«ایران» از تبلیغات منفی تا واقعیت/ در تاریکی شب هم احساس امنیت داریم
کد خبر: 3845970
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴
ایکنا گزارش می‌دهد؛

«ایران» از تبلیغات منفی تا واقعیت/ در تاریکی شب هم احساس امنیت داریم

گروه فرهنگی ــ تبلیغات منفی رسانه‌های غربی باعث شده است که گردشگران در تصمیم خود برای سفر به ایران مردد شوند اما کسانی که به ایران می‌آیند آن‌قدر عاشق ایران می‌شوند که وقتی بازمی‌گردند دیگر دوستانشان را برای حضور در ایران تشویق می‌کنند.

«ایران» از تبلیغات منفی تا واقعیت/ در تاریکی شب هم احساس امنیت داریم

به گزارش ایکنا از قزوین، همیشه حضور گردشگران در ایران برای مردم جالب بوده و هست؛ با حضور گردشگران در ایران آن‌ها با فرهنگ، تاریخ و تمدن غنی ایرانی آشنا می‌شوند و می‌توانند سفیران فرهنگی ایران در کشور خودشان باشند.

از دوران صفویه که قزوین به پایتختی ایران انتخاب شد پای بسیاری از جهانگردان به این دیار باز شد؛ «ژان شاردن» فرانسوی از قزوین به‌عنوان شهری بزرگ یاد می‌کند که در دشتی سرسبز قرار داشته و در فاصلهٔ ۲۰ کیلومتری کوه الوند واقع‌شده است.

با توجه به اینکه گردشگران خارجی که به قزوین می‌آیند یکی از مناطقی که حتماً بازدید می‌کنند منطقه الموت است، راهی الموت می‌شویم و با تعدادی از این گردشگران خارجی به گفت‌وگو می‌نشینیم. رسول زارعی راهنمای تورهای گردشگری در منطقه الموت نیز ما را راهنمایی می‌کند. امنیا و جولیا گردشگرانی از کشور سوئیس هستند که خاطرات خود از سفر به ایران را بازگو می‌کنند:

افرادی که به ایران سفر کرده بودند از آن بسیار تعریف می‌کردند به همین علت تصمیم گرفتیم به ایران سفر کنیم. دومین بار است که به ایران می‌آییم چون از سفر نخست بسیار لذت بردیم؛ برخلاف تبلیغات منفی رسانه‌های دنیا، مردم ایران بسیار مهمان‌پذیر، کمک‌کننده و جذاب هستند.

اسه روز است که در ایران هستیم، دو روز نخست را در تهران بودیم و یک روز است که به قزوین آمده‌ایم؛ در تهران پیدا کردن مسیرها برایمان سخت بود ولی مترو خیلی کمک‌کننده بود.

تهران نمایشگاه فرهنگی است

ما تهران را دیدیم و برایمان مثل یک نمایشگاه فرهنگی بود. در لحظه نخست جمعیت زیاد و ترافیک برایمان دیوانه کننده و عبور از خیابان‌ها برای ما آزاردهنده بود ولی الآن می‌دانیم که چطور باید از خیابان عبور کنیم. ما لحظات خوبی با مردم داشتیم چون بخشی از مسیر را گم‌کرده بودیم که آن‌ها با مهربانی به ما کمک کردند.

من پنج سال پیش در دانشگاه کلاس زبان فارسی رفته‌ام در همان زمان نیز سفری به ایران داشتم و اکنون آمده‌ام که دیگر نقاط ایران را ببینم چون ایران کشوری زیباست؛ توریست‌ها باید چندین بار به ایران بیایند و آن را از نزدیک ببینند.

احساس امنیت در ایران وجود دارد

سفر به ایران بسیار آسان و امن است حتی بعد از غروب آفتاب و در تاریکی شب احساس امنیت فوق‌العاده‌ای داریم. همان‌طور که قبلاً گفتیم هر وقت به کمک نیاز داریم مردم به کمکمان می‌آیند؛ در سفرهای انفرادی بهتر می‌توانیم با ایرانی‌ها ارتباط برقرار کنیم.

ما در سفر نخست به ایران از ابیانه، کاشان و شهرهایی مثل اصفهان، یزد و شیراز بازدید کرده بودیم؛ در الموت برخلاف تهران هوای پاک را تجربه کردیم؛ در اینجا رنگ‌ها جذابیت داشته و تجربه خوبی است؛ در الموت حیوانات را دیدیم درختان، میوه‌هایی بر روی درختان بود که می‌توانستیم بچینیم و بخوریم.

در شهر قزوین از آثاری همچون چهل‌ستون، کاروانسرای سعدالسلطنه، امامزاده حسین، مسجدالنبی و حمام قجر بازدید کردیم. قزوین شهر کوچکی است و من به‌شخصه از قزوین به‌عنوان نقطه ورودم به ایران خوشم می‌آید، از هنرهای مختلف و زیبایی‌های این شهر لذت بردم.

قزوین به‌اندازه تهران بزرگ نیست و به گردشگران توصیه می‌کنیم که در سفر خود به ایران در ابتدا به قزوین بیایند چراکه حضور در این شهر به تطبیق پیدا کردن با ایران کمک می‌کند. البته باید بگوییم که بعد از دو روز حضور در شهر دیگر برایمان جالب نیست به همین جهت سعی کردیم زمان بیشتری را در طبیعت بگذرانیم.

گرفتن ویزا دشوار بود ولی بعد از اینکه مدارک کامل شد کارها به‌سرعت پیش رفت؛ تبدیل پول هم آسان بود؛ ایران اولین کشوری است که نمی‌توانستیم از کارت عابر بانک خود استفاده کنیم و عجیب است چون نمی‌دانیم چقدر به پول نیاز داریم. غذا و حمل‌ونقل در ایران ارزان است و در مقایسه با آن‌ها هتل‌ها بسیار گران هستند، تاکسی‌ها هم تاکسی‌متر ندارند.

گردشگران بدون نگرانی به ایران سفر کنند

به گردشگران توصیه می‌کنیم که اگر به ایران می‌آیند، بسیار در لحظه تصمیم بگیرند و چندکلمه‌ای فارسی حرف بزنند. وقتی فارسی حرف نمی‌زنیم کار سخت‌تر می‌شود؛ انداختن صفرها در زبان عامیانه برای ما جالب بود مثلاً 25 تومان!

گردشگران قبل از اینکه به ایران بیایند خیلی نگران هستند ولی وقتی می‌آیند نگرانی آن‌ها برطرف می‌شود، ما همه را دعوت می‌کنیم که به ایران سفر کنند.

مهناز منتظری کارشناس مرکز اطلاع‌رسانی گردشگری استان قزوین که از سال‌های نه‌چندان دور پای به پای گردشگران همراه آن‌ها بوده است به ایکنا می‌گوید: بیشتر گردشگران استان قزوین از کشورهای فرانسه، آلمان و اسپانیا هستند.

وی ادامه می‌دهد: اغلب توریست‌ها از استان تهران به قزوین، سپس به همدان، زنجان و تبریز می‌روند برخی از آنان دوباره به تهران بازمی‌گردند و در ادامه مسیر به شهرهای کویری کاشان، اصفهان، کرمان و شیراز سفر می‌کنند.

الموت؛ مقصد گردشگران

منتظری اشاره می‌کند: همه توریست‌ها حضور در الموت و بازدید از قلعه حسن صباح را در برنامه دارند و اگر فرصت داشته باشند از شهر قزوین نیز بازدید می‌کنند؛ گردشگران ترجیح می‌دهند با هزینه کم سفر کنند و اغلب از غذاهای محلی استفاده می‌کنند و کمتر به هتل چند ستاره می‌روند.

وی می‌گوید: گردشگران معمولاً یک‌نفره یا دونفره و سه‌نفره سفر می‌کنند و آن‌هایی که بدون تور به قزوین می‌آیند اگر زمان کمتری داشته باشند معمولاً ناهار را در قزوین صرف و از مسجد جامع و امامزاده حسین (ع) بازدید کرده و راهی همدان می‌شوند.

استفاده گردشگران از حمل‌ و نقل عمومی

کارشناس مرکز اطلاع‌رسانی گردشگری استان قزوین تصریح می‌کند: اغلب گردشگران خارجی که بدون تور سفر می‌کنند از تاکسی درون‌شهری و یا اتوبوس استفاده می‌کنند و یا اینکه پیاده در شهر راه می‌روند تا بافت و آثار تاریخی را ببینند؛ بسیار پیش‌آمده که گردشگران خارجی محل ایستگاه اتوبوس را می‌پرسند تا توسط آن به مرکز شهر بروند.

منتظری بیان می‌کند: بسیاری از توریست‌ها تمایل دارند در کمپ اقامت داشته باشند؛ در شهر اصفهان یکی از پارک‌های شهر و فضاهای سبز را به‌عنوان کمپ انتخاب و امنیت آن را تأمین کرده‌اند؛ اگر در قزوین نیز چنین کمپی ایجاد شود گردشگران خارجی نیز از آن استقبال خواهند کرد چرا که در خصوص وجود کمپ در استان سؤالات بسیاری از ما می‌پرسند.

زارعی راهنمای گردشگران خارجی به ایکنا می‌گوید: گاه از دو تا 10 روز با توریست‌ها همراه هستیم، کوه هیجان و نیازهای خاص خود را دارد هر توری که برگزار می‌کنیم معمولاً خاطرات خوبی به یادگار می‌گذارد و کم پیش می‌آید خاطرات بد داشته باشیم؛ البته مواردی بوده که یکی در الموت گم شود و مجبور شویم که دنبالش بگردیم و پیدایش کنیم.

وی اضافه می‌کند: راه ناهموار است و گاهی افراد زمین می‌خورند و یا پای آن‌ها زخمی شده و خراش برمی‌دارد که تمامی این‌ها جزئی از کوهنوردی است؛ گردشگران از دیدن حیات‌وحش، مناظر و شالیزارها هیجان‌زده شده و خاطرات خوبی در ذهنشان باقی می‌ماند.

تبدیل ارز؛ عمده مشکل گردشگران

منتظری با اشاره به اینکه عمده مشکل گردشگران نیز تبدیل ارز است، بیان می‌کند: از دیگر مشکلات گردشگران خارجی در استان می‌توان به عدم قیمت مصوب برای تاکسی‌ها اشاره کرد و برخی از رانندگان با مشاهده توریست قیمت را بالا می‌برند؛ برای مثال برای جابه‌جایی مسافر از قزوین به الموت هر تاکسی یک نرخی اعلام می‌کند که با اعلام قیمت مصوب از سوی تاکسیرانی برخی از این مشکلات کاسته خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: حمل و تبدیل پول از دیگر مشکلات موجود بر سر راه توریست‌ها است شرایط باید به‌گونه‌ای فراهم شود که بتوانند از باجه‌های بانکی و کارت الکترونیکی خود استفاده کنند.

تبلیغات منفی غرب گردشگران را مردد می‌کند

زارعی بیان می‌کند: تبلیغات منفی کشورهای غربی باعث شده است که هر گردشگری که قصد سفر به ایران را دارد وقتی به فضای مجازی مراجعه می‌کند با کلی مطلب با مضمون اینکه نباید به ایران سفر کرد روبه‌رو می‌شوند و این امر تصمیم‌گیری برای سفر به ایران را برایشان دشوار می‌کند.

وی اظهار می‌کند: کسی که به ایران می‌آید آن‌قدر عاشق ایران می‌شود که وقتی بازمی‌گردد با دوستان خود راجع به ایران صحبت کرده و این باعث تبلیغ ایران می‌شود، گاهی به حدی علاقه‌مند می‌شوند که دیگر دوستانشان را نیز برای حضور در ایران تشویق می‌کنند.

زارعی بیان می‌کند: مردم باید خوب بودن و مهمان‌نوازی را حفظ کنند، زیرا این مردم هستند که باعث می‌شوند یک توریست خاطرات خوبی داشته باشد؛ بیشترین تأثیری که یک گردشگر از سفر خود می‌گیرد از مردم آن منطقه است.

به گزارش ایکنا، با توجه به اینکه استان قزوین آثار تاریخی فراوانی دارد، ایجاد زیرساخت‌های گردشگری همچون مجتمع‌های اقامتی یکی از اصول مهم در جذب توریست به شمار می‌رود به همین منظور نیاز است متولیان امر برنامه و طرح‌های کارشناسی شده‌ای برای این منظور داشته باشند و برای اجرایی شدن آن تلاش کنند.

انتهای پیام

گزارش از سیده زهرا حسینی فلاح

ترجمه گفت‌وگوها: مصطفی کشاورز ترک

انتهای پیام
captcha