خبرنگاری؛ چالش‌ها و فرصت‌ها
کد خبر: 3832296
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۶

خبرنگاری؛ چالش‌ها و فرصت‌ها

گروه فرهنگی ـ خبرنگاران می‎توانند با قلم و بیان خود جامعه را به‌سمتی هدایت کنند که رو به جلو، پیشرفت و ترقی باشد و نیز می‎توانند جامعه را به‌سمتی هدایت کنند که دائماً جامعه با به‌هم ریختگی و عقب‌ماندگی مواجه باشد لذا نیاز است اخلاق در رسانه حاکم باشد.

خبرنگاری؛ چالش‌ها و فرصت‌هادر تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران روز هفدهم مرداد مقارن با سالروز شهادت شهید محمود صارمی با عنوان روز خبرنگار نام‌گذاری شده است شاید اگر شهادت این خبرنگار لرستانی‌الاصل نبود هیچ مسئولی به یاد این قشر زحمت‌کش نمی‌افتاد و خبرنگار در کانون توجه قرار نمی‌گرفت.
با گذری اجمالی به مشکلات و مصائب خبرنگاری به وضوح می‌توان یافت مشکلات معیشتی، امنیت شغلی، مسئولیت سنگین اجتماعی و ازدیاد رسانه‌ها به‌عنوان مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی حرفه خبرنگاری است.
هر چند دو حوزه مسائل معیشتی و امنیت شغلی و سختی کار از موانع پیش‌روی خبرنگاران هستند اما هیچ مانعی برای خبرنگاری که با عشق وارد این حرفه شده است وجود ندارد.
خبرنگاران با پذیرش مسئولیتی سنگین خلاء بین مردم و مسئولان را پُر می‌کنند و این در حالی‌است که گاهاً برخی خبرنگاران زیر خط فقر زندگی می‌کنند.
به‌دلیل عدم وجود فیلتر گزینشی برای ورود به عرصه خبرنگاری مشکل اصلی حرفه خبرنگاری حضور کثیر رسانه‌هاست تعداد زیاد رسانه‌ها سبب می‌شود تلاش خبرنگار حرفه‌ای دیده نشود.
خبرنگار پیاده‌نظام گروه‌های سیاسی نیست
با توجه به این‌که امسال انتخابات مجلس شورای اسلامی را پیش‌رو داریم خبرنگاران نباید به پیاده‌نظام گروه‌های سیاسی و اقتصادی تبدیل شوند و نباید به هیچ عنوان با توجیه نفع جامعه در جهت منافع فرد یا گروه خاص اخبار غیر حقیقی منتشر کنند.
خبرنگاران زبان گویای مردم بوده و باید به‌عنوان پُلی بین مردم و مسئولان وظیفه خود را ایفا کنند کمااینکه یکی‌از وظایف رسانه‌ها انتقال نظرات مردم به مسئولان و برعکس تبیین نظرات مسئولان برای مردم است.
آن‌چه به‌عنوان آفت عرصه خبرنگاری مطرح است آن است که عده‌ای انگشت‌شمار که هیچ‌گاه در قاموس خبرنگار قرار نمی‌گیرند به‌جهت عدم رعایت اخلاق حرفه‌ای به‌گونه‌ای برخورد کردند که برای مسئولان این‌گونه تداعی شد که خبرنگاران به‌جای انجام رسالت خطیر خود به‌دنبال مچ‌گیری هستند که همین امر اعتماد لازم را به رسانه‌ها و مطبوعات سلب کرده است و بر ماست که تدبیری اندیشیده و خبرنگاران واقعی را شناسایی و سره را از ناسره تشخیص دهیم‌.
از زاویه‌ای دیگر در مجلس لایحه‌ای برای حمایت از خبرنگاران وجود ندارد و بیمه این حرفه را به‌عنوان شغل زیان‌آور قلمداد نمی‌کنند اما این خبرنگار است که در پس همه این ندیدن‌ها از مردم و مطالبات آن‌ها می‌گوید.
اما از جانب انصاف نگذریم لازم است خبرنگاران نیز نکاتی را مدنظر قرار دهند و در رسالت خبرنگاری خود توجه داشته باشند جانب انصاف و وجدان‌کاری را رعایت کنند.
قلم و بیان؛ 2 نعمت الهی
قلم و بیان دو نعمت الهی هستند که در اختیار خبرنگاران قرار دارد و در رابطه با اهمیت قلم و بیان سخنان فراوانی گفته شده است.اگر قلم و بیان در دست انسان پاک قرار داشته باشد و خبرنگار به‌دنبال احیای ارزش‌ها و خوبی‎ها و پاکی‎‏ها باشد، این قلم و بیان رسالت ارزشی خواهد داشت، اما اگر این قلم و بیان در دست انسان نااهل قرار بگیرد، این قلم و بیان در خدمت زر و زور و تزویر خواهد بود.
یک خبرنگار باید امید را در دل‌های مردم زنده کند نه این‌که به‌دنبال تفریط و افراطی‌گری و ایجاد یاس و ناامیدی در مردم باشد، رسالت خبرنگاران رسالت روشنگری و بصیرت‌افزایی است کمااینکه امروز خبرنگاران و اصحاب رسانه نقش مهمی در پیشرفت و ترقی جامعه دارند.
خبرنگاران می‎توانند با قلم و بیان خود جامعه را به‌سمتی هدایت کنند که رو به جلو، پیشرفت و ترقی باشد و نیز می‎توانند جامعه را به‌سمتی هدایت کنند که دائماً جامعه با به‌هم ریختگی و عقب‌ماندگی مواجه باشد.
اخلاق باید در رسانه حاکم باشد
آراستگی اخلاقی لازمه کار خبرنگاران است اخلاق باید در رسانه حاکم باشد چراکه بسیاری از بداخلاقی‌‎هایی که در جامعه مشاهده می‎شود ناشی‌از تهمت، افترا، دروغ و حرف‌های خلاف واقعیت است.
ازجمله مواردی که باید مدنظر خبرنگاران باشد ارتقاء بخشیدن به آثار قلمی و رسانه‌ای و دوری از تملق و چاپلوسی است، خبرنگاران باید تلاش کنند واقعیت‌ها را بنویسند و اگر نقدی می‌کنند نقد آن‌ها منصفانه باشد.
هم‌چنین، آراستگی اخلاقی لازمه کار خبرنگاران است اخلاق باید در رسانه حاکم باشد چراکه بسیاری از بداخلاقی‌‎هایی که در جامعه مشاهده می‎شود ناشی‌از تهمت، افترا، دروغ و حرف‌های خلاف واقعیت است علاوه‌بر این درست‌نویسی و زیبانویسی نیز لازمه کار خبرنگاری است یک خبرنگار در مطلبی که می‎نویسد باید هم به محتوا و هم به شکل و قالب آن توجه داشته باشد.

یادداشت از مرضیه حافظی

انتهای پیام

captcha