وجود نظام دانشی برای حرکت به سمت تمدن‌سازی لازم است
کد خبر: 3793348
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۹
رئیس اتاق فکر جامعه‌المصطفی بیان کرد:

وجود نظام دانشی برای حرکت به سمت تمدن‌سازی لازم است

گروه سیاست و اقتصاد ــ حجت‌الاسلام محمدعلی میرزایی با بیان این‌که بدون وجود نظام دانشی، نمی‌توان به سمت تمدن‌سازی حرکت کرد، افزود: جامعةالمصطفی به عنوان بزرگترین بازو و ضامن تحقق تمدن نوین اسلامی، بدون توجه به منظومه علوم، موفقیت چندانی کسب نخواهد کرد.

وجود نظام دانشی برای حرکت به سمت تمدن‌سازی لازم استبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام محمد علی میرزایی، رئیس اتاق فکر جامعةالمصطفی العالمیة امروز ششم اسفندماه در نشست علمی با عنوان «بررسی ابعاد بیانیه گام دوم انقلاب و نقش جامعه‌المصطفی العالمیه در تمدن‌سازی نوین اسلامی» که به همت مجتمع آموزش عالی علوم انسانی برگزار شد، با بیان این‌که موضوع جامعة‌المصطفی و پیام رهبر معظم انقلاب از بعد تمدن‌سازی خاص و ویژه‎ای برخودار است، اظهار کرد: بحث از ساحت تمدنی جامعة‌المصطفی در قالب بیانیه جدید رهبر معظم انقلاب، فرازهای جدیدی را پیش روی خط مشی اندیشمندان و تحلیل‌گران باز خواهد نمود.

وی با اشاره به انتخاب هوشمندانه گام دوم و منطق تحلیل این انتخاب در بیانیه رهبر فرزانه انقلاب بیان کرد: جمهوری اسلامی در چهل سال گذشته گام تمدنی را در حوزه اندیشه اسلامی و در میان عالمی منقسم به دو اردوگاه افراط گرایی و ارتجاع دینی و نیز لیبرالیسم، سکولاریسم و دین گریزی با تمام طیف‌های مرسوم آن، برداشته است.

رئیس اتاق فکر جامعةالمصطفی با بیان این‌که انقلاب اسلامی ضمن احیای حس توانستن در جامعه اسلامی، در میانه ارتجاع و سکولاریسم گام موفقی را تحت عنوان الهیات تمدن ساز برداشته است، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در این بیانیه ضمن تبیین گام نخست انقلاب، گام دوم و نحوه ورود به این عرصه را در سایه سار تحلیل دقیق ضعف‌ها و قوت‌ها تدوین و تبیین نموده‌اند.

بیانیه گام دوم رهبری، سندی تحولی و تمدنی برای انسان امروزی است

میرزایی با تاکید بر ویژگی‌ها و شاخص‌های بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ادامه داد: با توجه به ویژگی‌های خاص جامعة‌المصطفی؛ این نهاد، مجموعه‌ای بی‌بدیل در عرصه تمدن سازی است.

وی با اشاره به این که تمدن‌ها بدون وجود کانون تفکر کارآمد در عرصه مدیریت، پا نمی‌گیرند، افزود: کانون اندیشه معرفتی تمدن در کنار مباحث اخلاقی از ملزوماتی است که در افول، ظهور و سقوط تمدن‌ها ایفای نقش می‌کند؛ هر اندازه جامعه اخلاق مدار، ارزش محور و معنویت‌گرا شود، به همان اندازه ماندگاری پارامترهای تمدنی­اش تقویت شده، رشد خواهدیافت.

رئیس اتاق فکر جامعةالمصطفی گفت: بیانیه گام دوم، سندی تحولی و تمدنی برای انسان امروزی است که در آن ضمن تبیین وضعیت فعلی جامعه، شاخص‌های تمدنی، منطق مواجهه و درگیری مکاتب فکری و غیر فکری و نیز وضعیت مطلوب تعریف، ترسیم و بر توسعه دانش‌ها تأکید شده‌است.

وی افزود: تا دانش توانمندی در فهم اجتماع برای تبیین الزامات کمال رساندن جامعه نداشته باشیم در تمدن سازی ناموفق خواهیم بود و لذا تنها سطحی از تمدن را می‌توان تحقق بخشید که نظام دانشی هماهنگ و همسو با آن از پیش تدوین شده‌باشد.

سخنران این نشست با تأکید بر این که سعادت خانواده مسلمان در گرو تحقق دوایر پهناورتر از دایره خانواده است، اظهار کرد: خانواده هسته اولیه کانون تشکیل امت به شمار می‌رود؛ نمی‌توان از جریان تمدن‌سازی که فاقد منظومه دانشی، ایمانی و عمل صالح در حوزه بایدهای فکری، فرایندها، مدیریت‌ها و شاخص‌های عینی است، سخن گفت.

لزوم وجود نظام دانشی برای حرکت به سمت تمدن‌سازی

 میرزایی بر لزوم تحول آفرینی شاخص‌ها در عرصه تمدن سازی تأکید کرد و افزود: بدون وجود نظام دانشی، نمی توان به سمت تمدن سازی حرکت کرد؛ جامعة‌المصطفی به عنوان بزرگترین بازو و ضامن تحقق تمدن نوین اسلامی، بدون توجه به منظومه علوم، موفقیت چندانی کسب نخواهد کرد.

وی با بیان این‌که بدون توسعه ساختاری، مدیریتی و علمی جامعة المصطفی در عرصه بین‌الملل نمی‌تواند پیام تمدنی اسلام را به خوبی به جهانیان عرضه کند، تصریح کرد: نسبت مستحکم و عمیقی میان گام دوم انقلاب، فعالیت‌ها و رسالت‌های جامعة‌المصطفی وجود دارد.

رئیس اتاق فکر جامعةالمصطفی بحث مدیریت را از موضوعات اساسی در عرصه توجه به منظومه‌های دانشی دانست و ادامه داد: بدون دانش تمدن سازی و داشتن تصور درست از فرآیندهای تمدنی، نمی‌توان فهم درستی از گام‌های این عرصه داشت.

وی زمان شناسی را از ملزومات برخورداری از قدرت تولید علم و دانش تمدن ساز دانست و یادآوری کرد: به گفته رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب مبنی بر این‌که «فقه تمدنی نیازمند مختصات خاصی است که آن را نمی‌توان صرفاً با شعار ایجاد کرد» بایستی فقیه آگاه به زمان و زمانه و نیز آشنا به انسان عصر، فقه تمدنی از درون چنین اندیشه و روشی بجوشاند.

رئیس اتاق فکر جامعةالمصطفی با تاکید بر این‌که جامعه المصطفی به عنوان بازوی دانشی جهان اسلام است، بیان کرد: جامعه‌المصطفی باید مجموعه‌های دانشی را در مسیر تمدن سازی سوق داده، ضمن آگاهی بخشی، بینش دانش اسلامی را در عرصه گفتمان‌سازی ترویج نماید.

میرزایی ضمن اشاره به ویژگی‌های خاص جامعةالمصطفی، ترویج، توسعه و تعمیق نگاه تمدنی را از رسالت‌های عینی این نهاد فاخر بین المللی دانست و افزود: پیام رهبر معظم انقلاب کاملا روشن و شفاف است، بیانیه گام دوم انقلاب بر لزوم گام برداشتن در سایه‌سار منطق جریان ساز تأکید می‌کند.

وی با تأکید بر این‌که تمام نهادهای آموزشی، پژوهشی و تمام مجموعه‌های دینی باید منطق جهت گیری حرکت خود را به سمت تحقق گام دوم انقلاب پیش برند، یادآوری کرد: رهبر معظم انقلاب در پیام گام دوم انقلاب، ضمن تأکید بر الزامات نهادینه سازی اخلاقیات، حکمت و معنویت در جامعه اسلامی، بر تطبیق گفتمان اسلامی بر حرکت عینی جامعه تأکید نموده‌اند.

سخنران این نشست، جمهوری اسلامی را نقطه کانونی تحقق حرکت گام دوم انقلاب دانست و ادامه داد: گام دوم، حرکتی بزرگ است که سرآغاز آن از ایران و ادامه این گام در جهان اسلام و برای تمام جهانیان خواهد بود؛ انقلاب اسلامی الگویی از بازسازی پارادایم‌های جدید با نگاه فرهنگ تمدنی را مطرح نموده‌است.

وی تأکید بر صیانت از سطح تمدنی، عینی و دانشی انقلاب در همه عرصه‌های اجتماعی را از مهم‌ترین تصریحات بیانیه گام دوم انقلاب برشمرد و اظهار کرد: این ویژگی مهم‌ترین راز جاذبه نگاه امام(ره)، انقلاب و تشیع در عرصه‌های بین‌المللی است؛ در حوزه تمدن‌سازی نباید حس ترویج مذهبی را در دیگران ایجاد نمود؛ جامعةالمصطفی مبین راه نجات تمدنی در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی با نگاه اسلامی است.

رئیس اتاق فکر جامعةالمصطفی سبک زندگی را از راه‌های فرصت ساز، برای احیای تمدن نوین اسلامی برشمرد و گفت: در سبک زندگی باید به دنبال منطق، تفکر، نظر و عمل با مقیاس و تراز تمدنی و اسلامی حرکت نمود.

میرزایی در پایان نسل جوان را اصلی‌ترین مخاطب بیانیه گام دوم انقلاب دانست و یادآوری کرد: سرمایه ده‌ها هزار نفری جوانان المصطفایی بهترین سرمایه برای جریان‌سازی جهانی در پرتو منشور بین‌المللی جهان اسلام است؛ این بیانیه گامی مهم برای عملیاتی سازی در عرصه نظر و عمل حوزه‌های مختلف جامعه انسانی و اسلامی است.

انتهای پیام

captcha