تضعیف فعالیت‌ مؤسسات؛ از تبعات ناخوشایند کاهش بودجه قرآنی
کد خبر: 3777358
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳

تضعیف فعالیت‌ مؤسسات؛ از تبعات ناخوشایند کاهش بودجه قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی - مسئول دفتر قرآن و عترت اداره کل ارشاد استان قزوین گفت: یکی از تبعات ناخوشایند کاهش بودجه تضعیف فعالیت‌های مؤسسات است، چرا که طبق آمار مؤسسات کل کشور ، در سال‌های اخیر بسیاری از مؤسسات ورشکسته شده یا نتوانسته‌اند به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

کاهش بودجه قرآنی، موجب ورشکسته شدن بسیاری از مؤسسات شده است

منیره مطهری، مسئول دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، با اشاره به کاهش ۷۰ درصدی بودجه قرآنی ۹۸ اظهار کرد: متأسفانه روند نگرش به بودجه فعالیت‌های قرآنی، رکودی را در عرصه فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی در کشور ایجاد کرده است.
این مسئول با اشاره به سبقه بودجه فعالیت‌های قرآنی در کشور بیان کرد: در سال‌های 92 -91 شاهد توجه خوبی از سوی مسئولان به فعالیت‌های قرآنی بودیم، به‌ گونه‌ای که در حدود 200 میلیارد تومان به فعالیت‌های قرآنی اختصاص یافت.
مطهری افزود: این امر موجب رونق فراوانی در حوزه فعالیت‌های قرآنی شد و شاهد رشد چشمگیری در این حوزه بودیم، به‌ گونه‌ای که مؤسسات قرآنی مورد حمایت ویژه قرار گرفتند.
وی تصریح کرد: این حمایت در مجموع فعالان قرآنی را به آینده‌ای روشن امیدوار و چشم‌اندازی ایده‌آل را برای کسانی که در این حوزه مشغول فعالیت بودند ترسیم می‌کرد.
مسئول دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین بیان کرد: متأسفانه این دیدگاه به قرآن و فعالیت‌های قرآنی منحصر به همان سال‌ها باقی ماند و در سال‌های بعد از آن با کاهش اعتبارات قرآنی مواجه بودیم.
وی بیان کرد: در سال 93 این مبلغ به 87 میلیارد تومان کاهش یافت که در چندوچون اجرای این اعتبار و در اختیار قرار گرفتن آن به فعالیت‌های قرآنی نیز سؤالاتی مطرح است.

کاهش بودجه قرآنی، موجب ورشکسته شدن بسیاری از مؤسسات شده است

مطهری با اعلام اینکه در سال 94 بودجه خاصی برای این موضوع در نظر گرفته نشد، اضافه کرد: در سال 95 نیز تنها 5 درصد بودجه مصوب یعنی در حدود 10 میلیارد تومان برای فعالیت‌های قرآنی محقق شد.
وی اعلام کرد: بدترین حالت برای مؤسسات در سطح کشور در این سال‌ها اتفاق افتاده است، زیرا بعد از حمایت مادی و معنوی در سال‌های 90 تا 92 و حذف تمامی این حمایت‌ها در سال‌های بعد از آن، ضربه‌های جبران‌ناپذیری به فعالیت‌های قرآنی و کار در حوزه فرهنگ قرآنی ایجاد شده است.
این مسئول یادآور شد: یکی از تبعات ناخوشایند کاهش بودجه تضعیف فعالیت‌های مؤسسات است، چراکه طبق آماری که مؤسسات کل کشور ارائه می‌کند در سال‌های اخیر بسیاری از مؤسسات ورشکسته شده یا نتوانسته‌اند به فعالیت‌های خود ادامه دهند.
وی افزود: در استان قزوین نیز در سال‌های اخیر حتی بهترین مؤسسات که سابقه طولانی در بحث آموزش‌های عمومی و تخصصی داشتند با توجه به وضعیت اقتصادی در تنگناهای بسیار قرار گرفته‌اند و همین موضوع اداره مؤسسات را بسیار سخت کرده است.
مسئول دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در پایان با تأکید بر اینکه کار فرهنگی نیازمند بودجه است، اظهار کرد: برای عرضه و ابلاغ قرآن کریم در سطح جامعه، عمومی‌سازی فهم و گسترش قرآن و فرهنگ برگرفته‌شده از کلام وحی نیازمند کار جهادی هستیم که قطعاً بدون اختصاص بودجه لازم در این حوزه با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهیم شد.
انتهای پیام

captcha