تقویت نگرش حرفه‌ای‌تر به کار خبر/ سرباز بی‌تفنگ نباشیم
کد خبر: 3833308
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶
به بهانه روز خبرنگار؛

تقویت نگرش حرفه‌ای‌تر به کار خبر/ سرباز بی‌تفنگ نباشیم

گروه فرهنگی ــ ارزش‌گزاری برای خبرنگار و کار خبری باید از خود خبرنگاران شروع شود و همه باید تلاش کنیم با رفتار و حرکات حرفه‌ای به جایگاه خبرنگاران اعتلا دهیم.

رفتار حرفه‌ای؛ واژه گمشده در میان خبرنگاران/ ارائه گزارش عملکرد ادارات به بهانه روز خبرنگار

از خبرنگاری به عنوان یك شغل سخت یاد شده اما خبرنگاران هنوز آنچنان که باید، به جایگاه واقعی دست نیافته‌اند و مشكلات و چالش‌های بیشماری پس‌روی فعالان این عرصه وجود دارد.

همه ساله شاهد ارسال سیل پیام‌های تبریك به خبرنگاران و مراسم‌ كوچك و بزرگ هستیم اما هیچ یک از این پیام‌های رنگارنگ و پرطمطراق دردی از دردهای بیشمار و دغدغه‌های خبرنگاران کم نکرده است.

در این روزها که دستگاه‌ها و نهادهای کوچک و بزرگ روز خبرنگار را فرصتی برای برگزاری نشست خبری و ارائه گزارش عملکرد می‌دانند ذکر نکاتی چند خالی از لطف نیست.

ارزش‌گزاری برای خبرنگار و کار خبری باید از خود خبرنگاران شروع شود و همه ما باید تلاش کنیم با رفتار و حرکات حرفه‌ای به جایگاه خبرنگاران اعتلا دهیم.

در عرصه‌ای که بازاریاب و خبرنگاران واقعی که روزانه و با خون دل قلم می‌زنند با یک چشم دیده می‌شوند و همه در قالبی کلی و غیرحرفه‌ای خبرنگار نام می‌گیرند این وظیفه خبرنگاران حرفه‌ای است که با رفتار خود، خویش را از افراد بازاری و آگهی‌گیرها مجزا کنند.

تلاش برای بروزرسانی معلومات و فنون خبری نیز از دیگر اصولی است که خبرنگاران ما از آن بی‌بهره‌اند و بدون شک خبرنگاری که از توان نوشتن یادداشت و گزارش بی‌بهره باشد مانند سربازی بی‌تفنگ در میدان جنگ است.

خبرنگار باید درهمه جا شان و منزلت خود را حفظ کند؛ شجاعت و انجام رسالت خبری از دیگر ویژگی‌هایی است که باید همواره مدنظر خبرنگاران حرفه‌ای باشد که اگر اینگونه باشد جایگاه خبرنگاران هر چه زودتر بالاتر خواهد رفت.

در این بین دستگاه‌های متولی مانند ارشاد نیز باید به وظیفه خود در رابطه با خبرنگار و کیفیت بخشی به کار خبری بیشتر توجه کنند و شرایط بدین گونه راحت نباشد که هر بقال و الافی سایتی راه‌اندازی و ادعای خبرنگاری کند بی آنکه از اصول اولیه این کار بی‌خبر باشد.

در حال حاضر در استانی مانند کهگیلویه و بویراحمد تعداد سایت‌ها و کسانی که ادعای خبرنگاری و مدیر مسئولی سایت‌ها را دارند به جوکی برای عموم تبدیل شده است؛ طنزی تلخ که بیش از هر چیز باعث آسیب جدی به کار خبرنگاران حرفه‌ای خواهد شد.

به هر روی چیزی که باید به آن توجه جدی داشت تقویت نگرش حرفه‌ای‌تر به کار خبر و خبرنگاری است؛ چراکه با تقویت این موضوع شاهد اعتلای روزافزون جایگاه خبری و رفع مشکلات جامعه توسط خبرنگاران خواهیم شد و عملا عرصه بر کسانی که از خبر و خبرنگاری برای اعمال فشار و لابی بهره می‌برند، تنگ می‌شود.

سیده‌مهناز خزیر؛ دبیر ایکنای کهگیلویه‌وبویراحمد
انتهای پیام

captcha