عظمت‌ دین در نگاه عقل شناخته می‌شود
کد خبر: 3844263
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶

عظمت‌ دین در نگاه عقل شناخته می‌شود

گروه فرهنگی ــ نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: اگر دین در زندگی نباشد استرس، نگرانی، ترس و ناامیدی افزایش پیدا می‌کند، عقل و دین باهم است و هر کس که عاقل‌تر می‌شود قدر دین را بیشتر می‌داند؛ عقل در بستر دین رشد می‌کند و عظمت‌های دین در نگاه عقل شناخته می‌شود.

عقل در بستر دین رشد می‌کند

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین، صبح امروز، اول مهر در مراسم آغاز سال تحصیلی که با حضور مسئولان استانی و نماینده وزیر آموزش‌وپرورش استان قزوین در دبیرستان نمونه دولتی علامه جعفری قزوین برگزار شد، بیان کرد: امروز حضور مسئولین در مراسم بازگشایی مدارس نشان از اهمیت علم و دانش دارد، بنیان‌گذار و آغازگر علم، دانش و معرفت خدای متعال است، همه انبیا معلم بودند و کتاب‌های آسمانی راهبردی ارزشمند برای زندگی بودند، قرآن کریم نیز بر همه کتاب‌های آسمانی اشراف دارد.

وی تأکید کرد: زمانی که قرآن کریم نازل شد تنها 17 نفر باسواد بودند که از این میان پنج نفر سواد خواندن و نوشتن و باقی سواد خواندن داشتند و بی‌سوادی عمومی بود، در چنین شرایطی قرآنی با آیه قلم نازل شد که به نوشتن اشاره‌کرده بود.

امام جمعه قزوین یادآور شد: خواندن، نوشتن، قلم، دانش‌آموز در اولین آیه قرآن آمده است و این یعنی قرآن به علم و دانش اهتمام دارد، همچنین در ادامه خداوند را با اسم «اکرم» معرفی می‌کند چراکه خداوند ساختار وجودی انسان را بر پایه کرامت و عزت قرار داده است.

وی بیان کرد: وقتی بساط مدرسه در سوره علق پهن می‌شود خداوند خودش را منشأ همه خوبی‌ها و کرامت معرفی می‌کند، کتاب درسی نیز معرفی می‌کند که همان قرآن است و معلمش خدای اکرم و محصل بنی‌آدم است.

عابدینی تأکید کرد: خداوند همه جهان را برای انسان و انسان را برای عبادت آفریده است، عبادت نیز آمده است که ما به تقوا برسیم و تولد دوباره به وجود بیاید.

وی افزود: قرآن کریم که به کتب دینی و الهی اشراف کامل دارد و حقایق وحی در آن نهفته است سعادت بشر را تضمین کرده است و با تمسک به آن می‌توان به کرامت و سعادت رسید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با اشاره به حدیثی از امام حسین(ع) یادآور شد: رسیدن به لذت در زندگی به پنج عامل عقل، دین، ادب، حیا و خوش‌رویی بستگی دارد که هرکسی به آن برسد از نشاط لازم برخوردار خواهد و اگر این موارد نباشد در زندگی راحتی وجود ندارد.

وی یادآور شد: شما دانش‌آموزان می‌توانید این رفتارها را در خود پیاده کنید برای مثال برای انتخاب رشته تحصیلی، مدرسه و کتاب باید از عقل بهره ببرید و انتخاب عاقلانه داشته باشید، عقل علوم را مدیریت می‌کند و معجزه رخ می‌دهد درواقع انسان رشد می‌کند بنابراین برای زندگی راحت باید عاقل باشد.

امام جمعه قزوین بیان کرد: اگر دین در زندگی نباشد استرس، نگرانی، ترس و ناامیدی افزایش پیدا می‌کند، عقل و دین باهم است و هر کس که عاقل‌تر می‌شود قدر دین را بیشتر می‌داند؛ عقل در بستر دین رشد می‌کند و عظمت‌های دین در نگاه عقل شناخته می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در پایان یادآور شد: انسان باید ادب و تعامل و حیا داشته باشد و نسبت به غیبت و دروغ واکنش نشان دهد، حیا یعنی اینکه هر فرد درون خودش عالمی داشته باشد و از آن تخطی نکنند، خوش‌رویی و لبخند نیز باید در اخلاق ما پررنگ شود.

انتهای پیام

captcha