ضربات کاهش بودجه به بدنه امور قرآنی کشور
کد خبر: 3780828
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴
سرابی تصریح کرد:

ضربات کاهش بودجه به بدنه امور قرآنی کشور

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــرئیس هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور گفت: در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ بودجه قرآنی تا ۲۰۰میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد، حالا چه شده است که بعداز گذشت هفت سال از آن دوران و تورم‌های چندصددرصدی این رقم به ۲۷ میلیارد تومان رسیده است؟

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اتقان؛ سیدعلی سرابی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور درباره کاهش 70 درصدی بودجه قرآنی در سال 98 نسبت به سال گذشته، گفت: با توسعه فعالیت‌های قرآنی، کاهش ناگهانی بودجه قرآنی از دولت قابل پذیرش نیست، به علاوه اینکه تورم حاکم بر اقتصاد کشور و افزایش هزینه‌ها نیز مزید بر علت شده تا کاهش بودجه قرآنی محسوس‌تر جلوه کند.
قائم مقام شورای عالی قرآن با اشاره به اینکه امروزه ظرفیت‌های قرآنی کشور در تاریخ انقلاب منحصر به فرد و بی‌بدیل است، افزود: کاهش بودجه و کمتر شدن حمایت‌ها از فعالیت‌های قرآنی ظرفیت‌های موجود را تحت تأثیر قرار می‌دهد و امکان از بین بردن و سوزاندن ظرفیت‌ها را بیشتر می‌کند.
سرابی با بیان اینکه کاهش عددی بودجه قرآنی در سال 98 فی نفسه ضربه زننده است اما مشکل اصلی در جای دیگری است، اظهار کرد: در سال گذشته از 100 میلیارد تومان بودجه قرآنی مصوب در مجلس فقط 20 میلیارد آن تخصیص داده شد و این مشکل اساسی است که دست اندرکاران قرآنی کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.
این فعال عرصه قرآنی تأکید کرد: تقلیل بودجه قرآنی در سال 98 ضربه بسیار مهلکی را به بدنه قرآنی کشور وارد می‌سازد، وضعیت اقتصادی کشور و محدودیت‌های پولی دولت مطلب قابل توجهی است، اما درگیری دولت در امر اقتصاد نباید باعث غفلت از عرصه فرهنگ شود.
وی گفت: دولت و سازمان برنامه و بودجه با توجه به اینکه با محدودیت‌های اقتصادی مواجه هستند باید به این نکته توجه ویژه داشته باشند که در سال‌های گذشته به خصوص اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 بودجه قرآنی تا 200 میلیارد تومان نیز تخصیص پیدا کرده بود، حالا چه شده است که بعد از گذشت هفت سال از آن دوران این رقم به 27 میلیارد تومان رسیده است؟!
رئیس هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور تأکید کرد: آیا کاهش 90 درصدی بودجه قرآنی در تدوین و تخصیص راه مناسبی است؟ این موضوع بطور قطع با توجه به تورم و شرایط اقتصادی حاکم بر کشور به معنای صفر کردن بودجه قرآنی است.
سرابی با بیان این که هجمه فرهنگی امروز دشمن به کشور و جامعه سنگین و بی‌سابقه است، گفت: شبکه‌های ماهواره‌ای امروز تمام قد در برابر فرهنگ ما جبهه گرفته‌اند و در تلاش هستند که ارزش‌های اسلامی را خدشه دار کنند. بطور قطع کاهش بودجه فعالیت‌های قرآنی که در خط مقدم مقابله با دشمن قرار دارد آثار جبران‌ناپذیری به بار خواهد آورد؛ چرا که اگر به آن توجهی نشود در آینده هزینه‌های کشور را در امر فرهنگ و حتی عرصه‌های اجتماعی و امنیتی بالا می‌برد.
وی با انتقاد از کاهش 90 درصدی اعتبارات منشور توسعه قرآنی در سال 98، تأکید کرد: غفلت از مسائل فرهنگی مخصوصا مسائل مرتبط با انقلاب اسلامی که فعالیت‌های قرآنی جزئی از آن است در آینده صدمات جبران‌ناپذیری به بار خواهد آورد که حتی از لحاظ اقتصادی به صرفه دولت نیست. دولت باید عنایت بیشتری نسبت به مسئله فعالیت‌های قرآنی میشد و امیدواریم وکلای مجلس هم توجه و اهتمام بیشتری داشته باشند تا این روند اصلاح شود.
سرابی در پاسخ به این سؤال که چه فرد و افرادی مسئول کاهش چشمگیر بودجه قرآنی هستند؟ گفت: نمی‌شود اسم شخص خاصی را مرتبط با این قضیه دانست، اما به هر حال باید گفت بخشی از این قصور متوجه خود جامعه قرآنی است. با پیگیری‌های مجدانه و گزارش‌دهی مناسب و به موقع جامعه قرآنی و تبیین ضرورت‌های کاری در این امر است که می‌توان در تصمیم‌گیری در بحث بودجه دولت تأثیرگذار بود. جامعه قرآنی با دادن نظر و پیشنهاد، ایراد نقد، تهیه گزارش‌ها و تبیین ضرورت‌ها و ... می‌توانند در این امر دخالت غیر مستقیم داشته باشند.
قائم مقام شورای عالی قرآن افزود: سازمان برنامه و بودجه در تدوین بودجه و نیز وکلای ملت در مجلس در تصویب بودجه قرآنی هستند که می‌توانند به صورت مستقیم به این قضیه ورود پیدا کنند که متأسفانه آنچنان که باید و شاید این عزیزان عنایت کافی را درمورد اهمیت توسعه فرهنگ قرآنی و پشتیبانی از فعالیت‌های قرآنی ندارند و نداشته‌اند.
وی درباره راهکارهای موجود در امر افزایش بودجه، تصریح کرد: اولا مبادی که این بودجه را هزینه می‌کنند باید چابک‌تر و با دقت بیشتری عمل کنند تا سرعت توزیع بیشتر شود. ثانیاً صرفه‌جویی در منابع و بالا بردن بهره‌وری اعتبارات امر دیگری است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت تا بخش مردمی مؤسسات قرآنی نیز حمایت بیشتری شوند، چرا که بهره‌وری در سه هزار مؤسسه مردم نهاد و غیردولتی حتما خیلی بیشتر از نهاد‌های دولتی است.
سرابی مطرح کرد: بهتر بود به جای اینکه یک مبلغی را به اندازه فلان میلیارد تومان به بخش قرآنی تخصیص دهند 5/0 درصد از کل بودجه دولت را با ذکر یک سقف مشخص به بخش قرآنی کشور تخصیص می‌دادند تا تحقق پیدا کردن آن آسان‌تر انجام می شد.
وی در پایان در پاسخ به این سؤال که آیا به نظر شما از روند کاهش بودجه قرآنی توسط دولت چنین فهمیده نمی‌شود که سازمان برنامه و بودجه قصد دارد به تدریج بودجه حمایت از فعالیت‌های قرآنی را حذف کند، گفت: امیدوارم که چنین نباشد.
انتهای پیام

captcha