رشد کیفی طرح ملی «رحله ۵»/ ‌قرآن‌آموزان ۷ کشور خارجی آموزش می‌بینند
کد خبر: 3830433
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸

رشد کیفی طرح ملی «رحله ۵»/ ‌قرآن‌آموزان ۷ کشور خارجی آموزش می‌بینند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ دبیر طرح ملی «رحله» با بیان اینكه به‌منظور ارتقای كیفی این طرح بازرسی‌هایی در چند دوره از مراكز آموزش این طرح انجام می‌شود، گفت: طی بازرسی‌های انجام شده خوشبختانه شاهد رشد کیفی قابل توجهی نسبت به سال قبل بودیم.

حجت‌الاسلام هادی سیاری، دبیر طرح ملی «رحله» در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، از پایان دور اول بازرسی‌های طرح ملی رحله خبر داد و هدف از انجام بازرسی‌ها را بررسی کیفی و کمی و راستی آزمایی طرح‌ها، ارائه رهنمودهای لازم و رفع مشکلات احتمالی برشمرد.

وی افزود: روند بازرسی‌ها از 13 تیرماه آغاز شد و تا 29 تیر تمامی 28 مرکز طرح ملی رحله تحت بازرسی‌های دقیق مطابق با آیین نامه های مصوب طرح قرار گرفت.

این حافظ کل قرآن کریم در توضیح موارد بازرسی گفت: بررسی کیفیت و امکانات محل برگزاری طرح مطابق آیین‌نامه اجرایی، بررسی کیفیت برنامه‌های آموزشی و سنجش میزان تسلط کادر آموزشی بر شرح وظایف محوله طبق آیین نامه آموزشی و صحبت و نظرسنجی شفاهی از قرآن آموزان و توجیه و تبیین وظایف کادر آموزشی و اجرایی از اقدامات انجام شده طی دور اول بازرسی ها بوده است.

سیاری با بیان اینکه 2 گروه متخصص به سرپرستی حجت‌الاسلام شهسواری‌پور جهت انجام دوره اول بازرسی‌ها اعزام شدند، گفت: با انجام 17 روز بازرسی فشرده، نزدیک به 9000 کیلومتر جهت سرکشی از 28 مرکز طرح ملی رحله در 12 استان کشور پیموده شد.

اجرای طرح در 38 مركز
دبیر طرح ملی رحله یادآور شد: گروه‌های بازرسی تنها از مراکز طرح رحله بازدید کردند و از آنجا که دوره‌های آزمایشی مراکز شبانه‌روزی نیز تحت عنوان طرح ملی رحله برگزار می‌شود در حال حاضر 38 مرکز طرح ملی رحله در حال برگزاری طرح‌های تابستانه حفظ شبانه‌روزی قرآن کریم هستند.

وی در ارزیابی کیفی طرح ملی رحله گفت: طی بازرسی‌های انجام شده خوشبختانه شاهد رشد کیفی قابل توجهی نسبت به سال قبل بودیم و با توجه به تجربه همکاران، روند اجرایی طرح توسط کادر اجرایی و آموزشی به صورت روان و منسجم طبق زمانبندی پیش بینی شده در حال پیشرفت است.

این حافظ کل قرآن کریم افزود: نابسامانی‌های اقتصادی کشور به حدی بود که از 46 مرکز متقاضی برگزاری طرح رحله در سال جاری تنها 28 مرکز باقی ماندند اما مراکز باقی مانده علی‌رغم مشکلات متعددی که جهت تأمین هزینه‌های طرح متحمل می‌شوند خوشبختانه برنامه‌ها را با کیفیت بسیار بهتر نسبت به سال‌های قبل برگزار می کنند.

آموزش 58 قرآن‌آموز خارجی از 7 كشور
سیاری در ادامه به ارائه آماری جالب از دور اول بازرسی‌ها پرداخت و گفت: بر اساس بازرسی‌های صورت گرفته در طرح ملی رحله امسال (با احتساب دوره آزمایشی مراکز شبانه روزی) تعداد 58 قرآن‌آموز خارجی مشغول به حفظ قرآن کریم هستند که شامل کشورهای نیجریه، هند، پاکستان، افغانستان، آذربایجان، کویت و عراق است.

راه‌اندازی مركز آموزش بانوان
وی یکی دیگر از ویژگی‌های طرح رحله امسال را راه اندازی مرکز رحله ویژه بانوان در روستای دستجه شهرستان فسا عنوان کرد و گفت: در این طرح هم اکنون 85 قرآن‌آموز و 6 کادر اجرایی آموزشی مشغول به فعالیت هستند.
دبیر طرح ملی رحله افزود: در 28 مرکز طرح ملی رحله مجموعاً 1247 قرآن آموز مشغول به حفظ قرآن کریم هستند و مجموعاً 115 کادر اجرایی و آموزشی نیز در این مراکز مشغول به فعالیت هستند.

اشاره به برترین‌های طرح
این فعال قرآنی ادامه داد: استان فارس با پذیرش 383 قرآن آموز رتبه اول را بین استان‌های کشور داشته است و استان‌های خوزستان و خراسان‌رضوی با 219 و 165 قرآن آموز از این حیث رتبه های دوم و سوم را بین 28 مرکز طرح رحله دارند.

سیاری افزود: مرکز ثامن‌الحجج(ع) مشهد 100 قرآن آموز دارد که بین مراکز طرح رحله شلوغ‌ترین مرکز محسوب می‌شود و پس از آن مراکز امامزاده اسماعیل(ع) فسا و امام رضا (ع) بروجرد با 95 و 90 قرآن آموز قرار دارند.

وی شهرستان فسا را با داشتن 3 مرکز طرح رحله و حضور 237 قرآن‌آموز بدون احتساب دوره شبانه‌روزی یکساله همچنان پر استقبال‌ترین شهرستان میزبان طرح برشمرد و گفت: بیشترین مراکز طرح ملی رحله را استان خوزستان با 8 مرکز داشته است و پس از آن استان فارس با 6 مرکز و استان‌های خراسان رضوی و کرمان هر کدام با 3 مرکز قرار دارند.

دبیر طرح ملی رحله با اشاره به اینکه دور دوم بازرسی‌ها از 5 مردادماه آغاز شده است، گفت: در دور دوم بنا داریم ضمن نظرسنجی دقیق از تمامی قرآن‌آموزان و کادر آموزشی اجرایی، تمامی قرآن آموزان را مورد امتحان حضوری و شفاهی قرار دهیم.

یاد‌آور می‌شود، طرح ملی رحله حفظ سوره مبارکه بقره و جزء 30 در تابستان است که با مدیریت مؤسسه بیت‌الاحزان و با مشارکت مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود و قرآن‌آموزان تاکنون نزدیک به 2 جزء قرآن کریم را حفظ کرده‌اند.
انتهای پیام

captcha