اثبات حقانیت امیر‌المؤمنین (ع) به استناد ۵۰ آیه قرآن در زیارت غدیریه
کد خبر: 3835430
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸

اثبات حقانیت امیر‌المؤمنین (ع) به استناد ۵۰ آیه قرآن در زیارت غدیریه

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت گفت: امام هادی (ع) هنگامی که مردم جایگاه امامت را فراموش کرده بودند، با استناد به ۵۰ آیه از قرآن کریم در زیارت غدیریه به اثبات حقانیت امیر‌المؤمنین (ع) و افشاگری علیه بنی عباس پرداختند.

به گزارش ایکنا، فارس نوشت: حجت‌الاسلام محمدرضا نصوری معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت در گفت‌وگو با خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس با بیان اینکه در زمان امام هادی (ع) سازمان وکالت گسترش و توسعه بیش‌تری پیدا کرد، ابراز داشت: دو زیارت از سوی امام دهم شیعیان تدوین شد، یکی زیارت غدیریه و دیگری زیارت جامعه کبیره است که این ۲ تا زیارت نقشه راه شیعه در آن زمان و به ویژه امروزه است.

۵۰ آیه در زیارت غدیریه مطرح شده است

وی افزود: زیارت غدیریه در واقع زیارت امیرالمؤمنین (ع) در روز عید غدیر خم است که به یک نوع امام‌شناسی است. امام علی النقی (ع) وقتی مردم جایگاه امامت در اجتماع را فراموش کرده بودند، با بیان زیارت غدیریه، مردم را نسبت به این جریان آشنا کرد. زیارت غدیریه، زیارتی است که بیشترین آیات قرآن در آن به کار رفته، بیش از ۵۰ آیه از قرآن کریم در آن ذکر شده است. در این زیارت‌نامه عملاً برخی از مصادیقی که منحصر بر شخصیت امیرالمومنین (ع) است را حضرت (ع) بیان کردند و نسبت به حاکمان بنی عباس افشاگری کردند.

امام هادی (ع) ارتباط با علما را فرهنگ‌سازی کردند

حجت‌الاسلام نصوری با اشاره به اینکه در زیارت جامعه کبیره، رویکرد امام هادی (ع) تبیین نگاه توحیدی است، اظهار داشت: یکی از اقدامات امام دهم، تجمیع روایت‌های دوران غیبت بود، همچنین حضرت (ع)، ارتباط با علما را برای مردم فرهنگ‌سازی کردند و مردم را درباره مسائل دینی به علما ارجاع می‌دادند تا عادت به ارتباط مستقیم با امام پیدا نکنند. با این وجود در سیره امام هادی (ع) ظلم‌ستیزی، مبارزه با جریان‌های انحرافی، جهل‌زدایی و افشاگری علیه ظلم هم دیده می‌شود.   

چرایی تأکید امام زمان (عج) بر خواندن زیارت جامعه کبیره 

وی درباره چرایی تأکید امام زمان (عج) بر خواندن زیارت جامعه کبیره گفت: رویکرد زیارت جامعه کبیره رویکرد توحید گرایی است. مردم در گام اول باید رویکرد توحیدی داشته باشند تا بتوانند رویکرد معنویت‌گرا و توجه به امام را درک کنند.

معاون تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت درباره نقش امام هادی (ع) در گسترش معارف شیعه خاطرنشان کرد: اگر کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» حضرت آقا را نگاه کنید. انسانی ۲۵۰ ساله‌ای را می‌بینید که این انسان در زندگی خودش در یک جایی سلامت و در جایی بیمار است. در یک مقطعی خانه‌نشین است و در زمانی دیگر در عرصه سیاسی جرییان دارد و در یک مقطه دیگر دارای محبوبیت است. اینکه چرا امام هادی (ع) در زمان ما مهجور مانده‌اند، به ضعف ما بر می‌گردد که نتوانستیم دوران زندگی حضرت را پردازش و به جامعه امروز معرفی کنیم.

وی افزود: در زیارت غدیریه، امام هادی (ع) عملاً دارند ویژگی‌های دوران امام علی (ع) با دوران خودشان را مطرح می‌کنند. در این زیارت خصوصیاتی برای امیرالمؤمنین (ع) مطرح می‌شود که منحصر به امام علی است: «وَارِثَ عِلْمِ النَّبِیِّینَ»، و غیره.

انتهای پیام

captcha