سال است به اصطلاح مشاور قرآنی استاندار است اگر از طرف استانداری و سازمان برنامه و بودجه اعتباری برای موسسات اختصاص یافته حتما ایشان قبل از همه بایستی خبردار می شدند و آیا ایشان در این سمت در چند سال گذشته چه کمکی به موسسات کرده اند در مجمع عمومی موسسات بیش از نود و پنج موسسه حضور داشتند که برای انتخای به هیات مدیره بر اساس شیوه نامه بایستی نصف به اضافه یک رای کسب می شد که ایشان تنها ۴۱ رای داشت ایکاش قبل از متهم کردن دیگران به کارهای غیر قانونی خودمان به پردازیم یا در این شهر با ذره بین هم نمی شود موسسه آقای باوردی را پیدا کرد که در کجاست چند نفر کادر دارد چند نفر بیمه شده دارد هیات مدیره اش چه کسانی هستند آن وقت موسسه یی که توانسته بیش از ۵۰۰ نفر را بکار گرفته مورد بغض آنهاست
captcha