کتاب‌های دفاع مقدس به‌گونه‌ای تدوین شود که مردم بخوانند
کد خبر: 3845090
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴

کتاب‌های دفاع مقدس به‌گونه‌ای تدوین شود که مردم بخوانند

گروه فرهنگی ــ مشاور امور فرهنگ و ادبیات پایداری حوزه هنری گفت: کتاب‌هایی که در حوزه دفاع مقدس تدوین می‌شود باید به‌گونه‌ای باشد که مردم بخوانند ولی یکی از مشکلاتی که ما در بحث تدوین کتاب‌های دفاع مقدس داریم این است که کتاب‌ها برای مخاطب تدوین نمی‌شود بلکه فقط تنظیم و منتشر می‌شوند.

کتاب‌های دفاع مقدس به‌گونه‌ای تدوین شود که مردم بخوانندبه گزارش ایکنا از قزوین، مراسم «می‌گذرد کاروان» شب گذشته سوم مهر ماه به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس، به همت حوزه هنری و حوزه علمیه قزوین شب گذشته با حضور حجت‌الاسلام سعید فخر زاده مشاور امور فرهنگ و ادبیات پایداری حوزه هنری، استاندار قزوین، نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین، جمعی از طلاب، هنرمندان و مردم در مدرسه صالحیه قزوین برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید فخر زاده مشاور امور فرهنگ و ادبیات پایداری حوزه هنری در این مراسم ضمن بیان خاطراتی از دوره دفاع مقدس خاطرنشان کرد: یکی از روش‌های تاریخ‌نگاری و وقایع‌نگاری روش تاریخ شفاهی است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: امروزه ضبط صوت‌های پیشرفته‌ای وجود دارد که کار برای افرادی که در حوزه تاریخ شفاهی فعالیت می‌کنند راحت‌تر شده است.

این مسئول در ادامه خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در راستای ثبت اسناد انقلاب، بنیادی به نام «بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی» تشکیل شد؛‌ پس از شروع جنگ تحمیلی تقریباً تمامی توجهات به سمت وقایع‌نگاری و تاریخ‌نگاری دفاع مقدس رفت.

وی با اشاره به وجود دو جریان تاریخ‌نگاری در دوران دفاع مقدس گفت:‌ گروه اول دوستان تحقیقات جنگ سپاه بودند که تحت عنوان «راویان جنگ» کار می‌کردند؛ این دوستان با ضبط صوت‌هایشان در کنار فرماندهان جنگ تمام گفت‌وگو و سخنرانی‌ها را ثبت کرده و اگر امکان ضبط وجود نداشت یادداشت می‌کردند؛ با این روش ثبت و ضبط نزدیک به 30 هزار ساعت صوت در حال حاضر در سپاه موجود است؛ رویکرد این گروه رویکرد نظامی بود.

فخر زاده افزود: گروه بعدی در تبلیغات سپاه کار می‌کردند و بیشتر به ثبت خاطرات فرهنگی مشغول بودند؛ پس از پایان جنگ جهاد، بنیاد حفظ آثار و حوزه هنری کارشان را آغاز کردند و کتاب‌هایی که به‌وسیله حوزه هنری در این زمینه منتشر شده اکثراً موردتوجه مقام معظم رهبری قرار گرفته است.

فعالیت خارج نشینان در حوزه تاریخ‌ نگاری انقلاب اسلامی

وی تأکید کرد: کتاب‌هایی که در حوزه دفاع مقدس تدوین می‌شود باید به‌گونه‌ای باشد که مردم بخوانند ولی یکی از مشکلاتی که ما در بحث تدوین کتاب‌های دفاع مقدس داریم این است که کتاب‌ها برای مخاطب تدوین نمی‌شود بلکه فقط تنظیم و منتشر می‌شوند.

مشاور امور فرهنگ و ادبیات پایداری حوزه هنری گفت: به همین جهت شاید بیش از نیمی از کتاب‌هایی که در مورد دفاع مقدس چاپ شده تقریباً یک بار هم در کتابخانه‌ها استفاده نشده است.

وی افزود: تا امروز نزدیک به 17 هزار و 500 جلد کتاب درباره دفاع مقدس و بیش از 14 هزار کتاب در حوزه انقلاب اسلامی چاپ شده، شاید بیش از هزار عنوان از این کتاب‌ها در غرب منتشر شده است.

فخر زاده بیان کرد: همگام با فعالیت‌هایی که در داخل کشور انجام می‌شود در خارج از ایران نیز درخصوص دفاع مقدس کارهایی صورت می‌گیرد؛ به‌عنوان‌مثال اولین گام‌ها توسط بی‌بی‌سی انجام شد و این شبکه کتاب تاریخ شفاهی انقلاب را منتشر کرد.

وی افزود: دانشگاه هاروارد و دانشگاه برلن در این زمینه ورود کرده و کتاب‌هایی را منتشر کرده‌اند،‌ نزدیک به 15 مرکز در خارج از کشور با سرمایه غربی‌ها مشغول تاریخ‌نگاری ایران است تا بتوانند شناختی نسبت به انقلاب پیدا کنند.

در حوزه انقلاب اسلامی در پایان گفت: خوشبختانه جریان تاریخ‌نگاری در کشور سرعت گرفته است اما همه امکانات در برابر عظمت دفاع مقدس بسیار ناچیز است و امیدواریم بستری فراهم شود که بتوانیم خاطرات روحانیون دوران دفاع مقدس را به‌صورت ویژه ثبت و ضبط کنیم.

انتهای پيام

captcha