سید موسی ابراهیمی، ابوالشهید محدث معاصر قزوین کیست؟
کد خبر: 3838883
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
ایکنا قزوین بررسی می‌کند؛

سید موسی ابراهیمی، ابوالشهید محدث معاصر قزوین کیست؟

گروه فرهنگی ــ استان قزوین مهد تربیت ستارگان و چهره‌های درخشان علمی و اخلاقی است که نیاز است این عالمان و فرزانگان به آحاد مردم به‌خصوص نسل جوان معرفی شود، از جمله این چهره‌های ماندگار می‌توان به «ابوالشهید محدث معاصر حجت‌الاسلام سید موسی ابراهیمی» اشاره کرد؛ این گزارش معرفی اجمالی این عالم قزوینی است.

سید موسی ابراهیمی، ابوالشهید معاصر قزوین کیست؟

به گزارش ایکنا از قزوین، همایش «ابوالشهید محدث معاصر حجت‌الاسلام سید موسی ابراهیمی» به‌منظور نکوداشت و تجلیل از استاد پیشکسوت حوزه قزوین با حضور آیت‌الله سید محمد حسینی قزوینی رئیس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر (عج)، مسئولان کشوری و استانی هم‌زمان با روز قزوین ظهر امروز نهم شهریور در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد.

حجت‌الاسلام سید موسی ابراهیمی فرزند سید قدیر در سال 1324 در یک خانواده مذهبی در قزوین دیده به جهان گشود و پس از دوران کودکی و اتمام دروس ابتدایی، در سال 1345 وارد حوزه علمیه قزوین شد و نزد اساتید این حوزه تلمذ نمود.

سید موسی ابراهیمی در جریان مبارزات سیاسی مردم ایران بر ضد حکومت پهلوی، حضوری فعال داشته و به همین دلیل تحت تعقیب قرار گرفت و بر اثر فشار حکومت پهلوی ناچار به شهر قم هجرت کرد و علوم دینی را در این خطه دنبال نمود؛ سید موسی ابراهیمی دروس مقدماتی را از محضر علمای اعلام شیخ ابراهیم امیری، آیت‌الله سید جلیل زرآبادی و آیت‌الله شیخ حسن شالی فراگرفت. سپس دروس مکاسب و رسائل و کفایه را نزد آیت‌الله شیخ محمد مظفری، آیت‌الله حاج شیخ هادی باریک‌بین و حاج شیخ محمد اویسی کسب فیض نمود. وی مقداری دروس خارج عروه را در قزوین از محضر آیت‌الله مظفری و دروس خارج خمس و ولایت‌فقیه را نزد آیت‌الله منتظری و بعضاً از روی نوارهای این استاد فراگرفت.

سید موسی ابراهیمی از سل 1354 سرپرست مدرسه علمیه صالحیه و بعد سرپرستی مدرسه علمیه شیخ‌الاسلام را عهده‌دار بود و در سال 1356 شروع به تدریس نهج‌البلاغه برای جوانان و نوجوانان و بانوان و طلاب علوم دینی کرد، از سال 1359 تا 1362 در سپاه پاسداران قزوین به‌عنوان مسئول روابط عمومی و مسئول آموزش انجام‌وظیفه نموده است و پس از آن در سال 1366 در حوزه علمیه صالحیه و شیخ‌الاسلام و امام صادق (ع) و حوزه علمیه کوثر ویژه خواهران در سطوح مختلف برای طلاب جوان تدریس و مدیریت داشته است. وی زمانی که به‌عنوان مدیر حوزه علمیه استان قزوین بود خدمات شایسته‌ای به طلاب و اساتید داشت.

سید موسی ابراهیمی، ابوالشهید معاصر قزوین کیست؟

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیمی در مباحث دینی فعالیت‌های ارزشمندی داشته که تحقیقات و پژوهش‌های وی به‌صورت کتاب در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است که از جمله آن می‌توان به جمع‌آوری مجموعه بزرگی از احادیثی که از پیامبر بزرگوار اسلام، از طریق محدثین و مورخین و علما شیعه نقل شده به نام «موسوعة كلمات الرسول الاعظم(ص)» شامل پانزده هزار حديث از رسول اکرم(ص) اشاره کرد که این مجموعه تحقیقی تابه حال به 9 جلد رسیده است، همین مهم سبب شد به‌عنوان یک چهره علمی در کشور و در این استان محسوب شوند.

همچنین یکی از افتخارات دیگر حجت‌الاسلام ابراهیمی تقدیم فرزند خود به‌نظام مقدس جمهوری اسلامی بود که این شهید بزرگوار با اینکه دانش‌آموز بود با رضایت پدر عازم جبهه‌های حق علیه باطل شد تا از این خاک مقدس دفاع کند و در نهایت شربت شهادت را نوشید.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید موسی ابراهیمی از سال گذشته به عارضه عروقی مغزی مبتلا شده که اقدامات درمانی تیم پزشکی وی درحال انجام است.

انتهای پیام

captcha