«مصطفی اسماعیل» در کانون توجه صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3776009
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۶

«مصطفی اسماعیل» در کانون توجه صفحات معارفی رسانه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ برخی صفحات معارفی رسانه‌ها امروز پنجم‌دی‌ماه به مناسبت سالروز وفات مصطفی اسماعیل، به انتشار مطالبی درباره قاری برجسته مصری پرداخته‌اند.

بزرگداشت سالروز وفات «مصطفی اسماعیل» در صفحات معارفی رسانه‌ها

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها امروز پنجم دی‌ماه خبرهای مختلفی را منتشر کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی شاهرودی، سالروز وفات استاد مصطفی اسماعیل و جشنواره دعا و اذان برتر اشاره کرد. در ادامه نگاهی گذرا به صفحات معارفی رسانه‌های مختلف شده است.
فارس
صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس امروز پنجم دی‌ماه از دستاوردهای قرآنی انقلاب اسلامی گزارشی مخابره کرده است. در قسمت‌هایی از این گزارش که با تیتر «چاپ ۲۰۰ میلیون نسخه قرآن در ۴۰ سال پس از انقلاب/ ترجمه مصحف شریف به ۱۲۰ زبان» بر روی خروجی قرار گرفته است، می‌خوانیم: «تأسیس رادیو قرآن، تأسیس شبکه تلویزیونی قرآن و ایجاد حداقل ۴۰۰ سایت قرآنی از برکات توجه انقلاب اسلامی به قرآن است. راه‌اندازی صد‌ها موسسه قرآنی از دستاور‌های قرآنی در حوزه تعلیم و تربیت است. تأسیس دانشگاه قرآن و دانشکده‌های قرآنی از برکات قرآنی انقلاب اسلامی است. بزرگ‌ترین و پردامنه‌ترین تفسیر قرآن تاریخ پس از پیروزی انقلاب اسلامی تألیف شد. پرمخاطب‌ترین سریال‌های تلویزیونی در جهان اسلام را صداوسیمای جمهوری اسلامی بر اساس قصص قرآن ساخت و ...».
فارس همچنین در خبرهای امروز خود نامه‌ یکی از شهدای دفاع مقدس که 30 سال پس از شهادت به دست خانواده‌اش رسیده را با تیتر «نامه‌ای عجیب از یک شهید که ۳۰ سال پس از شهادت به خانواده‌اش رسید+عکس» منتشر کرده است.
این خبرگزاری در خبر دیگری به وضعیت شهروندان مسلمان در یکی از شهرهای آلمان پرداخته است، در این خبر که با تیتر «درخواست شهردار توبینگن آلمان برای ممنوعیت حجاب در مدارس» منتشر شده، آمده است: «شهردار توبینگن آلمان خواستار ممنوعیت حجاب در مهدها و مدارس شد و در نامه‌ای از دختران مسلمانی که روسری نمی‌پوشند، حمایت کرد. این در حالی است که برخی نهاد‌ها در آلمان و غرب اروپا به حمایت مالی دانشجویان مسلمان و محجبه می‌پردازند».
برگزاری مراسم تجلیل از اعضای گروه تواشیح محمدرسول‌الله(ص) بسیج تهران بزرگ یکی دیگر از خبرهای امروز فارس است. در این خبر، زمان برگزاری این مراسم که با حضور اعضای این گروه و خانواده‌های آنها برگزار می‌شود، روز هفتم دی‌ماه اعلام شده است.
بارگذاری تلاوت ترتیل صفحه ۵۴۲ قرآن کریم با صدای شهریار پرهیزکار که شامل آیات یک تا ششم سوره مبارکه مجادله است، از دیگر مطالب منتشر شده در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس است.
تسنیم
خبرگزاری تسنیم در صفحه دین، قرآن و اندیشه و به مناسبت روز پنج دی‌ماه که سالروز وفات استاد مصطفی اسماعیل است، ضمن بارگذاری تلاوت سوره مبارکه قدر با صدای این استاد مصری، بیانات مقام معظم رهبری در مورد این قاری شهیر مصری را نیز بازنشر داده است.
این خبرگزاری همچنین در گزارش دیگری که به همین مناسبت و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری منتشر شده، به توجه و علاقه‌ای که مقام معظم رهبری به تلاوت مصطفی اسماعیل داشته‌اند، پرداخته است. در بخشی از این گزارش که «سیدجواد سادات‌فاطمی» آن را نقل کرده، آمده است: «آیت‌الله خامنه‌ای که از سال 43 درس‌های تفسیر قرآنش را در مشهد شروع کرده بود، یکی از توصیه‌های همیشگی‌اش به مردم توجه به قرآن و تلاوت آن بود. آن سال‌ها تلاوت‌های قاریان مصری دنیا را تحت تاثیر قرار داده بود و این فرصت خوبی برای استاد تفسیر قرآن مشهد بود تا از این طریق توجه مردم به خصوص جوانان پای منبرش را بیش از پیش به قرآن جلب کند. نوارهای عبدالفتاح، عبدالباسط، مصطفی اسماعیل و رفعت را به سختی پیدا و در مشهد پخش می‌کردند، تلاوت قرآن توسط قاریان جوان هم برنامه‌ای ثابت در زمان درس‌های تفسیر ایشان در مسجد امام حسن علیه‌السلام بود؛ برنامه‌ای که بعدها در مسجد کرامت هم ادامه پیدا کرد. سبک آقا هم برای صحبتشان این بود که تخته سیاهی بود و ایشان می‌ایستادند پای آن، آیه نوشته می‌شد و تفسیر می‌کردند. یعنی ایستاده صحبت می‌کردند و منبر نمی‌رفتند. بعد از صحبت ایشان صندلی می‌گذاشتند و قاری می‌نشست و همان آیاتی را که ایشان تفسیر کرده بود تلاوت می‌کرد».
تسنیم در خبر دیگری که با تیتر «ملاک انتخاب دعا و اذان برتر در رسانه ملی» منتشر شده است، به جزئیات جشنواره دعا و اذان برتر پرداخته است. در بخشی از این خبر آمده است، «مؤذنان و دعاخوانان ممتازی که قصد شرکت در این جشنواره را دارند، باید در بخش دعا با قرائت یک قطعه حداکثر 5 دقیقه‌ای از دعاهای مأثور (به انتخاب شرکت‌کننده) و در بخش اذان با اجرای کامل آن، آثار ضبط شده را تا پایان بهمن‌ سال جاری از طریق پیام‌رسان سروش به شماره 09121083626 یا رایانامه shora.quran@gmail.com ارسال کنند. ضمناً شرکت‌کنندگان در صورت هرگونه ابهام یا سؤال، می‌توانند در ساعات اداری با کارشناس دبیرخانه جشنواره به شماره تلفن 88153247 تماس حاصل کنند».
برگزاری سی و یکمین کرسی تلاوت تسنیم خبر دیگر این خبرگزاری است. این کرسی تلاوت روز دوم دی‌ماه و با حضور «محمدحسین سبزعلی» قاری بین‌المللی کشورمان در سالن اجتماعات باشگاه خبرنگاران پویا برگزار شده است. فایل صوتی و تصویری این تلاوت نیز بر روی خروجی قرار گرفته است.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران امروز در صفحه دین و اندیشه به دیدار شب گذشته آیت‌الله «محمدجواد فاضل لنکرانی» عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرده است. آیت‌الله لنکرانی در بخشی از صحبت‌های خود در این دیدار گفته است: «باید باورمان شود مسدودسازی راه صحیحی نیست، هرچند حساسیت و مراقبت هم باید باشد، بزرگان حوزه دائماً نسبت به خطرات و آسیب‌های فضاهای مجازی تأکید می‌کنند و شما مسئولان فنی باید هر چه می‌توانید فضای مجازی را آسیب‌شناسی کنید. نمی‌گویم کلاً فیلترینگ کنید؛ ولی دنبال راهکار باشید تا مثلاً در اینستاگرام به‌طور کلی مانع پخش فیلم‌های مستهجن شوید، ولو اینکه آنها ممکن است راه قوی‌تری را طی کنند، ولی ما باید همراه آنها جلو برویم».
ایسنا همچنین فیلم تشییع پیگر آیت‌الله هاشمی شاهرودی در تهران را در صفحه دین و اندیشه بارگذاری کرده است.
خبر دیگر این خبرگزاری به صحبت‌های رئیس اداره بین‌الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پیش نشست همایش بین‌المللی گفت‌وگوهای فرهنگی اختصاص دارد. «حسن عبدی‌پور» در این نشست گفته است: «با تقویت دیپلماسی علمی، می‌توان بسیاری از چالش‌ها و مشکلات کشورهای اسلامی را رفع کرد. بهترین راه‌حل رفع مشکلات کشورهای اسلامی، گسترش گفت‌وگوی بین نخبگان و دانشگاهیان کشورهای مسلمان است تا عقلانیت و اعتدال در این کشورها تقویت شود و نخبگان کشورهای مسلمان وظیفه سنگین آگاهی بخشی به مردم را بر عهده دارند».
خبرگزاری دانشجویان ایران همچنین از مراسم افتتاحیه دوره آموزشی کارشناسان هماهنگی و پیگیری سازمان اوقاف و امور خیریه گزارش داده است. رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در این مراسم بر استفاده از ظرفیت وقف در اشتغال‌زایی تأکید کرده است.
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی تنها خبر منتشر شده در صفحه معارف در روز پنجم دی‌ماه را به صحبت‌های مطرح شده توسط آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی در دیدار با معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اختصاص یافته است. این مرجع تقلید در بخشی از صحبت‌های خود بر لزوم سرمایه‌گذاری دولت و دیگر دستگاه‌های ذیربط برای اصلاح فضای مجازی تاکید کرده است.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر نشست خبری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم که بعدازظهر روز گذشته در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برگزار شد را امروز با تیتر «حضور آموزش و پرورش در آزمون حفظ و مفاهیم قرآن» منتشر کرده است. در بخشی از این خبر آمده است؛ «ثبت نام آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم امسال به ۱۸ رشته تقلیل یافت که در سه گروه حفظ، مفاهیم و معارف اهل بیت(ع) و آموزش‌های الکترونیکی برگزار خواهد شد. همچنین آموزش و پرورش در زمینه حفظ جزء سی نیز بیشتر همکاری خواهد داشت».
مهر همچنین در خبرهای منتشر شده خود از شروع دوره جدید ثبت‌نام تربیت مربی مهدکودک در مهد قرآن استان تهران خبر داده است. کلاس‌های آموزشی این دوره با هفت سرفصل درسی از جمله روانشناسی رشد، آموزش مفاهیم اجتماعی و دینی، کمک‌های اولیه و قصه‌گویی و بازی طی ۹۰ ساعت در روزهای زوج تشکیل می‌شود.
باشگاه خبرنگاران جوان
باشگاه خبرنگاران جوان نیز امروز در صفحه قرآن و عترت از برگزاری سومین نشست فصلی روسای شورای هیئات مذهبی استان‌ها خبر داده است. حجت‌الاسلام «سیدناصر میرمحمدیان»، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در این نشست با بیان اینکه در ساحت فرهنگ دینی نباید به دنبال سود بود، گفته است؛ «هیئت‌های مذهبی باید بر مبنای چرخه‌ خیر اداره شوند».
این خبرگزاری در یکی دیگر از خبرهای خود که با عنوان «ملاک انتخاب دعا و اذان برتر در رسانه ملی» منتشر شده است، شرایط و جزئیات حضور در جشنواره دعا و اذان برتر را اعلام کرده است.
«دنیا و آخرت در کلام حضرت عیسی(ع)»، «قرض دادن بهتر است یا صدقه دادن؟»، «باید از ظرفیت وقف در اشتغال‌زایی استفاده کنیم»، «ضرورت تقویت دیپلماسی علمی/ گفت‌وگوی نخبگان و دانشگاهیان کشورهای مسلمان»، «چگونه در نماز حضور قلب داشته باشیم؟» و «زندگینامه شهید محمود حسینی» از دیگر عناوین خبری منتشر شده در این خبرگزاری است.
ایبنا
خبرگزاری کتاب ایران در صفحه دین خبر تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی شاهرودی و نماز خواندن مقام معظم رهبری بر پیکر ایشان را مخابره کرده است. مراسم تشییع پیکر آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی؛ رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، صبح امروز پنجم دی‌ماه در مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار شد و رهبر معظم انقلاب اسلامی بر پیکر آن مرحوم نماز اقامه کرد.
ایبنا همچنین از برگزاری نشست شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور مدیران این استان خبر داده است. استاندار این استان در این نشست گفته است؛ «در قیاس با هزینه‌های انجام شده، دستاورد‌ها از فعالیت‌های قرآنی در کهگیلویه و بویراحمد، چندان قابل توجه نیست».
خبرگزاری کتاب ایران همچنین در خبر دیگری از انتشار کتاب «همزیستی مسالمت‌آمیز میان ادیان آسمانی» خبر داده است. بر اساس آنچه در این خبر آمده است، این کتاب اثر «علی‌عطیه الکعبی» است که با تأکید بر جنبه آشتی‌جویی و برابری و عدالت در اسلام و همزیستی در ابعاد مختلف با دیگر ادیان آسمانی تدوین شده است.
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان امروز برشی از خاطرات منتشر نشده آیت‌الله هاشمی شاهرودی را منتشر کرده است. در این گزارش که به نقل از سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده به «حمیات آیت‌الله خوئی از امام خمینی در سال 1342»، «واکنش آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر به مباحث ولایت‌فقیه امام خمینی»، «تمجید امام از آیت‌الله هاشمی شاهرودی» و مواردی از این دست پرداخته شده است.
میزان در ادامه خبرهای امروز خود حدیثی از امام صادق(ع) در مورد چگونگی برداشته شدن عذاب قبر منتشر کرده است.

انتهای پیام 

captcha