درخواست جهانی برای آزادی خبرنگار ایرانی- آمریکایی
کد خبر: 3782188
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳

درخواست جهانی برای آزادی خبرنگار ایرانی- آمریکایی

گروه بین‌الملل – در پی دستگیری «مرضیه هاشمی» خبرنگار شبکه پرس‌تی‌وی از سوی اف‌بی‌آی در آمریکا، سازمان‌های اسلامی و نیز برخی نهادهای بین‌المللی فعال در عرصه روزنامه‌نگاری، خواستار آزادی فوری وی شدند.

به گزارش ایکنا به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی کمیسیون حقوق بشر اسلامی در لندن؛ به دنبال بازداشت  مرضیه هاشمی، خبرنگار شبکه پرس‌تی‌وی، این کمیسیون ضمن اشاره به شرح حال این خبرنگار، خواستار مشارکت فعالان مدنی برای آزادی وی شده است.
در بیانیه کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن آمده است: با وجود آنکه هیچ جرمی برای خانم هاشمی ذکر نشده است با وی در زندان بدرفتاری شده و مقامات او را از داشتن حجاب منع کرده و غذای غیر‌حلال در اختیار وی گذاشته‌اند.
این کمیسون یاد آور شده که در نامه‌ای به گروه تحقیق سازمان ملل در باره بازداشت‌های خودسرانه (UN Rapporteur on Arbitrary Detention) نوشته، خواستار رسیدگی فوری به وضع این خبرنگار شده است. در بیانیه کمیسیون حقوق بشر اسلامی، از فعالان سیاسی خواسته شده تا با نامه‌نگاری با این گروه وابسته به سازمان ملل خواهان مداخله فوری آنها در این موضوع شوند.
 
همچنین «موسسه یادبود امام خمینی» در کارگیل هند نیز بازداشت بی‌دلیل این خبرنگار را غیر‌قانونی دانست. در بیانیه این موسسه آمده است: ما این اقدام غیر‌انسانی و رفتار تبعیض‌آمیز مقامات آمریکایی را محکوم می‌کنیم. این اقدام، نقض آشکار حقوق بشر و آزادی بیان توسط دولت مزور آمریکا است. ما خواستار آزادی سریع وی هستیم. همچنین از سازمان ملل، سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی، انجمن روزنامه‌نگاران و دولت هند می‌خواهیم برای آزادی هر چه سریعتر این خبرنگار، تلاش کنند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) نیز روز پنجشنبه (27 دی) در حساب توییتری خود نوشت: مرضیه هاشمی، خبرنگار ایرانی در آمریکا بازداشت شده در حالی که اتهامات او علنی نشده است. ما به شدت نگران او هستیم و از مقام‌های آمریکا می‌خواهیم هر چه زودتر در این باره شفاف‌سازی کنند.

انجمن قلم آمریکا (PEN) نیز درباره وضعیت خانم هاشمی ابراز نگرانی کرده است.
 
درخواست جهانی برای آزادی خبرنگار ایرانی- آمریکایی / آماده
سوزان ناسل (Suzanne Nossel) مدیر اجرایی این انجمن در حساب توئیتر خود نوشت: فقدان اطلاعات و شفاف‌سازی درباره علت بازداشت خانم هاشمی باعث شده این گمانه‌زنی‌ها قوت پیدا کند که او در ارتباط با مستندی که به تازگی با عنوان "جان سیاهان مهم است"  در حال تهیه آن بود، بازداشت شده است. در ادامه این مطلب آمده است: دلیل این اقدام به هردلیلی باشد نقض هنجارهای دموکراتیک به شمار می‌رود.
 
مرضیه هاشمی خبرنگار آمریکایی‌الاصل شبکه پرس‌تی‌وی است. وی در ایالت اوهایو متولد شده و قبلا «ملانی فرانکلین» نام داشته اما پس از ازدواج با یک مرد ایرانی به اسلام و انقلاب علاقه‌مند شده و به ایران مهاجرت کرده است.
ماموران اف‌بی‌آی پس از بازداشت خانم هاشمی در فرودگاه سنت‌لوئیز او را به مقر مرکزی پلیس فدرال در حومه واشنگتن دی‌سی منتقل کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha