533 زوج نابارور صاحب فرزند شدند، 5000 کودک ناشنوا می‌شنوند و امید همچنان ادامه دارد
کد خبر: 3758432
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳
به همت بنیاد برکت؛

533 زوج نابارور صاحب فرزند شدند، 5000 کودک ناشنوا می‌شنوند و امید همچنان ادامه دارد

گروه جامعه ــ هزار مدرسه ساخته شده و هزار مدرسه دیگر هم در دست ساخت است، 533 زوج نابارور مناطق محروم صاحب فرزند شده‌اند، پنج هزار کودک ناشنوا می‌شنوند و 11 بیمارستان نیمه‌کاره تکمیل ‌شده‌اند. امید همچنان هست.

به گزارش ایکنا؛ محمد مخبر دزفولی رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) پس از آغاز کار خود به عنوان رئیس ستاد، دیداری با  مقام معظم رهبری داشت. در این دیدار ایشان خطاب به وی و مسئولان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام فرمودند: «در ذهنم حل مشکلات محرومان بوده است‌. مثلاً مشکلات هزار روستا را کاملاً حل کنید‌. چه‌قدر خوب است هزار نقطه آباد شود یا هزار مدرسه در کشور ساخته شود، این دستگاه را برای این کار آماده کنید.»

همین دستور بود که پایه‌های تأسیس بنیاد برکت را در 20 آذر ماه سال 86 بنا گذاشت و اکنون 11 سال از این اتفاق می‌گذرد. وظیفه اصلی بنیاد برکت به عنوان بازوی اجرایی ستاد اجرای فرمان حضرت امام(ره)، محرومیت زدایی، توانمندسازی اقتصادی و اشتغال زایی در مناطق محروم است. این بنیاد موظف است تا مناطق محروم و نوع محرومیت هر منطقه را شناسایی و بر اساس ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در آن منطقه از لحاظ اقتصادی و اجتماعی با ساخت مدرسه، مسجد، مرکز فرهنگی، مراکز بهداشت و درمان، بیمارستان، پل، اشتغال‌زایی و ... مردم را توانمند کند.

در زمان آغاز کار بنیاد برکت محور برنامه‌های این بنیاد در سه حوزه خلاصه می‌شد اما اکنون این خدمات به 55 خدمت ارتقا یافته است و دو سال است که طرح «توانمندسازی اقتصادی اجتماع محور» توسط این بنیاد آغاز شده است که محور آن حمایت از بنگاه‌ها و کارآفرین‌های محلی است. بر اساس این طرح در مناطق مختلف ظرفیت‌ها شناسایی و اقدامات لازم برای انجام کار اقتصادی از قبیل ساخت کارگاه، آموزش بهره‌وری، بازاریابی و فروش انجام می‌شود.

مسئله مهمی که باید بر آن تأکید کرد این است که بنیاد برکت به دنبال تصدی‌گری نیست و در هر طرح اقتصادی که ورود می‌کند پس از مشارکت با مردم و داشتن 49 درصد سهم، (51 درصد سهم در اختیار مردم و بخش خصوصی است) و پس از گذشت سه تا پنج سال از راه‌اندازی بنگاه اقتصادی زمانی که کارآفرین محلی توانست روی پای خود بایستد از طرح خارج می‌شود.

از جمله خدماتی که بنیاد برکت در طرح‌های اقتصادی برای حمایت از بنگاه‌ها و کارآفرین‌های محلی انجام می‌دهد تهیه وام و سرمایه در گردش و وارد کردن کالاهای مورد نیاز از خارج است تا طرح توجیهی و اشتغال‌زایی به حد اشتغال برسد. در طول مشارکت در طرح‌های اقتصادی نیز سود اقدام اقتصادی به بنیاد پرداخت نمی‌شود بلکه سهم سود بنیاد برای توسعه همان طرح اقتصادی هزینه می‌شود. پس از خروج بنیاد از طرح اقتصادی هم سهام به صورت اقساط به کارآفرین محلی منتقل می‌شود.  

یکی از مهم‌ترین مشکلات کارآفرینی در مناطق محروم تهیه مواد اولیه از شهرهای مختلف کشور و نیز فروش محصولات توسط مردم است که بر این اساس در طرح توانمندسازی اجتماع محور فردی به عنوان پشتیبان برای کارآفرینان استخدام می‌‌شود تا اقداماتی که کارآفرین محلی نمی‌تواند انجام دهد را انجام دهند. بر همین اساس نیز 400 تسهیل‌گر از بین هزار و 200 فرد متقاضی پس از پشت سرگذاشتن آزمونی انتخاب و به مناطق محروم اعزام شد‌ه‌اند. هزینه‌های این افراد توسط بنیاد تأمین و در صورتی که اقدامات آنها خوب باشد، استخدام خواهندشد.  

اما این اقدامات تاکنون چه ثمره‌هایی داشته است؟ ساخت و تحویل 11 بیمارستان به وزارت بهداشت و درمان که به دلیل کمبود اعتبار نیمه‌ساز بوده و حتی نیمه‌کاره رها شده بود. ساخت هزار مدرسه تا سال گذشته در مناطق محروم کشور، آغاز ساخت هزار مدرسه دوم که 110 مدرسه از هزار مدرسه دوم مهر ماه سال جاری افتتاح شد.

نکته جالب اینکه بنیاد برکت نیروهای ثابت بسیار کمی دارد چرا که تصدی گر نیست بلکه شناسایی کننده نیاز، تأمین کننده بودجه و ناظر است. مثلاً برای ساخت مدرسه بودجه به سازمان نوسازی داده می‌شود و بنیاد بر ساخت و تجهیز مدارس نظارت کرده و پس از تکمیل، مدارس به آموزش و پرورش تحویل داده می‌شود. بیمارستان‌ها هم به کمک بودجه برکت توسط پیمارنکاران وزارت بهداشت ساخته و پس از تجهیز به وزارت بهداشت تحویل داده می‌شود. البته نمایندگان مجلس از جمله مهم‌ترین اشخاصی هستند که نیازهای مناطق محروم منطقه خود را اعلام و از بنیاد برکت برای حضور در این مناطق دعوت می‌کنند. بنابراین مردم می‌توانند علاوه بر حضور در دفاتر ستاد اجرایی فرمان امام(ره) که در تمام استان‌های کشور فعال هستند نیازهای مناطق محروم خود را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی منتقل و از آنها بخواهند مشکلات را به  بنیاد برکت اطلاع دهند.

به گزارش ایکنا؛ طی سال‌های اخیر شاهد به وجود آمدن اعتمادی بین مردم و بنیاد برکت نیز بوده‌ایم که بر اساس آن افراد پول‌هایی که برای امور خیر نیت کرده‌اند را به بنیاد می‌دهند و بنیاد بقیه بودجه مورد نیاز برای انجام آن نیت را تأمین و نیت اجرایی می‌شود. مثلاً اگر در منطقه‌ای نیاز به ساخت مدرسه وجود داشته باشد و خیری اعلام کند که 500 میلیون از هزینه ساخت مدرسه را تأمین می‌کند بنیاد نیز بقیه هزینه ساخت مثلاً یک میلیارد و نیم بقیه را تأمین و مدرسه ساخته می‌شود.

تردد پزشکان با ماشین‌ها مجهز به تجهیزات پزشکی در مناطق محروم

از جمله دیگر اقدامات بنیاد برکت می‌‌توان ورود به بحث سلامت الکترونیک مناطق محروم اشاره کرد که بر اساس آن پزشکان مورد نیاز با در اختیار داشتن ماشین‌های مجهز به تجهیزات ویژه پزشکی در مناطق محروم تردد و خدمات پزشکی ارائه می‌کنند.

تأمین هزینه داروهای بیماران مبتلا به سرطان از دیگر اقدامات بنیاد است که البته در این خصوص باید گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) وارد حوزه‌هایی شده که بخش خصوصی به دلیل نبود صرفه اقتصادی به آن ورود نمی‌کند از جمله تولید مواد اولیه داروهای آنتی‌بیوتیک در ایران و به صورت بومی.

پرداخت کمک ماهیانه به 20 هزار نفر از ایتام، کمک به زوج‌های نابارور مناطق محروم که در این طرح تاکنون 10 هزار زوج بی‌بضائت شناسایی شده‌اند که هزینه‌های عمل IVF و برخی هزینه‌های جانبی آنها و نیز هزینه‌های زایمان پرداخت شده و برای حمایت از این کودکان خانواده آنها بیمه نیز شده‌اند. از این تعداد تاکنون 533 ثبت بارداری و تولد بچه اتفاق افتاده است. برای پنج هزار کودک ناشنوا نیز تأمین هزینه کاشت حلزون صورت گرفته است.

همه این اقدامات در روستاها و مناطق محروم کشور صورت گرفته و شاید به همین دلیل است که عموم مردم در مناطق برخوردار شهری از آنها بی‌خبر هستند.

آنچه باید در پایان تصریح کرد، این است که متأسفانه علی‌رغم ساخت هزار مدرسه همچنان نیازمند ساخت هزار مدرسه دیگر هستیم و نکته تأسف‌بارتر اینکه هم‌اکنون 20 هزار مدرسه فرسوده نه در مناطق دورافتاده و محروم بلکه در پایتخت ایران وجود دارد.

در همین تهران کمی آن‌طرف‌تر کوره‌های آجرپزی و کارگرهای سخت‌کوش ولی محروم آن با بچه‌های کوچک خود کار می‌کنند.

قرار شد خبرهای خوب بدهیم. درست است که محرومیت هست اما تلاش هم هست پس امید هم هست.

انتهای پیام

captcha