شادی اخروی چگونه حاصل می‌شود؟
کد خبر: 3829860
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳
آیت‌الله جاودان تبیین کرد؛

شادی اخروی چگونه حاصل می‌شود؟

کانون خبرنگاران نبأ ــ آیت‌الله جاودان با بیان اینکه شادمانی آخرت با عمل صالح در دنیا کسب می‌شود، گفت: شادمانی دنیا زودگذر است اما شادمانی آخرت ابدی است.

ایمان همراه با عمل باعث بهشتی شدن انسان می شود

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا،  نبأ؛ آیت‌الله محمدعلی جاودان از اساتید برجسته اخلاق شهر تهران شامگاه چهارشنبه، دوم مردادماه در جلسه هفتگی اخلاق که در حسینیه شیخ مرتضی زاهد برگزار شد، شادمانی دنیا را گذرا و شادمانی آخرت را ابدی دانست و گفت: دنیا برای انسان گاهی شادمانی و گاهی غم و غصه به دل دارد که این امر طبیعی است. برای همه انسانها نیز عواملی در دنیا پیش می‌آید که آنها را گاهی شادمان و گاهی غمگین می‌کند.

وی ادامه داد: اما عالم آخرت این چنین نیست و شادمانی آخرت ابدی است. انسان در دنیا عملی را انجام می‌دهد که پاداش آن شادمانی آخرت است و برای بعضی این شادمانی از همان لحظه مرگ آغاز می‌شود و برای برخی دیگر این شادمانی از برزخ و برخی از قیامت شروع می‌شود. کسب شادمانی آخرت بستگی به عمل انسان در دنیا دارد؛ و این شادمانی آخرت به هیچ وجه قابل مقایسه با شادمانی در دنیا نیست و مهم این است که انسان عامل شادمانی آخرت را در دنیا کسب و تحصیل کند.

عامل شادمانی آخرت

آیت‌الله جاودان به عامل و علت شادمانی آخرت اشاره و بیان کرد: عامل اصلی شادمانی آخرت ایمان به خدا و آخرت است و به هر مقدار انسان در دنیا درجه ایمان او بیشتر باشد در آخرت از شادمانی بیشتر برخوردار است و سرمایه آخرت او بیشتر است.

وی افزود: بنابراین اگر انسان بتواند در دنیا ایمان را کسب کند و آن را پرورش داده و تقویت کند به جایی می‌رسد که به شادمانی آخرت خواهد رسید و برای بعضی بهشت و شادمانی آخرت از همین دنیا شروع می‌شود و در همین دنیا در بهشت هستند و ترس و اندوهی هم ندارند. خداوند نیز در قرآن می‌فرماید: «أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ»، (آیه 62 سوره یونس): آگاه باشید! یقیناً دوستان خدا نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین می‌شوند.

این استاد حوزوی ادامه داد: حالا این افراد چه کسانی هستند که خوف و ترسی ندارد؟ در آیه بعد قرآن درباره آنها می فرماید: «الَّذِينَ آمَنُوا وَكَانُوا يَتَّقُونَ»، (آیه 63 سوره یونس: آنان که ایمان آورده‌اند و همواره پرهیزکاری دارند.) این افراد اول به ایمان رسیدند که این ایمان کسب شده عامل این شادمانی است که علاوه بر شادمانی این افراد دیگر ترس و اندوهی ندارند و اصلا ترس و اندوه سراغ این افراد نمی آید.

انواع ایمان

آیت‌الله جاودان با اشاره به مراحل و مراتب ایمان اظهار کرد: اولین قدم در کسب ایمان این است که برای انسان حوادثی پیش می‌آید که او را به خدا و آخرت معتقد می‌کند و این یک ایمان مقدماتی و اولیه است. مثلا فرد در این زمینه کتابی میخواند یا اینکه پای سخن عالمی مینشیند و به خدا و آخرت ایمان می‌آورد و معتقد می‌شود. اما بعد از کسب این ایمان مقدماتی یک ایمان بالاتر هم داریم و آن ایمانی است که به عمل رسیده است، که این ایمان همان ایمانی است که خداوند در قرآن این افراد را الذین آمنوا خطاب کرده است. گفته‌اند این مرحله از ایمان، ایمانی است که با عمل کسب شده است و این ایمان بالاتر از ایمانی است که با خواندن کتاب و شنیدن سخن عالمی درباره خدا و آخرت کسب شده باشد.

وی ادامه داد: حالا این ایمانی که به مرحله عمل رسیده یک ایمان جدید در دل انسان ایجاد می‌کند. افرادی که چنین ایمانی را کسب کرده‌اند دیگر سالهای عمر خود را در مواظبت و مراقبت از اعمال و رفتار خود هستند که خطایی از آنها سر نزند. این افراد دیگر مواظب چشم و گوش و زبان خود هستند و همین‌طور دیگر اعضای بدن خود که گناهی و خطایی از آنها سر نزند و این مراقبت شدید را دارند و دائم از خدا می‌ترسند.

این مولف و محقق حوزوی افزود: حالا این ایمان در اثر عمل قوی شده و ثمره آن نیز شادمانی ابدی آخرت است و حتی برای این افراد از یک گوشه هایی یک ذره بهشت را در همین دنیا به آنها می‌چشانند. بعد خداوند می‌فرماید: «لَهُمُ الْبُشْرَىٰ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ»، (آیه 64 سوره یونس: در زندگی دنیا و در آخرت، شاد ند.) حالا اگر کسی پای این مرحله از ایمان بایستد، این ایمان باعث زایش و رشد در او می‌شود. خداوند نیز می‌فرماید: اگر شما شکر نعمت را بجا بیاورید من نعمت شما را می‌افزایم.

آیت الله جاودان اظهار کرد: دوست شهیدی داشتیم که یکی از رفقای ما میگفت: من مرتب سر قبرش میرفتم و فاتحه میخواندم، یک روز سر قبر به او گفتم: با معرفت من صد بار به اینجا آمده‌ام اما تو یک بار بیا! این رفیق ما شب در عالم خواب این دوست شهید را می‌بیند که صورت او مثل خورشید می‌درخشید. این همان ایمان و شادمانی و عمل خوبی است که در دنیا کسب کرده‌ است.

وی ادامه داد: می‌گویند مرحوم آیت‌الله شیخ حسن نجم آبادی را جهت دفن به قبرستان وادی السلام آورند، این قبرستان هم بسیار بزرگ است؛ فردی مورد اعتماد در آنجا دیده که وقتی ایشان را به قبرستان آوردند، سراسر این قبرستان نور می‌شود. این هم همان شادمانی آخرت در اثر ایمان همراه با عمل است.

عمل صالح چیست؟

آیت‌الله جاودان در ادامه با بیان اینکه عمل صالح تنها نماز خواندن نیست، گفت: عمل صالح و مورد قبول به روزی صد بار نماز خواندن نیست، بلکه عمل صالح این است که انسان دقیق در شبانه روز مواظب رفتار و اعمال تمام اعضای بدن، چشم و گوش و زبان خود باشد که گناهی از او سر نزند. چنین افرادی حتی برای حرف زدن و حرف گوش دادن هم مواظب هستند و فکر می‌کنند که چه می‌خواهند بگویند و یا چه چیز می‌خواهند بشنوند.

وی ادامه داد: بنابراین مواظبت و مراقبت از رفتار و اعمال باعث قوی شدن ایمان انسان می‌شود و انسان را بهشتی می‌کند. مثلا اگر شما دل یک نفر را شاد کنید، در آخرت برای شما یک باغستان آماده می‌کنند. مثلا دل پدر و مادر خود را شاد کنید، لازم هم نیست آنها به زبان برای شما دعا کنند، بلکه همین شاد کردن دل آنها باعث می‌شود در آخرت برای شما یک باغستان آماده کنند و آنجا شما را شادمان کنند.

همچنین، جلسات سخنرانی هفتگی آیت‌الله شیخ محمد علی جاودان از اساتید اخلاق و تاریخ اسلام چهارشنبه هر هفته در حسینیه مرحوم شیخ مرتضی زاهد واقع در چهارراه سیروس، کوچه روبروی امامزاده اسماعیل(ع) بازار برگزار می‌شود.

امیرمحسن سلطان احمدی

انتهای پیام 

captcha