۳ هزار و ۸۰ میلیارد تومان اعتبار؛ رهاورد سفر دو روزه نوبخت به خراسان‌جنوبی
کد خبر: 3797583
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴

۳ هزار و ۸۰ میلیارد تومان اعتبار؛ رهاورد سفر دو روزه نوبخت به خراسان‌جنوبی

گروه اجتماعی ــ رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از اختصاص سه هزار و ۸۰ میلیارد تومان اعتبار به خراسان‌جنوبی خبر داد.

۳ هزار و ۸۰ میلیارد تومان اعتبار؛ ره‌آورد سفر دو روزه نوبخت به خراسان‌جنوبیبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به خراسان‌جنوبی سفر کرد و سه هزار و ۸۰ میلیارد تومان اعتبار رهاورد این سفر بود.
شب گذشته 21 اسفند، نوبخت در شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان‌جنوبی شرکت و اعتبارات خراسان‌جنوبی و مشکلات را با مدیران عامل استان بررسی کرد.
وی در این شورا با بیان اینکه در این سفر ۹۴۰ میلیارد تومان برای زیرساخت‌های استان در نظر گرفته شد، افزود: برای خراسان‌جنوبی برنامه توسعه دوساله یا سه ساله تعریف شده است.

معاون رئیس جمهور با اشاره با اینکه کارگروه ویژه‌ای برای توسعه خراسان‌جنوبی تعریف می‌کنم، تصریح کرد: بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان برای اشتغال جوانان استان منظور کردیم.

نوبخت با بیان اینکه مطالبه ۲۰۰ میلیون دلاری امور ارزی از صندوق توسعه ملی داریم که این اعتبار مشروط به ارائه طرح‌های توجیه پذیر پرداخت می‌شود، تصریح کرد: برای ارزیابی و نظارت برنامه‌هایی که برای توسعه استان در نطر گرفته شده است، به استان سفر خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه ۱۰ هزار واحد مسکونی با ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار تا سال آینده احداث می‌شود، تصریح کرد: ۲۰ طرح با سه هزار و ۸۰ میلیارد تومان در استان اجرایی می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بیان کرد: ۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای زیرساخت‌های آموزش و پرورش، ۳۲ میلیارد تومان برای فرهنگ و گردشگری، ۱۰ میلیارد تومان برای ورزش، ۱۱۵ میلیارد تومان برای توسعه روستاها و ۵۶۰ میلیارد تومان برای ریل و راه‌آهن درنظرگرفته شده است.

سند آمایش سرزمینیخراسان جنوبی

محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان جنوبی نیز گفت: یکی از اولویت‌های جدی در بحث توسعه استان فرآوری و بسته‌بندی محصولات است و سند آمایش سرزمینی استان نیز با بهره‌گیری از ظرفیت اساتید و متخصصان بومی استان انجام شده است.

وی با بیان اینکه در بحث توسعه استان طرحی فشرده بر روی سند آمایش سرزمینی استان انجام شده است، افزود: خراسان جنوبی ظرفیت و توانمندی خوبی در بحث مرزها دارد.

استاندار خراسان‌جنوبی بیان کرد: گزارش کاملی از ظرفیت‌ها و مشکلات استان به دکتر نوبخت ارایه شده است و مدت سه ماه است که دکتر نوبخت دستورات ویزه‌ای را به کارگروه‌های مختلف دادند که سند آن توسعه خراسان جنوبی است.

معتمدیان ادامه داد: مشکلاتی در خصوص اقتصاد مرزی وجود دارد که با تدابیر مدیریتی امیدواریم این موانع برداشته شود تا بتوانیم از طرفیت مرز افعانستان بهره ببریم.

وی با اشاره به ظرفیت معادن استان، تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم در بحث صنایع و فرآوری مخصولات وارد شویم و زمینه ورود بخش خصوصی را در این بخش مهم با همکاری دولت فراهم کنیم.

استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های جدی در بحث توسعه استان فرآوری و بسته بندی محصولات است، یادآور شد: صنایع دستی و گردشگری یکی از ظرفیت‌های خوب استان است که نیازمند جهشی در این حوزه هستیم.

راه‌آهن شرق کشور اهمیت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دارد
حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر عبادی، نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه راه‌آهن شرق کشور اهمیت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دارد و از نظر اهمیت با هیچ راه‌آهن دیگری در کشور قابل مقایسه نیست، گفت: تاکنون به راه‌آهن شرق کشور توجه نشده و در اولویت قرار نگرفته که باید اهمیت داده شود.

وی با اشاره به بازدید دکتر نوبخت از روستاهای استان، افزود: تقاصایی که داریم این است که همه مناطق استان غیربرخوردار محسوب شود تا بتوانیم از اعتبارات بهره ببریم.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با اشاره به زیرساخت‌ها، تصریح کرد: تمام جاده‌های استان وضعیت مناسبی ندارند که از ان جمله می‌توان به جاده بیرجند به نهبندان و جاده بیرجند به قاین نام برد.

عبادی ادامه داد: برای دوبانده شدن محور بیرجند_ قاین ۹۰ کیلومتر مانده و امیدواریم تا پایان امسال مطالبه پیمانکاران پرداخت شود تا این محور دوبانده شود.

وی با بیان اینکه راه‌آهن یکی از خواسته‌های بسیار مهم استان است، افزود: راه‌آهن شرق کشور اهمیت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دارد و از نظر اهمیت با هیچ راه‌آهن دیگری در کشور قابل مقایسه نیست.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تاکنون به راه‌آهن شرق کشور توجه نشده و در اولویت قرار نگرفته که باید اهمیت داده شود.

عبادی با بیان اینکه بحث خشکسالی، امان مردم را بریده و روستاها را خالی کرده است، تصریح کرد: حدود ۳۵ درصد از حاشیه شهر مشهد از مردم بیرجند هستند.

وی با بیان اینکه این مهاجرت‌ها هزینه و تبعات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دارد، اظهار کرد: در حال حاضر ۴۸۵ روستای استان با تانکر آب رسانی می‌شود.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید به آبرسانی به روستاها توجه کرد، خاطرنشان کرد: معادنی قوی در استان داریم که بدون ریل فعال نخواهند شد.

عبادی ادامه داد: کارخانه‌های خوبی در استان فعال است که باید برای توسعه استان به آن‌ها اهمیت داده شود اما متاسفانه اعتباری که تخصیص می‌یابد، آن قدر پایین است که مشکلات برطرف نمی‌شود.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: برخی از اختلاس‌ها مربوط به فرهنگ است و فرهنگ مربوط به آموزش و پرورش است و این ارگان نمی‌تواند با این بودجه اندک کار فرهنگی کند لذا باید اعتبارات بیشتری به آن داد.

۲۴۳۷ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی ‌
غلامرضا قوسی، رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی نیز با بیان اینکه خشکسالی ۲۴۳۷ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی استان وارد کرده است، گفت: تاکنون ۲۵۹۶ هکتار آبیاری تحت فشار در استان اجرا شده و در مجموع 15 درصد از سطح اراضی کشاورزی در بخش زراعی استان تحت پوشش آبیاری نوین قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: کشاورزی یکی از بخش‌های اقتصادی مهم و تاثیرگذار بوده که سهم آن از تولید ناخالص 31 درصد است و 2.1 درصد طیور کشور در خراسان جنوبی تولید می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر 190 هزار تن محصولات و پروتئین دامی تولید می‌شود، تصریح کرد: هم‌اکنون 26 مجتمع دامپروری فعال در استان وجود دارد.

قوسی با بیان اینکه خشکسالی ۲۴۳۷ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی استان وارد کرده است، اظهار کرد: تاکنون ۲۵۹۶ هکتار آبیاری تحت فشار در استان اجرا شده و در مجموع 15 درصد از سطح اراضی کشاورزی در بخش زراعی استان تحت پوشش آبیاری نوین قرار گرفته است.

وی ادامه داد: باید این میزان پوشش آبیاری نوین اراضی کشاورزی به 30 درصد افزایش یافته و در اعتبارات بند «خ» ماده 33 قانون تجدیدنظر شود.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه میزان آب دهی قنوات و چاه‌های کشاورزی در استان بر اثر خشکسالی بسیار کاهش یافته و این امر موجب کاهش درآمد و مهاجرت روستاییان شده است، یادآور شد: ظرفیت 300 واحد گلخانه‌ای در خراسان جنوبی خالی است.

‌هیچ ردیف ملی برای آبرسانی خراسان جنوبی تعریف نشد
حسین امامی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه گفت: از سال 84 هیچ ردیف ملی برای آبرسانی خراسان جنوبی تعریف نشد و اخیراً مطالعات برخی طرح‌ها تکمیل شده که نیاز به اعتبار دارد.

وی اظهار کرد: خراسان جنوبی بر اثر دو دهه خشکسالی با کاهش نزولات جوی مواجه شده به طوری که میانگین بارندگی استان 112 میلیمتر است.

وی با بیان اینکه برداشت بی‌رویه سالانه 120 میلیون متر مکعب از مشکلات حوزه آب است، تصریح کرد: سه چهارم استان خراسان جنوبی درگیر خشکسالی شدید و خیلی شدید است و بخش عمده کانون‌های جمعیتی بالغ بر 90 درصد استان تحت تاثیر خشکسالی هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی بیان کرد: فرسودگی شبکه‌های آب شهری و روستایی یکی از مشکلات بخش آب بوده که این فرسودگی نسبت به میانگین کشوری پنج درصد بیشتر است.

امامی ادامه داد: در بخش فاضلاب پنج درصد از میانگین کشوری عقب ماندگی داریم و در اثر خشکسالی تعداد بسیاری از چاه‌ها خشک شده و حداقل نیاز آب 400 روستا با تانکر تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه با تزریق اعتبار مناسب روند توسعه آبرسانی به روستاها شتاب می‌گیرد تا تمام روستاهای بالای 20 خانوار از نعمت آب سالم برخوردار شوند، تصریح کرد: از سال 84 هیچ ردیف ملی برای آبرسانی خراسان جنوبی تعریف نشد و اخیرا نیز مطالعات برخی طرح‌ها تکمیل شده که نیاز به اعتبار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی بیان کرد: نیروگاه سیکل ترکیبی قاینات تولید مناسبی دارد اما برای تکمیل واحد بخار نیازمند تامین اعتبار است تا شاهد استفاده مفید از این ظرفیت باشیم.

امامی با بیان اینکه تعرفه‌های پایین گرفتاری‌هایی برای بخش برق و آب داشته است، اظهار کرد: باید بهره وری آب در بخش کشاورزی مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه کمبود آب مهم‌ترین چالش خراسان جنوبی است که علت ان کاهش بارندگی است، یادآور شد: امیدواریم این سفر موجب رونق توسعه در استان شود.

خراسان جنوبی از داشتن ردیف در کل بودجه کشور محروم است
محمدرضا امیرحسنخانی، نماینده مردم طبس، فردوس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی نیز در این شورا گفت: خراسان جنوبی از داشتن ردیف در کل بودجه کشور محروم بوده و به همین دلیل از مابقی استان‌های کشور عقب‌تر است.

وی اظهار کرد: برای رونق بخشی به اشتغال در استان درخواست می‌شود با هماهنگی استاندار و سازمان برنامه و بودجه بانک‌ها اعتبار طرح‌هایی را که در کارگروه اشتغال مصوب شد پرداخت کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اعتبار 700 میلیارد تومانی سازمان برنامه و بودجه در بحث اشتغال جوانان خراسان‌جنوبی تاکنون جلسات بسیار زیادی برگزار شده است.

نماینده مردم طبس، فردوس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در این راستا تمامی طرح‌ها برای اشتغال پایدار روستایی ارسال شده است اما بانک‌ها اعتباری به‌منظور پرداخت تسهیلات ندارند.

نظر افضلی، نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: لازم است یک گروه کارشناسی از سوی سازمان برنامه و بودجه در استان برای رسیدگی به مشکلات تشکیل شود.

وی با بیان اینکه 10 درصد جمعیت استان را عشایر تشکیل می‌دهند، افزود: تأمین آب مورد نیاز روستاها برای استحمام و امور بهداشتی نیازمند 100 میلیارد تومان اعتبار است و عمده مناطق روستایی استان از سبد حمایتی که دولت قول داده بود، برخوردار نشده‌اند.
انتهای پیام

captcha