تقلیل رقابت سیاسی به کسب قدرت کوتاه‌مدت؛ ریشه گرایش به دوقطبی‌سازی/ خطر دوقطبی ایدئولوژیک
کد خبر: 3844970
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
کنعانی‌مقدم بیان کرد:

تقلیل رقابت سیاسی به کسب قدرت کوتاه‌مدت؛ ریشه گرایش به دوقطبی‌سازی/ خطر دوقطبی ایدئولوژیک

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل سیاسی خطرناک‌ترین نوع دوقطبی در داخل یک کشور را ایدئولوژیک و حق و باطل کردن فضای سیاسی دانست و گفت: برای دور شدن از این دوقطبی‌های خطرناک، احزاب و جریان‌های سیاسی باید صرفاً هدف خود را کسب قدرت به منزله یک هدف کوتاه‌مدت تعریف نکنند و با ترسیم یک‌سری اهداف بلندمدت، هدف از رقابت سیاسی را رشد اجتماعی و سیاسی جامعه و فراهم شدن زمینه حضور همه سلایق معتقد به نظام تعریف کنند.

تقلیل هدف رقابت سیاسی به کسب قدرت؛ ریشه اصلی تمایل جریان‌های سیاسی به دوقطبی‌سازی

حسین کنعانی‌مقدم، کارشناس مسائل سیاسی و دبیرکل حزب سبز، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره آفات دوقطبی‌سازی از سوی مسئولان و جریان‌های سیاسی برای جامعه گفت: دوقطبی‌سازی چند معنی و مفهوم دارد که باید از هم تفکیک شود. یک نوع دو قطبی ایدئولوژیک است که یک طرف خود را حق و دیگری را باطل می‌داند و این خطرات زیادی برای جامعه ایجاد می‌کند و باعث درگیری، تنازع و تنش میان اقشار جامعه شده و حتی در نوع حاد آن می‌تواند به جنگ داخلی هم بینجامد. لذا مسئولان و جریان‌های سیاسی به شدت باید از ایجاد این نوع دوقطبی پرهیز کنند.

معیارهای دوقطبی مثبت و دوقطبی منفی

وی دو قطبی دیگر را دوقطبی سیاسی دانست و گفت: اگر این نوع دوقطبی به رقابت سالم میان جریان‌ها محدود بماند می‌تواند به افزایش مشارکت مردم منجر شود، اما اگر همین دوقطبی نیز به شکل رقابت‌های غیراخلاقی و ناسالم دربیاید و جریان‌ها به هر طریق و روش در جهت شکست رقیب عمل کنند باعث تضعیف انسجام و یکپارچگی اجتماعی می‌شود.

کنعانی‌مقدم با اشاره دوقطبی «حزب‌الله» و «حزب‌الشیطان» که در قرآن آمده، گفت: مبانی این دوقطبی با دوقطبی‌هایی که ممکن است در یک کشور میان اقشار اجتماعی و سیاسی ایجاد شود، تفاوت دارد. دوقطبی قرآن به جها‌ن‌بینی الهی برمی‌گردد که یک جبهه حق و یک جبهه باطل بر محور خداگرایی و شیطان‌گرایی در دنیا وجود دارد و به این معنا نیست که آحاد اقشار جامعه را به طرفداران حق و باطل تقسیم کرد.

دبیرکل حزب سبز با اشاره به نظرات موجود در میان برخی شخصیت‌های و جناح‌های سیاسی که خود را اسلام‌گرا و سایرین را خارج آن معرفی می‌کنند، گفت: این نوع دسته‌بندی‌ها در نزد افکار عمومی قابل پذیرش نیست و می‌تواند فضای جامعه را به سمت نزاع‌های اجتماعی بکشاند. براین مبنا باید مسئولان و نخبگان سیاسی زمینه رقابت سیاسی سالم و اخلاقی را فراهم کنند و مانع از این شوند که دوقطبی‌های خطرناک و ستیزه‌آفرین در جامعه شکل بگیرد.

جریان‌های سیاسی کسب قدرت را تنها هدف اصلی خود تعریف نکنند

کنعانی‌مقدم درباره ضرورت همفکری احزاب و جریان‌های سیاسی برای دستیابی به یک چارچوب رقابت سالم و سیاسی گفت: اگر اصول رقابت سیاسی اخلاقی از سوی همه از جمله فعالان و احزاب سیاسی درک شود و همه خود را به لحاظ اخلاقی و قانونی به آن پایبند بدانند می‌توان هم وحدت و انسجام اجتماعی را تقویت کرد و هم تکثر سلایق سیاسی و اجتماعی را در رقابت‌های انتخاباتی مشاهده کرد؛ لذا احزاب و جریان‌های سیاسی باید صرفاً هدف خود را کسب قدرت به منزله یک هدف کوتاه‌مدت تعریف نکنند و با ترسیم یک‌سری اهداف بلندمدت هدف از رقابت سیاسی را رشد اجتماعی و سیاسی جامعه و فراهم شدن زمینه حضور همه سلایق معتقد به نظام تعریف کنند.

وی تصریح کرد: در واقع جناح‌های سیاسی خود باید اختلافات خود با یکدیگر را براساس قواعد و چارچوب‌های یک رقابت جدی و در عین حال اخلاقی مدیریت کنند و از کشیده شدن این اختلافات به سطح جامعه، که می‌تواند نظام را تضعیف کند، پرهیز کنند.

ضرورت بازخوانی منشور رقابت سیاسی  

کنعانی‌مقدم درباره کاهش مشارکت سیاسی مردم به عنوان یکی از اهداف فشار حداکثری آمریکا، گفت: یکی از راه‌های نفوذ در بین جوامع از سوی استکبار همین دوقطبی‌سازی و تشدید و تعمیق اختلافات اجتماعی و سیاسی بوده و خواهد بود؛ قطعاً یکی از اهداف فشار حداکثری آمریکا نیز تضعیف نظام اسلامی از طریق کاهش اعتماد عمومی به حاکمیت و به تبع آن کاهش مشارکت سیاسی مردم در انتخابات است و لذا باید مراقب بود که در شرایط فشار حداکثری دشمن با ایجاد دوقطبی‌سازی‌های کاذب دشمن را در جهت اهدافش علیه ملت ایران و انقلاب اسلامی و نظام همراهی و یاری نکرد.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: به یاد دارم در خانه احزاب منشوری تحت عنوان منشور رقابت‌های سیاسی تهیه و تدوین شد و اکثریت احزاب سیاسی کشور آن را امضا کرده و آن را به منزله اصول رقابت سیاسی سالم که انسجام ملی را تقویت می‌کند، پذیرفتند. به نظر می‌رسد بازخوانی و رعایت اصول این منشور از سوی شخصیت‌ها، احزاب و جریان‌های سیاسی می‌تواند جلوی نفوذ دشمن را بگیرد و از ایجاد دوقطبی از سوی فعالان سیاسی جلوگیری کند.

مشارکت حداکثری؛ پاسخی مؤثر به فشار حداکثری

وی ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب هم همواره در مقابل سیاست فشار حداکثری دشمن، راهبرد ایستادگی و مقاومت را مطرح کرده‌اند و همیشه نیز این راهبرد نتیجه داده است. فرهنگ عاشورایی به ما «هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة» را آموخته در حالی که دشمن همواره ما را بین دوگانه جنگ و تسلیم قرار داده است، در حالی که برخی فکر می‌کنند دوگانه آمریکایی‌ها صلح و جنگ است، اما آمریکایی‌ها دنبال صلح با ما نیستند، بلکه ذلت و تسلیم ما را می‌خواهند و نظام و مردم ما نیز با تأسی از فرهنگ عاشورا هیچ گاه ذلت را نمی‌پذیرند.

دبیرکل حزب سبز یادآور شد: براین مبنا مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و فراهم کردن زمینه‌های این مشارکت از سوی مسئولان بهترین و مؤثرترین راهکار برای خنثی کردن و به شکست کشاندن راهبرد فشار حداکثری آمریکاست.

کنعانی‌مقدم در پایان اظهار کرد: در این وضعیت کسانی که به دنبال دوقطبی‌سازی در جامعه هستند، باید بدانند که اقداماتشان کاملاً خلاف منافع ملی و در جهت تقویت فشار حداکثری آمریکاست.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha