اینجا هرکس برای دل خودش قلم می‌زند/ هدیه‌‌ای ناب به 3 هزار شهید قزوینی
کد خبر: 3747009
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۴
ایکنا گزارش می‌دهد؛

اینجا هرکس برای دل خودش قلم می‌زند/ هدیه‌‌ای ناب به 3 هزار شهید قزوینی

گروه فرهنگی ــ هنرمندان برجسته قزوینی با دستان هنرمندشان اثری فاخر و ارزشمند خلق کرده و در نظر دارند تا این اثر گرانبها را به ستاد کنگره 3 هزار شهید استان و رهبر معظم انقلاب هدیه کنند تا برای همیشه ماندگار بماند.

 گزارش اختصاصی ایکنا از یک هدیه معنوی ناب!

به گزارش ایکنا از قزوین، در سال جاری استان قزوین میزبان برگزاری یک اجلاسیه ملی برای 3 هزار شهید سرافراز استان است که بی‌شک گامی برای نشان دادن تجلی ایثار و شهادت در جامعه و استان قزوین است.
این کنگره ملی قرار است در آبان ماه سال جاری با حضور بیش از 10 هزار میهمان مدعو از خانواده معزز شهدا، مسئولان و عموم مردم برگزار شود که می‌توان آن را بزرگ‌ترین برنامه فرهنگی استان نامید.
و حال هنرمندان این سرزمین دست‌به‌دست هم داده‌اند تا اثری زیبا را خلق کنند که یادآور هنرهای ناب استان قزوین در عرصه‌های مختلفی چون خوشنویسی، تذهیب، مینیاتور، صورت چینی و نگارگری، معرق، نقاشی و دیگر هنرهاست.
با انتخاب و تأیید هنرمندان استان تیم هنری انتخاب شد و اساتیدی چون سیداحمد عقیلی صورت‌چین و نگارگر، سیدعلی فخاری خوشنویس، مهرداد لطفی‌پور در بخش تذهیب و نقاشی و سیدمرتضی عبدحسینی فرزند شهید در بخش معرق قاب تابلو در این اثر هنرنمایی کرده‌اند و قرار است تصویر 5 شهید شاخص استان شهیدان رجایی رئیس‌جمهور شهید ابوترابی سردار آزادگان ایران، عباس بابایی فرمانده نیروی هوایی ارتش، حسین لشگری شهیدی با بیش از 18 سال سابقه اسارت در عراق و سردار رضا حسن‌پور معاونت فرماندهی لشگر 17 ابیطالب در این تابلو جانمایی شود.
با تعدادی از اساتید فعال در خلق این اثر معنوی به گفت‌وگو نشستیم تا از زوایای مختلف این هدیه زیبا را به نظاره بنشینیم.

هدیه‌ای به رهبر انقلاب به نیابت از مردم، خانواده شهدا و هنرمندان

سید‌مرتضی عبدحسینی، فرزند شهید عبدحسینی و استاد معرق‌کار قزوینی که با حساسیت و هنرمندی بسیار ‌تابلویی معرق‌کاری شده‌ را آماده کرده است، گفت: برای این اثر بیش از یک ماه به‌صورت شبانه‌روزی کار شده است.
وی طرح معرق انجام شده را اسلیمی برشمرد و افزود: این قاب در ابعاد 90 در 120 از چوب گردو معرق‌کاری شده است و تمام تلاش خود را برای ایجاد یک اثر هنری مناسب و در شأن شهدای استان به کار بسته‌ام چرا که این اثر با توجه به ماهیت آن‌که منوط به یاد و نام شهدای استان است برایم با دیگر آثار متفاوت بود.
این هنرمند قزوینی این اثر هنری را برای زنده نگه‌داشتن یاد شهدای استان قزوین و هدیه‌ای به نیابت از مردم استان، خانواده شهدا و هنرمندان استان به مقام معظم رهبری دانست که قرار است در آستان قدس رضوی به نمایش گذاشته شود از این‌رو یک کار خاص و پر از معنویت است که جذابت بسیاری برایم داشت لذا باید در فضایی توأم با آرامش و معنویت با آن ارتباط برقرار می‌کردم تا بتوانم در سایه این ارتباط معنوی به خلق این اثر با ارزش هنری دست یابم.

گزارش اختصاصی ایکنا از یک هدیه معنوی ناب!

 تأثیرات ذهنی برای خلق این اثر را از زمزمه ابیات در مدح شهدا می‌گرفتم

مهرداد لطفی‌پور استاد هنرمند تذهیب و نگارگری که بیش از 25 سال است عمر خود را در این رشته هنری گذرانده و با برپایی نمایشگاه‌های مختلف در سطح کشور و عرصه بین‌الملل آثار خود را برای مخاطبان علاقه‌مندان به نمایش گذاشته است، نیز تذهیب و نگارگری داخل خط و حاشیه این اثر معنوی را برعهده داشت.
وی در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: برای خلق این اثر باشکوه پرسه زمانی یک‌ماهه را طی کردیم و روزانه بیش از 10 ساعت برای آن زمان صرف شده است تا جلوه‌‌ای از هنر هنرمندان استان در این هدیه زیبا نقش بندد.
لطفی‌پور با اشاره به علاقه خود به کارهای مفهومی عنوان کرد: این اثر برحسب موضوع و محتوا برای من تفاوت و جذابیت بسیاری با دیگر آثار داشت و بسیار اثرگذار بود لذا برای اینکه بتوانم با آن ارتباط بگیرم اشعار و ابیات در مدح شهدا ابیاتی چون از خون جوانان وطن لاله دمیده؛ کجایید ای شهیدان خدایی و امثال آن را بسیار با خود زمزمه می‌کردم تا بتوانم با بهره‌ای که از تأثیرات ذهنی آن می‌گرفتم طرحی نو برای این اثر طراحی و خلق کنم.
این هنرمند برجسته قزوینی با بیان اینکه شهدا در فرهنگ‌سازی کشور و انقلابمان بسیار تأثیرگذار بودند، تأکید کرد: برای اینکه بتوانیم نمادی برای شهدا در این اثر داشته باشیم 72 پرنده که سمبل آزادگی هستند به نیت هفتاد و دو تن شهید کربلا را در حالت‌های مختلف شیدایی در حال پرواز کار شد و در وسط کار نیز دز اطراف شعر خوشنویسی شده 5 پرنده به‌عنوان نماد 5 شهید شاخص استان طراحی‌ شده است؛ همچنین در اطراف شعر خوشنویسی شده نیز لاله‌هایی را به‌عنوان سمبل شهدای تاریخ و بر اساس شعر زیبای عارف قزوینی به تصویر کشیدیم.

این اثر هنری فاخر نشان از هنر هنرمندان این سرزمین است

سردار شاهرخی، فرمانده سپاه صاحب‌الامر(عج) استان قزوین نیز در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه این اثر ماندگار و تاریخی یادگاری از مردم استان به رهبر معظم انقلاب است، اظهار کرد: این اثر هنری فاخر نشان از هنر هنرمندان این سرزمین است که در ابعاد مختلف در این اثر به نمایش گذاشته‌ شده و قرار است از سوی ستاد کنگره 3 هزار شهید استان به رهبر انقلاب هدیه شود و ایشان نیز این اثر هنری را به موزه آستان قدس رضوی اهدا می‌کنند.
وی بیان کرد: از ویژگی‌های یک اثر ماندگار این است که مخاطب در هر سطح از آگاهی در مقابل آن متوقف و بر آن تأمل می‌کند. بی‌شک این اثر هنری که برای بندگان خوب خدا که از همه‌چیز خود برای حفظ هویت و آزادگی این کشور و انقلاب گذاشته‌اند نیز ماندگار خواهد ماند.
شاهرخی تصریح کرد: بی‌شک دعای خیر شهدا و خانواده معزز آن‌ها برای هنرمندان دخیل در خلق این اثر ماندگار با ارزش معنوی بسیار خواهد بود و برای آنان برکات بسیاری را همراه خواهد داشت.
به گزارش ایکنا، این اثر فاخر به همت تعدادی از اساتید برجسته و هنرمند استان در حال پردازش نهایی است و قرار است این شاهکار هنری که با تک‌بیت زیبای «به دست آسان نمی‌آید شهید راه او گشتن/ که این آب حیات از خون آن شمشیر می‌آید» از ابیات ناب استاد ملا محمد رفیعی واعظ قزوینی زینت یافته و سرشار از روح معنویت و ایثار و شهادت است از سوی مردم استان و ستاد کنگره 3 هزار شهید استان قزوین به محضر مقام عظمای ولایت حضرت امام خامنه‌ای تقدیم شود.
امید است با توجه به اهمیت زنده نگه‌داشتن یاد و نام شهیدان و روحیه فداکاری و شهادت در مسیر نشان دادن برترین شخصیت‌ها و چهره‌های درخشان تاریخ ما در قرن‌های اخیر که جوانان فداکاری بودند که به دفاع از کشور و انقلاب شتافتند، همت کرده و در بخش‌های مختلف از جمله عرصه هنر دِین خود را برای این بزرگ‌مردان عالم ادا کنیم.

گزارش از رقیه ملاحسنی

captcha